Onko kateus harvinainen tunne?
Kommentit (35)
Ei oo harvinaista. Monikin on kateellinen mut mä en kuulu niihin. Ihana tunne ettei ite oo semmonen ihminen joka tuntee kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että on harvinainen tunne. Se mitä monet nimittävät kateudeksi, on itse asiassa oikeutettua turhautumisen tunnetta. Destruktiivinen suora kateus on käsittääkseni suht harvinaista.
Heh. Ilman kateutta ihmislaji ei olisi edes säilynyt.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että on harvinainen tunne. Se mitä monet nimittävät kateudeksi, on itse asiassa oikeutettua turhautumisen tunnetta. Destruktiivinen suora kateus on käsittääkseni suht harvinaista.
Narsistien "motiivina" pidetään juuri kateutta. Kateus on tuhoava voima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän perustat tuollaisen väittämän?
Kateus on kansakuntaa koossa pitävä voima!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yksityinen Vuokrafirma työstää vastauksen... blaa...blaa...blaa...
Kateutta voi havaita ihmisessä, joka kertoo fantastisesta ulkomaanmatkastaan, uuden karheasta autostaan tai luksusmökistään Saariselällä eikä kuulija osoita minkäänlaista ihailua tätä henkilöä kohtaan, vaan suunnittelee seuraavaa sieniretkeä lähimetsään.
Kateutta on kahdenlaista, sellaista että ajattelee että ai että ku oon kateellinen kun tuolla tyypillä on hienot verhot, mistähän se on ostanu ne, pitäis iteki ostaa, voi että ku mullaki olis tollaset... ja sitten on sitä kateutta että voi helvetti miksi tolla naapurilla on hienommat verhot ku mulla, toivottavasti sen koko kämppä palaa...
Ensimmäistä kateutta kokee kaikki, mutta vain vähän mielisairaat kokee katkeraa negatiivista kateutta.
On erilaista kateutta, negatiivista kateutta ja positiivista kateutta. Positiivisessa kateudessa on kateellinen mutta ei halua että toinen menettäisi asian jota kadehtii ja negatiivisessa kateudessa haluaa että toinen menettää asian jota kadehtii ja kaiken muunkin
Oon itse positiivisesti kateellinen
Kaksi viimeisintä kommentoijaa ovat oikeassa. Juuri näin se on. En ymmärrä, miksi tälläkin palstalla niin monet luulevat, että kateus on itsessään paha asia, koska kateus on heidän mielestään synonyymi ilkeydelle. Ei kateellinen ihminen ole automaattisesti pahansuopa ja ilkeä, joka haluaa kateuden kohteeltaan pois sen, mitä hän kadehtii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viimeisintä kommentoijaa ovat oikeassa. Juuri näin se on. En ymmärrä, miksi tälläkin palstalla niin monet luulevat, että kateus on itsessään paha asia, koska kateus on heidän mielestään synonyymi ilkeydelle. Ei kateellinen ihminen ole automaattisesti pahansuopa ja ilkeä, joka haluaa kateuden kohteeltaan pois sen, mitä hän kadehtii.
Ap
Se johtuu ikävä kyllä siitä että suurin osa ihmisistä on tyhmiä. Oikeasti. Koulutustaustasta huolimatta. Eivät ymmärrä tälläistäkään asiaa, eivätkä montaa muutakaan asiaa. En tiedä vaikuttaako se ettei lapset ja nuoret lue niin paljon kirjoja tai edes lehtiä kuin ennen, onko tämä netti jossa kaikki tieto on aina saatavilla kuitenkin loppupeleissä tyhmentänyt ihmisiä? Olen monissa facen keskusteluryhmissä, ja päivittäin tulee vastaan ihmisiä jotka on ihan oikeasti vaan tyhmiä. Kyse ei ole siitä että heidän aivonsa olisivat jotenkin viallisia, vaan ihmiset ei oikeasti ota asioista selvää eivätkä ajattele asioita ihan ns. ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen, että kukaan ei tavoittele esimerkiksi kauneutta tai rikkautta ilman että on joskus tuntenut kateutta kaunista tai rikasta ihmistä kohtaan.
Kateuden tunne kun on sitä, että haluaa olla kuin toinen, tuntee itsensä huonommaksi kuin toinen. Se millä tavoin ilmentää kateuttaan tekee kateudesta joko hyvää tai pahaa. Hyvä kateus on sitä, kuten pari kommentoijaa jo sanoikin, että haluaa tavoitella sitä asiaa (esim. ulkonäköä, tavaraa, ominaisuutta tai asemaa) joka jollain toisella on. Paha kateus taas sitä, että haluaa tuhota toiselta sen, minkä haluaisi itselleen. Mutta tämähän kerrottiinkin jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Normia se on pieni kateudenpistos tuntea ja saad itsensä yrittämään paremmin. Niihän tämä maailmakin kehittyy. Miten kehitys menisi eteen päin, jos ei ole tavoittelemista? Voi olla kateuden ja ihailun sekoitusta.
Oikeesti joku tuntee kateutta verhoista?
Itse en tuntisi kateutta jostain verhoista vaan olisin iloinen että verhon omistaja on löytänyt sisustukseen sopivat verhot.
Kateus on kuluttava tunne joka syö ihmisen katkeraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Normia se on pieni kateudenpistos tuntea ja saad itsensä yrittämään paremmin. Niihän tämä maailmakin kehittyy. Miten kehitys menisi eteen päin, jos ei ole tavoittelemista? Voi olla kateuden ja ihailun sekoitusta.
Luonnollisesti kateuden tunteen syntymiseen vaaditaan se, että nähdään ihailtava asia toisessa. Ihmisestä riippuen se voi herättää esimerkiksi myös vihaa, surua tai vaikka masennusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo
Kerro toki mitä on mielesi päällä 🙄
Ap
Kateus on todella luonnollinen asia, onhan se jo lapsista nähtävissä kun ottavat toisen lapsen lelun vain siksi että itsellä sitä ei ole. Kateuden antaminen vaikuttaa omaan toimintaan ja olotilaan sen sijaan on mielestäni huono asia ja lapsellista. Omaa kateuttakin voi hallita ja jokaisen se tulisi opetella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen, että kukaan ei tavoittele esimerkiksi kauneutta tai rikkautta ilman että on joskus tuntenut kateutta kaunista tai rikasta ihmistä kohtaan.
Kateuden tunne kun on sitä, että haluaa olla kuin toinen, tuntee itsensä huonommaksi kuin toinen. Se millä tavoin ilmentää kateuttaan tekee kateudesta joko hyvää tai pahaa. Hyvä kateus on sitä, kuten pari kommentoijaa jo sanoikin, että haluaa tavoitella sitä asiaa (esim. ulkonäköä, tavaraa, ominaisuutta tai asemaa) joka jollain toisella on. Paha kateus taas sitä, että haluaa tuhota toiselta sen, minkä haluaisi itselleen. Mutta tämähän kerrottiinkin jo.Ap
Väärin. Kateus on aina negatiivinen tunne. Ihailu on positiivinen. Jos haluat kauniiki tai rikkaakse sen ei tarvitse edellyttää kateutta ketään kaunista ja rikasta kohtaan. Terve ihailu ja sen pohjalta kumpuava imitointi riittävät.