Päiväkodin Päikky ja lätkät - muita jotka ei tykkää?
Meidän lasten päiväkodissa on ollut nyt vuoden nämä läpyskät käytössä. Itseäni on alkanut suuresti ärsyttämään näiden lätkien kanssa pelaaminen.
1. Aamulla siellä on vastassa ekana pahimmillaan luuri naaman edessä, jonka takaa hoitaja nopeasti toivottaa huomenet; välttämättä minkäänlaista katsekontaktia ei lapseen oteta, koska puhelimen kanssa säätäminen vie huomiota aina enemmän tai vähemmän. Erityisesti kun miettii kuinka vanhempia on vuosikausia huomauteltu siitä että puhelimet pidetään taskussa tulo/hakutilanteissa, niin nyt työntekijät itse on siellä ekana puhelin kourassa.
2. Toinen arkipäiväinen ongelma on se että hoitaja jolla puhelin on, on joko
a. hukassa, sitten palloilet talossa etsimässä hoitajaa jolla on se samperin puhelin
b. asia kesken lasten kanssa. Tämä on ihan jokapäiväistä, että minun pitäisi saada lapsi leimattua sisään/ ulos ja hoitaja joutuu sen takia keskeyttämään lasten kanssa toimimisen koska pitää alkaa kaivamaan puhelinta jostain jne. Ja kun miettii että ryhmässä voi olla 24 lasta niin kuinka *piip* monta keskeytystä esim. yhteen aamuun mahtuu?! Jokainen lapsiryhmässä työskennellyt tietää että koko pakka saattaa lässähtää siihen kun hetkeksi käännät selkäsi hakeaksesi jotakin.
3. Jossain kohtaa ryhmän lapsen alkoivat itse leimaamaan itseään sisälle lätkän kanssa. Se oli lapsista hauskaa ja siinä mielestäni lapsi otettiin kivemmin huomioon kun lapsi oli se joka itsensä piippaa sisälle. Lastahan siellä vastaan aamuisin otetaan (tai luulis otettavan) eikä lätkää! KUNNES tämä kiellettiin syystä x tai y, jostain syystä lapsi ei kuulemma saa sitä lätkää itse kirjata.
Enkä edes jaksa aloittaa muista ongelmista... siitä miten päikyssä näkyy väärät hoitoajat, miten lapsi ei löydy järjestelmästä, miten lapsi on kesken päivää kirjattu ulos vaikka todellisuudessa on hoidossa... (se on kiva pohtia kesken oman työpäivän missä mun lapseni on kun päikyssä lukee "ei paikalla") jne.
Niin että mietinpä vaan onko joku huomannut samoja ongelmia ja mitä olette mieltä? Enkä syytä hoitajia, he tekee varmasti parhaansa, mutta mielestäni tämä kellokorttisysteemi ei ainakaan tällaisenaan lapsiryhmässä toimi.
Kommentit (39)
Hoitajia kuulemma ärsyttää kanssa, ja heille näkyy kaikki ohjelman ongelmat. On hieman aiheesta keskusteltu. Joo itseäkin se välillä suututtaa etsiä puhelinta pitkin taloa ja hiekkalaatikoita. Lapsi saa kyllä aamuisin huomionsa. Anna palautetta jos lapsesi jää huomioimatta.
Tuo lasten itse kirjaaminen sisälle on vähän niin ja näin. Siinähän kun siirtyy vastuu aikuiselta aikuiselle, niin ei siihen tartte lasta sotkea.
Joo ei se meillä päiväkodissa arkea helpota millään lailla mutta ei me voida sitä olla käyttämättäkään.
Syy siihen miksi ohjeistus on että lapsen saattaja hoitaa leimauksen on siinä että vastuuta siitä että lapsen leimaus on asianmukaisesti hoidettu ei voi laittaa lapsen harteille ja ettei kukaan vanhempi voi vain lähettää lastaan leimaamaan ja lähteä itse menemään vaan sen vanhemman/huoltajan/saattajan on ihan itse mentävä sinne hoitajan luokse ja otettava kontakti. Moni lapsi haluaisi hoitaa sen asian itse ja osa sen sallii mutta kyllä siihen on todella yksiselitteinen ohjeistus olemassa.
Lapsen voi kyllä toivottaa sisään ennen kirjaamista. Maalaisjärkeäkin voi käyttää. Ei meilläkään se puhelin kourassa olla vastassa, vaan käydään avaamassa ovi, sanotaan huomenet ja samalla kun mennään leikkitilaan kirjataan.
Ei mitään ongelmia meillä. Ensin tervehditään rauhassa tulijat ja sitten vasta leimataan. Hakiessa hoitajan toimet muiden lasten kanssa keskeytyy joka tapauksessa, kun lähtevä lapsi luovutetaan ja päivästä kerrotaan. Siinähän se uloskirjaaminenkin käy samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Ketä lie palvelee.
Laskutusta. Ja sitä ettei osa-aikainen lapsi ole päiväkodissa koko ajan yliaikaa.
Ei meillä ole ollut mitään ongelmia. Lapsi viedään yhdeksäksi ja päikyssä on kirjattu 9:05 tai 9:20 milloin kerkeävät.
