Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kokoisen asunnon kela hyväksyy kahdelle?

Vierailija
22.09.2018 |

Asun poikani kanssa kahden ja olen joutunut hakemaan toimeentulotukea.

Kela vaatii meitä muuttamaan halvempaan asuntoon ja hakemaan asuntoa stadin asunnoista
ilman koko tai mitään rajauksia.

Ongelmana on se, että asuntoa ei voi hakea satadin asunnoista ilman huone lukua.

Minkä kokoisen asunnon kela hyväksyy kahdelle ?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ovat kieltäneet laittattamasta mitään rajauksia ja nimenomaan huone määrään mitään lukua.

Voidaanko tosiaan pakottaa minut ja yläasteella oleva poika muuttamaan yksiöön?

Muuta landelle niin saat halvemman kämpän ja riittävästi tilaa. Ei mitään järkeä asua Helsingissä

Vierailija
22/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden henkilön kohdalle hyväksytään 675e/kk. Tästä ylimenevä pitää maksaa itse tt-tuesta tai siitä eläkkeestä. En tiedä miten vaikuttaa asunnossa asuvien lukumäärä. Tietenkin Kela vastaa kun kysyt. 

No jos on tuloja niin eihän ne tuota maksa.

Mitä tarkoitat? Jos ei tulot riitä kattamaan menoja (olettaen että menot eivät ole kohtuuttomat) niin kyllä maksavat.

Sitä, ettei asumistuki ole 675 jos vuokra on vaikkapa 800. Vaan riippuu hakijan tuloistaKIN.

No ei kukaan missään ole väittänytkään, että tuo olisi asumistuki!  Vaan että Kela hyväksyy Stadissa tuon vuokran yhdelle ja ylimenevää  osaa ei oteta huomioon asumistukea laskettaessa. Joku aikaisemmin osasi kertoa, että kahdelle tuo raja on 900e/kk. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ovat kieltäneet laittattamasta mitään rajauksia ja nimenomaan huone määrään mitään lukua.

Voidaanko tosiaan pakottaa minut ja yläasteella oleva poika muuttamaan yksiöön?

Ei tietenkään voi! Sä olet nyt ymmärtänyt ihan väärin ja menee jankkaamiseksi koko ketju. Mene vaikka käymään Kelassa ja saat sieltä ihan varmasti selvät ohjeet. Tai soita sinne. 

Vierailija
24/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/documents/10180/0/Asumismenot+toimeentulotuki+2018…

Tarkoittaako tämä, että jos asun Akaassa kahden lapseni kanssa, voin saada 686€ asumistukea? Vai jonkin tietyn prosentin 686 eurosta? Onko asumistuki aina joku tietty %-osuus vuokrasta, ei kai se koko vuokraa voi kattaa?

Vierailija
25/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitapa tähän sanasta sanaan tuo Kelan lapussa lukenut määräys.

Vierailija
26/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkuperäinen kirjoittaja mutta kelan toiminta on jo ihan sairasta. Ja todella ikäväksi sen 

tekee se. että kyykytys ja uhkailut kohdistuvat kaikista haavoittuvimpiin ja suojattominpiin ihmisiin.

Vierailija
27/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki on maksimissaan 80% hyväksyttävistä vuokramenoista. Omat tulot vaikuttavat, mutta pienituloiset saavat sen maksimin. Jos kahdelta hengeltä hyväksyttävät vuokramenot on 900€, niin asumistuki maksimissaan on 720€. 

Vierailija
28/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden henkilön kohdalle hyväksytään 675e/kk. Tästä ylimenevä pitää maksaa itse tt-tuesta tai siitä eläkkeestä. En tiedä miten vaikuttaa asunnossa asuvien lukumäärä. Tietenkin Kela vastaa kun kysyt. 

Mitä tarkoitat? Jos ei tulot riitä kattamaan menoja (olettaen että menot eivät ole kohtuuttomat) niin kyllä maksavat.

Sitä, ettei asumistuki ole 675 jos vuokra on vaikkapa 800. Vaan riippuu hakijan tuloistaKIN.

Tässä puhuttiin toimeentulotuesta ja siitä hyväksyykö ne menoksi tuon koko vuokran vai ei. Ei asumistuesta.

