Vaatteiden kapselointi? Mit vit? Taas uusi täysin turha hössötys.
Minä olen aina lasten kanssa tehnyt niin että laatikoissa/hyllyssä on sen kokoiset vaatteet jotka nyt mahtuu päälle, ja kun ne jää pieneksi, ne otetaan kaapista pois, laitetaan laatikkoon ja pois, ja isommat vaatteet esille. Mulla on yleensä lasten vaatteet aina sopineet toisiinsa, usein on settejä, ja muutenkin värit on lähes kaikki aina toisiinsa sopivia koska kaupasta ei juuri edes poikien vaatteita saa kuin sininen ja musta + vähän vihreää, valkoista, ruskeaa ja ehkä kirkkaan punaista. Tyttärellä oli punaista, violettia ja vaaleanpunaista pääasissa sen lisäksi ripaus mustaa ja valkoista. Mikään ei sodi toisiaan vastaan. Ja helppo ottaa paitalaatikosta paita ja housulaatikosta sopivat housut, ei mitään ongelmaa.
Omat vaatteet sama juttu, lempivärit edustettuna vaatteissa niin lähes kaikki sopii kaikkien kanssa. Kesäkapseleita ei tarvi koska kesämekot on omassa laatikossaan aina, muut vaatteet menee kaikki käytössä talvellakin, kesällä ei käytetä yleensä muutamaa neuletta eikä välttämättä sukkia, mutta eipä niitäkään tarvi kaapista mihinkään kapseliin laittaa. Kesällä käytän lyhyempiä housuja kuin talvella, nekin mahtuu olemaan laatikossa vierekkäisissä pinoissa joista otan siitä pinosta mikä sopii keliin. Ei mulla mene koskaan aikaa siihen että pitäisi erikoisesti miettiä että mitä laittaisi päälle että värit sopii.
Kuka ihme tälläistä kapselointia tarvitsee?
Kommentit (137)
Vielä kun olisit kertonut mitä ihmettä se kapselointi on, niin olisi helpompi vastata.
Mikä ihmeen vaatteiden kapselointi? Ikinä kuullutkaan! - No nyt olen, kävin juuri sivistämässä itseäni. Jestas sentään. Tämä onkin näköjään taas henkilöille, joilla on aivan liikaa vaatteita. Voin siis samoin tein pyyhkiä tämän asian muististani.
Tuossa ylhäällä on tuo juttu 2v. pojasta jonka vaatteet on nyt kapseloitu.
Eikä noita vaatteita tuolla naisella ole edes kovin paljon, en ymmärrä miksi pitää kapseloida.
ap
Leimaan leimakirveellä tämänkin järjettömyyden naisten jutuksi, ja näin jatkan elämääni.
Tämä siis:
https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/koti-ja-diy/eino-2-kapselipuk…
Eihän "capsule wardrobe" ole mikään uusi keksintö. En tosin ole koskaan kuullut 2-vuotiaiden vaatteiden "kapseloinnista". Enemmänkin se on ollut sellaisten urbaanien, paljon matkustavien uraihmisten juttu...
Tuo jotenkin mua huvittaa että yläosa pitää sopia niin ja niin moneen alaosaan ja alaosa niin ja niin moneen yläosaan... kenellä on niin erikoinen vaatemaku ettei ala- ja yläosat suurin osa sovi yhteen?
Kauhean vanhanaikaisesti ajattelet väreistä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Eikä noita vaatteita tuolla naisella ole edes kovin paljon, en ymmärrä miksi pitää kapseloida.
ap
Sehän se juuri on kapselivaatekaapin idea, että vaatteita on lukumääräisesti aika vähän, mutta koska kaikki sopii kaiken kanssa, niin erilaisia yhdistelmiä on valtavasti.
Tuon jälkeen kaikki näyttävät saman tyylisiltä, samoissa väreissä, lähes joka päivä.
Onhan tuota tehty aina, nyt on vain sille uusi nimikin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun olisit kertonut mitä ihmettä se kapselointi on, niin olisi helpompi vastata.
Karsitaan vaatekaapista turhat pois ja suunnitellaan vuodenaikaiset kapselit. Periaatteessa valitaan tehokäyttöön sellaiset vuodenaikaan ja omaan arkielämään sopivat vaatteeet, joita on myös helppo yhdistellä toistensa kanssa. Eli valitaan yhtenäinen värimaailma ja vaatekappaleet, joista saa monipuolisesti asuja, vaikka määrällisesti niitä vaatekappaleita olisikin karsittu minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sehän se juuri on kapselivaatekaapin idea, että vaatteita on lukumääräisesti aika vähän, mutta koska kaikki sopii kaiken kanssa, niin erilaisia yhdistelmiä on valtavasti.
Jutun nainen ei halua edustaa lapsen vaatteilla, mutta silti sillä on noinkin iso painoarvo, että vaatteet sopii yhteen? Onko se nyt oikeasti niin justiinsa, että ylä-ja alaosa aina mätsää täydellisesti? Ei mun mielestä ainakaan. Ja ehkä en niin sitten ymmärrä tuota sopivuutta, kun varsin harvoin koen, että lapsella ei sopisi vaatteiden ylä- ja alaosa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsitaan vaatekaapista turhat pois ja suunnitellaan vuodenaikaiset kapselit. Periaatteessa valitaan tehokäyttöön sellaiset vuodenaikaan ja omaan arkielämään sopivat vaatteeet, joita on myös helppo yhdistellä toistensa kanssa. Eli valitaan yhtenäinen värimaailma ja vaatekappaleet, joista saa monipuolisesti asuja, vaikka määrällisesti niitä vaatekappaleita olisikin karsittu minimiin.