Hoitajia on tarpeeksi, niin että kerkeävät ottaa vastaan. Aikaisemmin heillä oli käytössä vihko, johon kirjasivat saapuneeksi ja haetuiksi. En näe eroa sähköiseen muuten kuin että näen itse moneltako lapsi on kirjattu sisään.
Joo siis minäkään en myös niin ymmärrä tuota Päikky-systeemiä. Ymmärrän korkeintaan, että loma-ajat ilmoitetaan sitä kautta, mutta jos lapsen *ttu hoitosopimuksessa lukee, että se on joka päivä kasista neljään, niin miksi se pitää vielä erikseen siellä Päikyssä ilmoittaa, vielä joka päivälle ja viikkoja eteenpäin? Eräs hoitaja tuli kai vartavasten minulle saarnaamaan Päikyn käytöstä, koska lapsi oli maanantaina sairaana ja tiistaina lähti aikaisemmin pois hoidosta, noin puoli kolmelta (tuli yllättävää menoa, jonka kyllä ilmoitin aamulla viedessä, että haen poikkeuksellisesti lapsen puoli kolme). En ymmärrä, miten Päikky siihen liittyy, kun ei sieltä saa aikoja muunneltua esimerkiksi sairastapauksissa tai jos tulee joku yllättävä meno? Kysyin toiselta hoitajalta, että mikä juju tässä "Päikyssä" nyt on kun jos lapsi vaikkapa sairastuu eikä tule hoitoon, niin saatteko te sen tiedon jotenkin helpommin tai nopeammin Päikystä kuin vaikka soittamalla tai tekstiviestillä? Tämä hoitaja suurinpiirtein nauroi mulle ja sanoi, että ei todellakaan ja soitto tai tekstari on todellakin paremmat vaihtoehdot ilmoittaa poissaoloista kuin tuo Päikky, eivät kuulemma sitä ehdi päivän aikana selailemaan. Ja sama juttu tuossa, kun kävin katselemassa lapseni tietoja, oli hänet kirjattu sisään miten sattuu (kun ehtivät) ja myös hakuajat heittivät häränpyllyä siellä. Sen verran suivaannuin tuolle Päikky-intoilijahoitajalle, että sai kuulla oman mielipiteeni asiasta. Onneksi ei sentään mitään leimaussysteemiä tuolla ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmia meillä. Ensin tervehditään rauhassa tulijat ja sitten vasta leimataan. Hakiessa hoitajan toimet muiden lasten kanssa keskeytyy joka tapauksessa, kun lähtevä lapsi luovutetaan ja päivästä kerrotaan. Siinähän se uloskirjaaminenkin käy samalla.
Mielestäni ei käy samalla tavalla. Ennen hoitaja pystyi samalla aikaa esim. pukemaan toista lasta ja kertomaan kuulumisia. Nyt täytyy keskeyttää pukeminen jotta voi lähteä hakemaan/ alkaa kaivamaan esille puhelinta. Ja ennen hoitaja istui esim. sohvalla, lapsia sylissä ja vieressä ja luki kirjaa, huikkasi muut mukaan. Onnistuuko enää? No ei onnistu kun täytyy keskenkaiken lärätä jonkun puhelimen kanssa sen 15 kertaa kun ulko-ovi käy.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se meillä päiväkodissa arkea helpota millään lailla mutta ei me voida sitä olla käyttämättäkään.
Syy siihen miksi ohjeistus on että lapsen saattaja hoitaa leimauksen on siinä että vastuuta siitä että lapsen leimaus on asianmukaisesti hoidettu ei voi laittaa lapsen harteille ja ettei kukaan vanhempi voi vain lähettää lastaan leimaamaan ja lähteä itse menemään vaan sen vanhemman/huoltajan/saattajan on ihan itse mentävä sinne hoitajan luokse ja otettava kontakti. Moni lapsi haluaisi hoitaa sen asian itse ja osa sen sallii mutta kyllä siihen on todella yksiselitteinen ohjeistus olemassa.
On se lapsen luovutus ennenkin onnistunut ilman että aikuiset hieroo läpyskää puhelimeen. Kaikesta saa just tasan niin vaikeeta kun haluaa tehdä.
t. Hoitaja
Eli toisinsanoen hoitaja suivaantui siitä, etten tiennyt lapseni sairauspoissaolosta muutamaa viikkoa etukäteen. Voisko näiden päikky-systeemien lisänä tulla kristallipallo, niin tietäisi aina kaikki tulevat poissaolot ja muut yllättävät menot, miksi lapsi on tarhassa poikkeavasti? Olisi melko kätevä.
Josei ole hoitajaa puhelimen kanssa pihassa, niin lähden lapsen kanssa joka tapauksessa. Hänen tehtävänsä on pitää huolta siitä, että lapsi ei katoa pihasta, ei minun etsiä sitä hemmetin kännykänhaltijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei käy samalla tavalla. Ennen hoitaja pystyi samalla aikaa esim. pukemaan toista lasta ja kertomaan kuulumisia. Nyt täytyy keskeyttää pukeminen jotta voi lähteä hakemaan/ alkaa kaivamaan esille puhelinta. Ja ennen hoitaja istui esim. sohvalla, lapsia sylissä ja vieressä ja luki kirjaa, huikkasi muut mukaan. Onnistuuko enää? No ei onnistu kun täytyy keskenkaiken lärätä jonkun puhelimen kanssa sen 15 kertaa kun ulko-ovi käy.