Vierailija
29/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuloista. Mulla se on 550-1000 € kuukaudessa. Saan toimeentulotukea.

Vierailija
30/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kela toimia tosiaan noin? Tuohan on selvää kiusaamista.

Vierailija
31/47 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kela toimia tosiaan noin? Tuohan on selvää kiusaamista.

Siis tuossa on nyt varmaan kyse toimeentulotuesta ja siitä että toimeentulotuella ei kateta kohtuuttoman isoja asumismenoja. Silloin voidaan kehottaa muuttamaan edullisempaan ja sanotaan että pitää todistaa hakevansa edullisempaa asuntoa ilman perusteettomia rajauksia mm. sijainnin ja huonemäärän kanssa. Ja pakkohan ei ole muuttaa halvempaan, mutta siihen kohtuullisen ylittävään osaan vuokraa ei saa mitään tukea.

Vierailija
32/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei saisi laittaa mitään rajauksia ja ilman huone lukua ei voi hakemusta laittaa. Vuokramme on 980 euroa.

Olin laittanut huone luvuksi 2-3 huonetta.

En voi muuttaa koulua käyvän murrosikäisen pojan kanssa yksiöön.

Onko täällä kelan työntekijää joka osaisi neuvoa mitenkä toimin tilanteessa?

Vierailija
33/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään kolmio.

Vierailija
34/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei tutki asuntohakemusta. Kelan rajoihin kahdelle hengelle sopii Hason kaksiot ja usein kolmiotkin. Uusien alueiden kolmiot voi olla kalliimpia, en tiedä. Kaikki köyhät yksinäiset hakee yksiöitä, joten sellaisen saaminen on hankalaa. Laita hakemukseen kaksio, niin pelaat varman päälle. Tarjoukseen asti kelan tuki juoksee, mutta heti jos hylkäät tarjouksen, Kela ei hyväksy isoja asumismenoja. Mutta tässäkin on tapaus ja käsittelijä kohtaisia eroja.

Vierailija
35/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei saisi laittaa mitään rajauksia ja ilman huone lukua ei voi hakemusta laittaa. Vuokramme on 980 euroa.

Olin laittanut huone luvuksi 2-3 huonetta.

En voi muuttaa koulua käyvän murrosikäisen pojan kanssa yksiöön.

Onko täällä kelan työntekijää joka osaisi neuvoa mitenkä toimin tilanteessa?

Mikset voi? Suomessa ollaan totuttu liian hyvään. Voit myös maksaa itse liian kalliin vuokran erotuksen. Jos olisi täysi kapitalismi, niin ihmiset asuisivat kimppakämpissä.

Vierailija
36/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja hakenut eläkkeensaajan asumistukea? Se on parempi kuin yleinen asumistuki? Entä onko hän oikeutettu takuueläkkeeseen?

Vierailija
37/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla on lapsi niin ei saa eläkkeensaajan asumistukea vaan yleistä asumistukea.

Olen oikeutettu takuueläkkeeseen.

Kela näkee asuntohakemukset, koska niistä pitää laittaa kopio kelaan.

En pysty itse maksamaan kalliin vuokran erotusta koska kaikki rahat menevät ruokaan.

Jos vuokraamme ei hyväksytä en pysty maksamaan sitä ja saamme häädön ja jäämme asunnottomaksi.

Annan sitten pojan huostaan ja en tiedä todellakaan mihinkä itse menen.

Onko helsingillä kriisimajoitusta tai vastaavaa? Jos on, niin kai sitten menen sellaiseen.

Vierailija
38/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaisilla pitäisi olla joku oma neuvonta...

Vierailija
39/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotot ja asuntolat yms. nyt vasta yhteiskunnalle maksamaan tulisivatkin paljon enemmän kuin vuokra ikinä.

Vierailija
40/47 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh lapsensa kanssa on yleensä oikeutettu kaksioon, huonoilta seuduilta voi löytyä kolmiokin. Ja tosiaan laitat hakemukseen sen maksimivuokran Helsingin kahden ihmisen maksimiin. Tuossa aiemmin oli linkki siihen ja se lukee myös jokaisessa aiemmassa päätöksessäsi, jos sellaisia on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi