Lihavat eivät voi liikkua Pariisissa?
Arto Nybergin haastattelussa juuri joku eukko sanoi ettei lihavia näy Pariisissa, koska eihän se ole mahdollista heidän liikkua siellä.
Syystä ettei siellä ole hissiä ja pitää olla hyvä kunto.
Kiva eli enpä mene sinne läskeineni vaikka kylläkin jaksan kävellä päivän Pietarin karuja ilman hissiä.
Kommentit (57)
Pariisissa lähialueineen asuu sellaiset 12 miljoonaa ihmistä ja sinä jätät vierailun väliin yhden suomalaisnaisen mielipiteen takia? Eiköhän noihin miljooniin mahdu muutama lihavakin ihminen sekä vanhus ja muilla tavoin liikuntarajoitteinen.
Olen käynyt Pariisissa useita kertoja, painoindeksini on 44 enkä ole ikinä ajatellut että siellä olisi jotenkin vaikea liikkua. Itselleni on myös täysin uusi tieto tämä että siellä jotenkin syrjitään lihavia. Hyvin hienovaraista siinä tapauksessa koska en ikinä ole mitään sellaista havainnut.
Kyllä voivat liikkua Pariisissa, ei mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menipäs ap:llä tunteisiin. Ihan tyhmä Pariisi.
Kyllä kuule näillä kiloilla menee tunteisiin. Ap
Oikeasti järkyttävä yleistys tuollainen ajattelu ettei jaksa liikkua ymMenepä kokeilemaan. Turistina voi toki vältelläkin sitä liikkumista jonkin verran, mutta itse olen ollut siellä töissä. Kyllä se tällaiselta normaalipainoiseltakin käy ihan liikuntasuorituksesta mennä useammat pitkät portaat ylös ja alas yhden metromatkan aikana (sisään tullessa, poistuessa, ja junaa vaihtaessa), neljä kertaa päivässä joka arkipäivä (työmatka ja illalla kodin kautta ravintolaan tai ostoksille). Itse olin systeemiin tyytyväinen, koska koin että ei tarvinnut enää erikseen lähteä harrastamaan liikuntaa jossain hikisessä salissa, mutta kyllä jokainen tuntemani lihava ihminen olisi hiki otsalla niissä portaissa.
Ihan kivaa arkiliikuntaahan tuo.
Been there, done that.
Noin 90 kiloa painava ystävättäreni oli Pariisissa syyskuun alussa. Ei ongelmia. Paitsi, että oli ryöstetty eka päivänä metrossa
Vierailija kirjoitti:
Pariisin vika että chicksi on fätti :D
Kenenköhän vika on se, ettet sinä osaa suomea?
Pariisi on parituhatta vuotta vanha kaupunki. Jotain keskiaikaisia rakennuksia on edelleen pystyssä, monilla alueilla asuintalot ovat 1700-1800 -luvuilta. Rakennukset ovat usein ahtaita, varsinkin kahviloiden vessat voivat olla pieniä, ja jossain on vielä tallella niitä "reikä lattiassa" vessojakin.
Katujen kapeus kertoo ajasta ennen autoja. Ja Pariisin metrokin on vanhimmilta osiltaan yli 100 vuotta vanha. Vaikka uudempia asemia on remontoitu ottamaan huomioon esim. vammaiset, niin suurelta osin metroasemat ovat mitä ovat: portaita, pitkiä käytäviä, ei hissejä. Sen sijaan RER-juna järjestelmä on uudempi joten siellä pärjää jos kaipaa rullaportaita ja hissejä.
Pariisissa vieraillessa kannattaa olla mukana useammat hyvät lenkkarit tai muut kävelykengät. Vaikka käyttäisi julkisia, kävelyä tulee paljon.
Kirjoitin tämän liikuntavammaisen näkökulmasta, mutta samoja haasteita voi olla ylipainoisellakin, jos kävely, portaat, yms. ovat haasteellisia.
Onneksi Pariisi on suuri kaupunki, joten jos matkan suunnittelee etukäteen hyvin, niin ei ongelmia välttämättä tule. Uusi laki julkisten paikkojen esteettömyydestä on otettu huomioon esim. Louvressa, siellä pääsee hisseillä kerroksiin jne... Kun suunnittelee menevänsä museoon tai nähtävyyteen, kannattaa liput varata etukäteen, ja silloin voi tarkistaa nettisivulta myös esteettömyyden.
En muista nähneeni parilla reissullani Pariisiin yhtään lihavaa ihmistä. Kun taas vastaavasti ojan toisella puolen Lontoossa läskit ihmiset iski heti silmiin.
