Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maisterin työnhaku

Vierailija
22.09.2018 |

Mitä ajatellaan ihmisistä, jotka eivät tutkinnosta huolimatta pysty työllistymään omalle alalleen? Tai ylipäätänsä hyödyntämään tutkintoaan konkreettisella tavalla?

Pidetäänkö minua ihan luuserina jos lähden tekemään ihan ruohonjuuritason aspa-työtä (jota tein myös oopiskeluaikoina) n. 2000e/kk palkalla.

Ahdistaa kauheasti tämä valmistuminen kun kaverit ovat jo saaneet hyviä ja mielenkiintoisia työpaikkoja. Tuntuu että osa jopa naureskelee tilanteelleni.

Mikä avuksi?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos korkeakoulutettu ihminen päätyy kaupan kassalle ja ei saa oman alan töitä, vika on itsessä.

Lasketaanko viaksi Suomessa pysyminen?

Ei.

Vierailija
62/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että mitäs seurasivat epärealistisia unelmiaan ja heittivät 4-6 vuotta elämästään hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että mitäs seurasivat epärealistisia unelmiaan ja heittivät 4-6 vuotta elämästään hukkaan.

Mitä muuta työkkäriin kuuluu?

Vierailija
64/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa se, kun torpataan haastatteluunkin pääsy, vaikka työkokemus ja osaaminen vastaisi täysinkin työtehtävien vaatimuksia. Lisäksi olen todella hyvä sosiaalisissa tilanteissa ja on vaativaa asiantuntijakokemusta. Jos vain pääsisi haastatteluun niin pääsisi loistamaan. Mutta ei, joku rekryfirman 20 wee jonne pilaan nekin mahdollisuudet.

Vierailija
65/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni valmistumiseni aikoihin (2006) tutkimuksesta, jonka mukaan muun kuin oman alan työn vastaanottaminen hidasti pääsyä oman alan töihin eli työttömyys oli parempi kuin muun alan työt. Nyt en enää muista, koskiko tutkimus kaikkia korkeakoulutettuja vai vain jotain tiettyjä aloja. Olin itse työttömänä lähes vuoden mutta siitä suurimman osan kursseilla/harjoittelussa. Sain sitten kesätyön kautta alan töitä ja siitä kautta pääsin kiinnostavampiin ja haastavampiin alan töihin. Olen ollut nyt oman alan töissä 11 vuotta ilman yhtään työttömyysjaksoa. En tiedä, onnistuisiko tuo enää nykyisellä työttömyysturvalla.

Vierailija
66/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein kaikenlaisia aspa-töitä opiskeluajan ja sain lopulta järjestökentältä osa-aikaisen koordinaattorityön, jossa oli vahva aspa-painotus. Ko. työ ei vastannut koulutustani mitenkään, vaan sain sen aspa-kokemuksella.

Lähdin uuden työn kautta rakentamaan verkostoja mm. tarjoutumalla puhumaan erilaisiin tilaisuuksiin, tutustumalla kollegoiden tuttuihin jne.

Viime talvena minut pyydettiin yrityspuolelle täysipäiväisiin asiantuntijatöihin. En ole koskaan ollut aktiivinen töiden ulkopuolella, mutta töissä olen tehnyt kaikkeni.

Kannustan siis ehdottomasti tekemään mitä vaan töitä vs. työttömänä oleminen, jos mitään töitä löytyy. Sekään ei ole itsestäänselvää.

Vierailija
67/78 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kjfhksjrieu kirjoitti:

Muistan lukeneeni valmistumiseni aikoihin (2006) tutkimuksesta, jonka mukaan muun kuin oman alan työn vastaanottaminen hidasti pääsyä oman alan töihin eli työttömyys oli parempi kuin muun alan työt. Nyt en enää muista, koskiko tutkimus kaikkia korkeakoulutettuja vai vain jotain tiettyjä aloja. Olin itse työttömänä lähes vuoden mutta siitä suurimman osan kursseilla/harjoittelussa. Sain sitten kesätyön kautta alan töitä ja siitä kautta pääsin kiinnostavampiin ja haastavampiin alan töihin. Olen ollut nyt oman alan töissä 11 vuotta ilman yhtään työttömyysjaksoa. En tiedä, onnistuisiko tuo enää nykyisellä työttömyysturvalla.

Muun kuin oman alan työn vastaanottaminen hidastaa pääsyä oman alan töihin todennäköisesti osittain siksi, että ihmiset tuppaavat passivoitumaan työhaussa saatuaan jonkin paikan. Tämä on varsin ymmärrettävää, sillä työntekoika on pois työnhakuajasta, mikä taas aloittelevalla työntekijällä on lähes kokopäivähommaa.

Itsekin olen valmistumassa maisteriksi ja ollut ensimmäisessä oman alan työpaikassani vasta vuoden. Työn sisältö ei kuitenkaan ola aivan sitä, mitä oletin ja tekisi mieli vaihtaa paikkaa. toisaalta en haluaisi leimautua tyypiksi, joka ei sitoudu mihinkään paikkaan kunnolla. Kuitenkin näin alkuvaiheessa uraani haluaisin kokeilla erilaisia paikkoja, sillä en vielä tiedä, mihin haluan eniten panostaa.

Vierailija
68/78 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on lähes tyhjä CV yli 35-vuotiaalla hakijalla!

On vaihdettu opiskeluaikaa vähintään pari kertaa, sitten tehty jotain tosi lyhyitä pätkiä esim. toimistotöitä ja on vähän vaikea saada selvää onko jatko ollut firmasta vai itsestä kiinni. "Minulla oli 6 kk työsuhde vuokrafirman kautta, sopimusta ei uusittu". Kun asia ilmaistaan noin, skeptinen rekryäjä ajattelee helposti, että homma vai taidoista/asenteesta kiinni. Lisäksi pitkiä pätkiä työttömänä ja/tai lapsia hoitamassa.

Ei tuollainen profiili ole kenenkään rekryihmisen ihanne. Sitten jos ajatellaan, että kutsutaan nyt kuitenkin haastatteluun niin paikalle tulee omahyväiseltä vaikuttava ja ylimielisesti hymyilevä prinsessa (olipa defenssimekanismi tai ei) niin homma on aika lailla taputeltu.

Vierailija
69/78 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä.

Innostuin tämän keskustelun perusteella hakemaan töitä Saksasta ja pääsin heti muutamaan haastatteluun.

Suomessa haastatteluja 3/100

Saksassa 3/3

Kannattaa siis muidenkin kokeilla päästä töihin ulkomaille!

Vierailija
70/78 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä.

Innostuin tämän keskustelun perusteella hakemaan töitä Saksasta ja pääsin heti muutamaan haastatteluun.

Saksassa 3/3

Eli ratkaisu ongelmaasi oli heti ketjun ekassa viestissä :D tsemppiä

Vierailija
71/78 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä.

Saksassa 3/3

Eli ratkaisu ongelmaasi oli heti ketjun ekassa viestissä :D tsemppiä

Jep. :D luulin että tämäkin olisi tyhjä arpa, mutta hyvin näköjään kannatti.

Vierailija
72/78 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä tässä. Nytpä ollaan sitten töissä Saksassa. Palkka +3500e/kk ja työtehtävät ainakin alkuun olleet mielenkiintoisia.

Vierailija
73/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Onnea!

Vierailija
74/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea. Saksan tulevaisuus on kaikin tavoin parempi kuin Suomen.

Vierailija
75/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on lähes tyhjä CV yli 35-vuotiaalla hakijalla!

On vaihdettu opiskeluaikaa vähintään pari kertaa, sitten tehty jotain tosi lyhyitä pätkiä esim. toimistotöitä ja on vähän vaikea saada selvää onko jatko ollut firmasta vai itsestä kiinni. "Minulla oli 6 kk työsuhde vuokrafirman kautta, sopimusta ei uusittu". Kun asia ilmaistaan noin, skeptinen rekryäjä ajattelee helposti, että homma vai taidoista/asenteesta kiinni. Lisäksi pitkiä pätkiä työttömänä ja/tai lapsia hoitamassa.

Ei tuollainen profiili ole kenenkään rekryihmisen ihanne. Sitten jos ajatellaan, että kutsutaan nyt kuitenkin haastatteluun niin paikalle tulee omahyväiseltä vaikuttava ja ylimielisesti hymyilevä prinsessa (olipa defenssimekanismi tai ei) niin homma on aika lailla taputeltu.

No, hyvä että sinäkin maksat veroja kun et kerran ota töihin kuin alle 25- vuotiaita joilla 10 vuotta työkokemusta. Hui kauheaa, vaihdettu opiskelualaakin, iik!

Vierailija
76/78 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP raportoi vielä, kun tämä keskustelu tuli sivuhistoriassa vastaan.

Nyt vajaata vuotta myöhemmin palkka huitelee lähempänä neljää ja puolta tonnia ja olen saanut myös muutaman alaisen itselleni.

Lisäksi löysin täältä puolison!

Olen superonnellinen. Tarkoitukseni ei siis ole kehuskella asialla vaan kannustaa muita samassa tilanteessa olevia lähtemään rohkeasti muualle töihin.

Vierailija
77/78 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa. Mitä työtä siis teet ja onko työkielesi saksa?

Vierailija
78/78 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi oiva tilaisuus päästä vaikuttamaan itse omaan työnkuvaan, palkkaan ja työaikaan. Lähde Pohjoisen tämän kauden talvisesonkiin tekemään töitä kevytyrittäjänä. Paikkoja on auki edelleen ja tekijöitä etsitään monenlaisiin eri tehtäviin. Täältä pääset lukemaan aiheesta lisää https://free.fi/revontulot-tulloo/.