Meidän lapsen tarhassa näin toimitaan vieläkin. Hyvin onnistuu. Vien lapsen tarhaan, ovat sisällä ja kirjataan lapsi sisään. Joskus lapsi saa painaa itse luuria. Mikä on ongelma?
Kuvittelitko että aikaisemmin lapset on tuotu hoitoon, ilman että mihinkään kirjattu?
Lätkissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Meillä ei tällähetkellä ole lätkiä käytössä, mutta aiemmin oli. Kun laskutus oli tuntiperusteista, meni suoraan ylemmäs tieto läsnäolotunneista. Tämä myös lyhensi monen lapsen hoitopäivän pituutta, mikä on hyvä asia. Toisaalta vapaapäiväläiset näkyivöt järjestelmässä, eikä tarvinut erikseen koneelta tarkistaa. Myös sairauspoissaoloja vanhemmat merkkasivat järjestelmään kiitettävästi, eli ne näkyivät puhelimelta heti. Meillä pyrittiin myös siihen, että lapsi otetaan vastaan ja siinä sivussa leimataan, ei puhelin ojossa ensimmäisenä. Puhelin oli myös aina sellaisessa paikassa, että sen löysi kyllä helposti. Myöskään omien lasten kohdalla en kokenut asiaa hankalana. Ja uskokaa tai älkää, mutta on vanhempia jotka eivät välttämättä edes sano hoitajille mitään hakiessaan lasta. Tällaisetkin vanhemmat kuitenkin hoitivat leimaamisen, joten eivät päässeet turvallisuuskin nousi.
Vierailija kirjoitti:
mutta jos lapsen *ttu hoitosopimuksessa lukee, että se on joka päivä kasista neljään, niin miksi se pitää vielä erikseen siellä Päikyssä ilmoittaa, vielä joka päivälle ja viikkoja eteenpäin? Eräs hoitaja tuli kai vartavasten minulle saarnaamaan Päikyn käytöstä, koska lapsi oli maanantaina sairaana ja tiistaina lähti aikaisemmin pois hoidosta, noin puoli kolmelta (tuli yllättävää menoa, jonka kyllä ilmoitin aamulla viedessä, että haen poikkeuksellisesti lapsen puoli kolme). En ymmärrä, miten Päikky siihen liittyy, kun ei sieltä saa aikoja muunneltua esimerkiksi sairastapauksissa tai jos tulee joku yllättävä meno?
Jos on säännöllinen hoitoaika, täytät kalenterin viikoksi ja rastitat kohdan "aseta oletussuunitelmaksi". Sen jälkeen siellä on aina ne samat hoitoajat, ellet käy muokkaamassa esim. lomia varten.
Jos lapsi on sairaana, valitset sen päivän kohdalta "ilmoita muutos suunnitelmaan" kohdan ja valitset sieltä, että sairaana/poissa. Kellonaikoja ei taida pystyä muuttamaan, jos haluaa hakea lapsen aikaisemmin tmv.
Kyllä sinun tehtäväsi on etsiä lapsesta vastaava aikuinen joka tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen tarhassa näin toimitaan vieläkin. Hyvin onnistuu. Vien lapsen tarhaan, ovat sisällä ja kirjataan lapsi sisään. Joskus lapsi saa painaa itse luuria. Mikä on ongelma?
Kuvittelitko että aikaisemmin lapset on tuotu hoitoon, ilman että mihinkään kirjattu?
No olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä joten enköhän tiedä. Ennen tosiaan raksin paperille paikallaolijat, ja sen pystyi tekemään yhdellä kerralla muutamassa sekunnissa, kun tuli hiljainen hetki. Nyt koko aamu on täynnä keskeytyksiä sen puhelinläpyskä-show:n kanssa. Saatikka sitten kun se sovellus ei toimi ja aikaa menee moninkertaisesti.
Pala paperia ja kynä on joissain asioissa edelleen täysin kätevä työväline, uskokaa tai älkää. Ja ne meillä on edelleen muutenkin käytössä, koska siihen paperille merkitään päivän mittaan asioita lapsesta muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun tehtäväsi on etsiä lapsesta vastaava aikuinen joka tapauksessa!
Tottakai. Mutta ryhmässä voi olla paikalla kolme aikuista joista vain yhdellä on puhelin - ja se hoitaja sattuu olemaan just käymässä toisessa ryhmässä.
Meidän lapsen päiväkodissa on sellaiset taulut jokaisen ryhmän oven vieressä. Siihen se läpyskä sitten leimataan. Ei tarvitse puhelinta lainkaan, eikä seinään ruuvattu taulu mihinkään irtoa.
Olen huomannut. Ketä lie palvelee.