Maisterin työnhaku
Mitä ajatellaan ihmisistä, jotka eivät tutkinnosta huolimatta pysty työllistymään omalle alalleen? Tai ylipäätänsä hyödyntämään tutkintoaan konkreettisella tavalla?
Pidetäänkö minua ihan luuserina jos lähden tekemään ihan ruohonjuuritason aspa-työtä (jota tein myös oopiskeluaikoina) n. 2000e/kk palkalla.
Ahdistaa kauheasti tämä valmistuminen kun kaverit ovat jo saaneet hyviä ja mielenkiintoisia työpaikkoja. Tuntuu että osa jopa naureskelee tilanteelleni.
Mikä avuksi?
Kommentit (78)
Harvoin edes pääsee sinne ruohojuuritasolle kun työnantajat katsovat että häivyt heti kun löydät koulutustasi vastaavaa työtä.
Missä ulkomailla on parempi työtilanne? Konkreettisia ehdotuksia kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki alasta. Itse muutin alankomaihin. Entisen "lähetä sata hakemusta ja pääse yhteen haastatteluun kymmenen muun kanssa" tilanteesta on tullut "pidä puhelin äänettömällä kun recruiterit soittelevat kesken päivän". Lisäksi nettopalkka aika lailla tuplaantui. Myös esim saksassa on tosi hyvä tilanne monella alalla, mutta useimmiten vaativat sujuvaa saksan puhumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki alasta. Itse muutin alankomaihin. Entisen "lähetä sata hakemusta ja pääse yhteen haastatteluun kymmenen muun kanssa" tilanteesta on tullut "pidä puhelin äänettömällä kun recruiterit soittelevat kesken päivän". Lisäksi nettopalkka aika lailla tuplaantui. Myös esim saksassa on tosi hyvä tilanne monella alalla, mutta useimmiten vaativat sujuvaa saksan puhumista.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Löytyykö nämä paikat ihan LinkedInniä selaamalla? Mistä löytyy esimerkiksi Alankomaiden MOL?
Mitä jos otat vastaan sen aspa-työn ja samalla jatkat työnhakua?
Itse en ainakaan pidä luuserina. Läheiseni on samassa tilanteessa. Yrittää todella hakea töitä mutta ei ole onnistunut.
Typeriä kaverit jotka naureskelee toisen tilanteelle!! Voivielä kalahtaa omaan nilkkaan heillä jos jäävät vaikka työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos otat vastaan sen aspa-työn ja samalla jatkat työnhakua?
Tämä on se todennäköisin vaihtoehto, minua vain ahdistaa kovasti mennä tekemään samaa työtä jota vihaan. Tositilanteessa se on sitten mentävä jos eei muuta löydy.
Olinkin kiinnostunut että vaikuttaako nämä aspatyöt negatiivisesti hakiessa parempiin töihin kun oikeaa kokemusta ei ole. Olisiko parempi pysyä vain koulun kirjoilla ja hakea töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Löytyykö nämä paikat ihan LinkedInniä selaamalla? Mistä löytyy esimerkiksi Alankomaiden MOL?
Itse sekä puoliso löydettiin työt LinkedInin kautta. Siellä on avoimia paikkoja, mutta molemmat saatiin töitä lähettelemällä yhteyskutsuja omalla alalla työskenteleville sekä recruitereille, saatesanoilla "olen tehnyt sitäsuntätä, nyt etsin xyz töitä Alankomaista, saanko lisätä sinut verkostooni". Sitä kautta tuli haastattelukutsuja. Itselläni tämä vaati noin 600 yhteydenottoa (ei niin työlästä kun luulisi, koska saman lyhyen viestin voi kopioida kaikille), miehellä taisi koodaajana riittää alle sata. Töiden löytymiseen meni noin 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sekä puoliso löydettiin työt LinkedInin kautta. Siellä on avoimia paikkoja, mutta molemmat saatiin töitä lähettelemällä yhteyskutsuja omalla alalla työskenteleville sekä recruitereille, saatesanoilla "olen tehnyt sitäsuntätä, nyt etsin xyz töitä Alankomaista, saanko lisätä sinut verkostooni". Sitä kautta tuli haastattelukutsuja. Itselläni tämä vaati noin 600 yhteydenottoa (ei niin työlästä kun luulisi, koska saman lyhyen viestin voi kopioida kaikille), miehellä taisi koodaajana riittää alle sata. Töiden löytymiseen meni noin 2-3 kk.
Kiitos sinulle!
Mun mielestä tuo on normitilanne, ettei heti saa haluamaansa töitä. Kavereillasi on käynyt tuuri. Vaan mitä ne hyvät ja mielenkiintoiset paikat oikeastaan ovat? Todennäköisesti jotain aloittelijoille sopivia rutiinitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo on normitilanne, ettei heti saa haluamaansa töitä. Kavereillasi on käynyt tuuri. Vaan mitä ne hyvät ja mielenkiintoiset paikat oikeastaan ovat? Todennäköisesti jotain aloittelijoille sopivia rutiinitöitä.
