Kun tulette kaupasta kotiin, pesettekö kädet
Pesettekö kädet ennen vai jälkeen kauppakassien purkamisen?
Itse pesen aina kädet heti kun tulen kotiin, mutta toisaalta ruoat on kuitenkin likaisia (kulkeneet ties missä ja olleet kaupassa) eli kädet menee taas likaiseksi.
Ja jääkaappiin joutuu laittamaan likaisia ruokia.:(
Kommentit (46)
Laitan aina suojavaatteet päälle ja kaasunaamarin päähän kun menen ulos. Kotiin tullessa jätän ne tietysti ilmalukkoon, ettei tule bakteereja sisälle. Ja kuuraan toki itseni vielä päästä varpaisiin desinfiointiaineella. Eivätkö muka kaikki tee näin?!
Minä olen ympärivuorokautinen bubble boy. En poistu kuplastani ikinä. Kerran se George Costanza rikkoi kuplani, mutta saatiin korjattua.
Pesen kädet heti kun tulen sisälle ja saan kengät pois jalasta. Käsissä tuntuu suorastaan tahmaa jos on kauan ollut ulkona, käyttänyt joukkoliikennevälineitä jne.
Ylihygienisyys on pahasta (esim. antibakteeriset pesuaineet jne), mutta käsien pesu wc:n jälkeen, sisälle tultaessa tai ennen ruokaan koskemista ei ole sitä. Käsienpesu pelastaa ihmishenkiä huonoimmissa oloissa! Ja meidän paremmissakin oloissa se on paras tapa välttää flunssat ja mahataudit.
En pese kaupassa käynnin jälkeen. Pesen lähinnä vain vessakäyntien jälkeen tai jos on näkyvää/tuntuvaa likaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kotona pesen kädet, ja kaikki muutkin meidän perheessä, aina kun tullaan ulkoa sisälle vaikka kävisi vain terassilla, eli käytännössä aina kun on koskettu ulko-oven ripaan, koska siihen kaikki koskee aina likaisilla käsillään kun tulevat jostain eikä sitä pestä joka kerta kun joku on siihen koskenut, eli kädet pitää pestä.
Ulko-oven kahva on kieltämättä kinkkinen tapaus. Monesti vältän koskemasta siihen kunnolla, vaan käytän avaamisen esimerkiksi rystysiä. Usein myös desinfioin kahvan.
Samoin kaikkien perheenjäsenten puhelimet desinfioidaan päivittäin kotona työ-/koulupäivän jälkeen.
Desinfioin jauhelihan ennen ja jälkeen käytön.Railakkaita voileipiä en pese enkä desinfioi.
Pesen kädet kun ne tuntuvat tai näyttävät likaisilta, ja aika usein ennen ruoan laittoa, en kuitenkaan aina. Wc käynnin jälkeen en pese, sillä käytän pyyhkimiseen riittävästi paperia, en paljasta kättä. Olen erittäin terve, ei flunssia, vatsatauteja tms. oikeastaan ollenkaan, ei edes ulkomailla ollessa. Myöskään meillä käyvillä ruokavierailla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia esim. ruoan suhteen, eli eivät ole ikinä saaneet mitään oireita meillä käynnin jälkeen, ja aina on tarjottu ruoka kelvannut erittäin hyvin. Mielestäni liika hygieenisyys on ainakin osasyy siihen että ihmiset herkistyvät kaikelle niin helposti. Ja ei, en ole mikään sottapytty, käyn päivittäin suihkussa, minulla on aina puhtaat vaatteet, ja kotimme on aina erittäin siisti, yllätysvieraita voi tulla koska tahansa eikä tarvitse pelätä villakoiria tai siivotonta wc:tä.