Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa puoliserkku?

Vierailija
22.09.2018 |

Enoni on naimisissa toista kertaa. Ensimmäisestä liitosta yksi poika. Toinen liitto naisen kanssa, jolla tytär aiemmasta avioliitosta. Minä olen aina pitänyt tätä tyttöä puoliserkkuna. Nykyisellä vaimollaan ja enolla myös lapsia. Mitä sukua lapset ovat keskenään? Ja onko enon nykyisen vaimon tytärpuoli minulle puoliserkku? Varmaan kuitenkin kaikki enonpuoleiset lapset minulle täysiä serkkuja, vaikka eri äiti heillä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla puoliserkku. Tai varmaan itse käyttäisin termiä serkkupuoli (vrt. sisarpuoli, velipuoli, sisaruspuoli).

Tuo enosi vaimon tytär on tosiaan sinulle serkkupuoli, jos haluat virallisesti näin eritellä (varmaan hän on sinulle serkku siinä missä muutkin serkkusi). Ja enon lapset kaikista tämän avioliitoista ovat sinun serkkujasi.

Minulla on "lapsenlapsipuolia" eli tyttäreni meni aikoinaan naimisiin leskimiehen kanssa, jolla oli kaksi pientä lasta. Oikeasti he kyllä ovat minulle ihan samanlaisia lapsenlapsia kuin tyttäreni ja vävyni kaksi yhteistä lasta. Yhtä rakkaita ovat kaikki neljä.  :)

Vierailija
2/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkupuoli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enon vaimon tytär enon ensimmäisestä liitosta syntyneelle pojalle serkkupuoli vai onko edes sitä? Heillähän on molemmilla ihan eri vanhemmat.

Ap

Vierailija
4/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko enon vaimon tytär enon ensimmäisestä liitosta syntyneelle pojalle serkkupuoli vai onko edes sitä? Heillähän on molemmilla ihan eri vanhemmat.

Ap

Tarkoitin sisarpuoli.

Ap

Vierailija
5/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kyllä oo mitään sukua

Vierailija
6/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston määritelmän mukaan enosi lapsi ja hänen toisen vaimonsa lapsi ovat sisaruspuolet. Eli kyllä, vaimon tytär on serkkusi sisarpuoli, vaikka he eivät olekaan biologisesti toistensa sukulaisia. Riittää, että heidän vanhempansa ovat naimisissa keskenään.

Vierailija
7/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitoimiston määritelmän mukaan enosi lapsi ja hänen toisen vaimonsa lapsi ovat sisaruspuolet. Eli kyllä, vaimon tytär on serkkusi sisarpuoli, vaikka he eivät olekaan biologisesti toistensa sukulaisia. Riittää, että heidän vanhempansa ovat naimisissa keskenään.

Niinhän se menee Tuhkimo-sadussakin, en muistanut :) Tuhkimolla sisarpuolet, vaikka eivät olekaan sukua.

Ap

Vierailija
8/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä trans-ihmisiäkin. Jos hän kokee olevansa serkkusi, et voi asialle mitään.

Vierailija
9/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee Tuhkimo-sadussakin, en muistanut :) Tuhkimolla sisarpuolet, vaikka eivät olekaan sukua.

Ap

En itse pidä sisarpuolena isäni vaimon lasta. Tuskin hänkään pitää minua.

Vierailija
10/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puoliserkkuja. Mummo on kaikilla sama, mutta isoisä eri.

Vierailija
11/18 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa minun serkuistani on mielipuolia.

Vierailija
12/18 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kaikki serkuthan ovat vain toisen vanhemman puolelta (ellei sitten ole tosi sisäsiittoinen kylä), mutta toihan on ihan järkevä käyttö termille puoliserkku.

Vierailija
13/18 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin yksi vajaa serkku. Maalta, tietenkin.

Vierailija
14/18 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin yksi vajaa serkku. Maalta, tietenkin.

Minullakin on tämmöisiä varttiserkkuja, en pidä yhteyttä. 

Vierailija
15/18 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kaikki serkuthan ovat vain toisen vanhemman puolelta (ellei sitten ole tosi sisäsiittoinen kylä), mutta toihan on ihan järkevä käyttö termille puoliserkku.

Kyllä ne serkut tulee yhdellä lailla sekä äidin että isän sisarusten puolelta

Vierailija
16/18 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisar- ja velipuolilla toinen vanhempi on yhteinen. Serkkupuolilla yksi isovanhemmista. Voihan sitä sanoa mutta kuvailin asiaa biologian kannalta.

Vierailija
17/18 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tyttö ole sinulle mitään sukua. Serkkupuolen voisi ajatella olevan sellainen, joka on esim. äitisi velipuolen lapsi. 

Vierailija
18/18 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne serkut tulee yhdellä lailla sekä äidin että isän sisarusten puolelta

Sama serkku harvoin tulee. Minulla tosin on eräs kaksinkertainen pikkuserkku. Hänen mummonsa oli vaarini sisko ja vaarinsa oli mummoni velipuoli.