Ja miten tämä eroaa siitä että ihmisellä on tietty maku vaatteiden suhteen eli ylä- ja alaosat käy toisiinsa aika hyvin joka tapauksessa, ja vaatteita karsii niin ettei kaappi pursua? Ja ne vuodenaikakapselit? Kuinka paljon ihmisellä on kesävaatteita joita ei pidetä talvella ja päinvastoin, jos ne pitää erikseen kapseloida? Eikö ne voi olla omassa pinossaan vaan siinä samassa kaapissa?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Pojille on kaupoissa todella vähän kivoja vaatteita, varsinkin kun kaksosille olisi ollut kiva ostaa samanlaisia mutta vähän eri värisiä niin harvoin se onnistui, joskus oli että sai ostettua siniset ja vihreät samanlaiset asut. Tyttöjen vaatevalikoima on paljon isompi, ja mun tytär tykkäsi pikkulapsena punaisesta ja vaaleanpunaisesta jne. ei hän vaatinut mitään sinisiä vaatteita. Isompana sai sitten toki itse valita, mutta kyllä hänellä nyt aikuisenakin sopii vaatteet keskenään aika paljon kuten minullakin vaikka meillä on vähän erilaiset lempivärit.
ap
Ajattelin, että jotain uutta teknologiaa, lapset laitetaan kapseliin, joka puhdistaa itsensä ja vaihtaa väriä napista tai mielialan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä eroaa siitä että ihmisellä on tietty maku vaatteiden suhteen eli ylä- ja alaosat käy toisiinsa aika hyvin joka tapauksessa, ja vaatteita karsii niin ettei kaappi pursua? Ja ne vuodenaikakapselit? Kuinka paljon ihmisellä on kesävaatteita joita ei pidetä talvella ja päinvastoin, jos ne pitää erikseen kapseloida? Eikö ne voi olla omassa pinossaan vaan siinä samassa kaapissa?
Kyllä ihmisillä maissa, joissa on neljä vuodenaikaa on aika paljonkin sellaisia vaatteita, joita ei pidetä joka vuodenaikana. Esim. ihan hellemekot, shortsit, ohuet takit, hellehatut, talvitakit, talvikengät, villavaatteet, villasukat, kerrastot, välikausitakit, pipot, kaulahuivit jne. Suomessakin monet vievät talvivaatteet pois siksi aikaa varastoon, kun niitä eivät tarvitse. Tuntuu, että sellaisella joka haluaa kaikki vaatteensa säilyttää läpi vuoden kaapissa, ne kaapit myös enemmän tursuilee. Ei heillä, jotka vievät osan, kuten paksut talvivaatteet varastoon, kun niitä selvästi eivät tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Pojille on kaupoissa todella vähän kivoja vaatteita, varsinkin kun kaksosille olisi ollut kiva ostaa samanlaisia mutta vähän eri värisiä niin harvoin se onnistui, joskus oli että sai ostettua siniset ja vihreät samanlaiset asut. Tyttöjen vaatevalikoima on paljon isompi, ja mun tytär tykkäsi pikkulapsena punaisesta ja vaaleanpunaisesta jne. ei hän vaatinut mitään sinisiä vaatteita. Isompana sai sitten toki itse valita, mutta kyllä hänellä nyt aikuisenakin sopii vaatteet keskenään aika paljon kuten minullakin vaikka meillä on vähän erilaiset lempivärit.
ap
Tyttöjen ja poikien vaatteet...😂 Lukeeko kaikissa vaatteissa baby boy tai isin prinsessa? Ennen vaatteet siirtyivät nuoremmille sisaruksille, tosin laatukin oli parempaa...
Vierailija kirjoitti:
kenellä on niin erikoinen vaatemaku ettei ala- ja yläosat suurin osa sovi yhteen?
Minulla!
En ole "kapseloinut" vaatteitani, mutta ajatuksena se kiinnostaa, koska se auttaisi ehkä hahmottamaan, mitkä vaatteistani sopivat yhteen (esim. väreiltään). Minulle voisi sopia systeemi, jossa piilotan osan vaatteista ja otan ne käyttöön myöhemmin, jolloin ne taas tuntuisivat uusilta.
Tämä ei varmaankaan sovi ihmisille, jotka ostavat koko ajan uutta ja muodikasta, eivätkä siis tuntisi mitään mielenkiintoa ottaa esille vaatetta, joka on odottanut kaapissa esim. vuoden.
Kuulostaa monimutkaiselta ja hankalalta. Onneksi vaatekaapissa on vain farkkuja, t-paitoja ja huppareita, ni aina sopii osat yhteen. Lippiksiä on kolme eri väristä, ni niistä pitää joskus vähä kattoa, et mikä sopii parhaiten.
Ei kukaan