Itselleni mielenkiintoisia paikkoja olisivat esimerkiksi analyytikon hommat. En oikein näe urakehitystä aspasta analyytikoksi.
En ole AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni mielenkiintoisia paikkoja olisivat esimerkiksi analyytikon hommat. En oikein näe urakehitystä aspasta analyytikoksi.
En ole AP.
Olin minäkin opiskelujen jälkeen hetken aspa-töissä ja nyt olen esimiesasemassa vuosien oman alan työkokemuksen jälkeen. Kaikki eivät vaan saa heti valmistumisen jälkeen oman alan töitä. Useimmat tekevät hanttihommia jossain vaiheessa elämäänsä, eli "mäkkärin kassalta toimitusjohtajaksi" on ihan realistista riippuen siitä, mitä muuta henkilö tekee (opiskelut, työnhaku ym.).
Näin sitä hiljalleen käy, kun yliopistokoulutuksen katsotaan olevan se ainoa arvostettava, ja ammatti- ja ammattikorkeakoulutusta ylenkatsotaan halveksien.
Kaikki voivat toki olla maistereita, mutta niillle kaikille maistereille ei riitäkään niitä mielenkiintosia asiantuntija-töitä.
Ei oman elantonsa ansaitseminen omalla työnteolla tee kenestäkään luuseria, olipa se työ mitä tahansa. Päinvastoin. Työn vieroksuminen ja yhteiskunnan tuilla eläminen sillä perusteella, että tarjolla olevat työ ei ole mukamas tarpeeksi fiiniä on noloa. Tulevat työnantajatkin arvostavat sitä, että työnhakija on tehnyt ihan mitä tahansa töitä sen sijaan, että tutkinnon jälkeen työhistoriassa olisi pitkä tyhjä jakso.
Vierailija kirjoitti:
Ei oman elantonsa ansaitseminen omalla työnteolla tee kenestäkään luuseria, olipa se työ mitä tahansa. Päinvastoin. Työn vieroksuminen ja yhteiskunnan tuilla eläminen sillä perusteella, että tarjolla olevat työ ei ole mukamas tarpeeksi fiiniä on noloa. Tulevat työnantajatkin arvostavat sitä, että työnhakija on tehnyt ihan mitä tahansa töitä sen sijaan, että tutkinnon jälkeen työhistoriassa olisi pitkä tyhjä jakso.
Itselleni on silti usein mainittu ettei hankittu työkokemus + tutkinto auta mitään, sillä joku pelkästään tietyssä työssä saatava kokemus puuttuu. Näinkin voi siis olla.
Jälkeenpäin mietittynä en edes haluaisi olla töissä noin kapeakatseisessa yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on silti usein mainittu ettei hankittu työkokemus + tutkinto auta mitään, sillä joku pelkästään tietyssä työssä saatava kokemus puuttuu. Näinkin voi siis olla.
Jälkeenpäin mietittynä en edes haluaisi olla töissä noin kapeakatseisessa yrityksessä.
Rekrytointitilanteissa siellä pöydän toisella oma vakiokysymykseni on aina, että mitä hakija on tehnyt ja kuinka käyttänyt aikansa niiden aukkojaksojen aikana. Yllättävän usein miehet unohtavat papereissaan mainita sen varusmiespalvelusjaksonsa, kun ehkä ajattelevat että se on niin itsestään selvää. Mutta kyllä minua kiinnostaa, että missä palvelivat ja mitä mahdollista erikoiskoulutusta ovat saaneet. Välivuosi matkustellen ei ole missään nimessä miinusta, mutta se voi olla isoakin plussaa, jos matkakohteet ovat soveltavasti avartavia jne. Varotusvalot vilkkuu, jos kysymykseen ei osata tarjota vastausta. Jos on ollut kotona kirjoittamassa runoja pöytälaatikkoon ja pitämässä ruokablogia niin sekin on aina ööönootuota parempi.
Tänä päivänä ei ole ihan harvinaista, että haastateltavana istuu kolmekymppinen maisteri, jolla ei ole tet-jaksoa enempää työkokemusta, ei kesätöitä, ei vapaaehtoistyötä, ei mitään. Tutkinto on silloin kyllä aika tyhjän päällä. Hakija, jolla samantasoinen tutkinto ja mäkkäristä 2kk työkokemusta yhdeltä kesältä tai vaikka MLL:n vapaaehtoistyökokemusta menee kyllä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa töitä koodareille?
Suomessahan on tällä hetkellä iso kysyntä koodareista, ainakin yliopistotasolta valmistuneista.
Mutta jos töitä ei Suomesta löydy, niin Saksassa niitä on tarjolla vielä enemmän.
Lähde ulkomaille töihin, useimmissa maissa maisterintutkinnon arvostus on ihan eri luokkaa. Turha jäädä suomeen heittämään elämänsä hukkaan.