No onhan se ikävää jos joku bontso jää riemukaareen jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Pariisissa useita kertoja, painoindeksini on 44 enkä ole ikinä ajatellut että siellä olisi jotenkin vaikea liikkua. Itselleni on myös täysin uusi tieto tämä että siellä jotenkin syrjitään lihavia. Hyvin hienovaraista siinä tapauksessa koska en ikinä ole mitään sellaista havainnut.
Miten mahdut niistä metroporteista?
En usko yhteenkään Pariisi -tai Ranskakliseeseen. En ole käynyt paikassa, mutta yleistykset on yleistyksiä.
Ihan näkemieni asiallisten tv -dokumenttien perusteella en usko näihin "Siellä kaikki miehet tekee niin ja naiset taas näin"- höpöön.
Samalla tavalla idässä pitäisi olla näytillä vain nuoria ja pitkäsäärisiä, alle 30 -vuotiaita naisia. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tieto kiinnostaisi minuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kuitenkin aika vahvaa tekoa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ikävää jos joku bontso jää riemukaareen jumiin.
Reps. :D
(Olen itse varsin ylipainoinen, mutta ihan hyvin olen mahtunut kävelemään keskiaikaisillakin kujilla ja kaduilla mm. Tukholman ja Tallinnan vanhoissakaupungeissa sekä Visbyssä. En ole juuttunut mihinkään kiinni.)
Olen normaali pullukka suomalainen nainen, ja ainoa missä huomaan kokoni Pariisissa on rintaliiviosastot. Tissejä kun on enemmän kuin 2 rusinaa.
Joskus olen törmännyt hotelleissa tosi pieniin suihkukoppeihin, mutta koska olen lyhyt, ei ole ongelmia. Mutta olen miettinyt miten pitkä ja pitkäraajainen ihminen mahtuisi oikein niissä suihkuttelemaan ja peseytymään, kun minullakin kolisee kyynärpäät seiniin.
Olen käynyt Pariisissa about 30 kertaa. Muistan kuinka petyin ekalla kerralla, kuinka läskejä ja rumia pariisittaret ovat. Kun niistä oli annettu mediassa sellainen hoikka Edith Piaf -vaikutelma tai kuviin oli ölaitettu vain ulkolaisia malleja.
Espanjattaret ovat oikeasti hoikkia ja pieniä.
Vierailija kirjoitti:
En usko yhteenkään Pariisi -tai Ranskakliseeseen. En ole käynyt paikassa, mutta yleistykset on yleistyksiä.
Ihan näkemieni asiallisten tv -dokumenttien perusteella en usko näihin "Siellä kaikki miehet tekee niin ja naiset taas näin"- höpöön.
Samalla tavalla idässä pitäisi olla näytillä vain nuoria ja pitkäsäärisiä, alle 30 -vuotiaita naisia. Ei ole.
Moni Ranska-klisee ei ole totta.
Ranskalaiset miehet ovat esim. surkeita rakastajia, koska ovat usein pieniä ja hinteliä, ja muna on samaa kaliiberia, ja taidot myös. Ranskalaiset puhuvat turisteille englantia, Bonjour ja Merci riittävät kielitaidoksi.
Osa taas on totta esim. ruoka on hyvää ja tyylissä löytyy.
Onneksi en ole koskaan pitänyt Ranskasta tai ranskalaisista, saavat minussa inhoreaktion aikaan (paitsi syötävät ranskalaiset). Ei ole pelkoa että eksyisin Pariisiin.
t.lihava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä minua hämmentääkin! Koska olen kulkenut metrolla siellä lukuisia kertoja, keskustan asemilla ja muualla, enkä muista että olisin mitenkään rekisteröinyt että minulla olisi ollut hankaluuksia metron porteissa. Yritin muistella enkä oikeasti saa päähäni mitään konkreettista tilannetta joka olisi aktiivisesti jäänyt mieleeni että "olipas tämä vaikeaa". Joten koska mitään mielikuvia ei ole jäänyt, on homma sujunut ns. automaattisesti. Siksi tämä keskustelu on niin kummallinen minulle - olenko ollut jossain rinnakkaistodellisuudessa?
Höpönhöpö. Ei siellä hiki tuu kuin täpötäysissä hyvin lämmitetyissä tavarataloissa toppatakki päällä. Mulla ainakin on hyvä kunto ja urheilutaustaa, vaikka olen nykyisin lihava. Itse asiassa olen tuplalihava, kun on läskien lisäksi vielä lihakset.