Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikä työnhaussa, uhkana ikäsyrjintä!

Vierailija
21.09.2018 |

Paljon puhutaan työnhaussa ikäsyrjinnästä. TE toimiston tilaisuudessa kuulin 50+ naisen kertovat ikäsyrjintäkokemuksistaan työnhaussa.

Mielestäni työnantajalle ei pitäisi tarvita kertoa syntymäaikaa työnhaun yhteydessä, eikä näyttää kuvaa. Nämä johdattavat harhaan.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ikäsyrjinnästä?
Miitä mieltä olette siitä, että esim. linkedinissä pitää esiintyä kuvan kanssa, jos haluaa enemmän vierailijoita profiiliinsa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyin 53-vuotiaana noin puolens vuoden työttömyyden jälkeen, ilman suhteita.

Osasminen vakuutti.

On mahdollista siis työllistyä, kunhan osaaminen on päivitettynä ja on valmis oppimaan lisää.

Vierailija
22/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyin 53-vuotiaana noin puolens vuoden työttömyyden jälkeen, ilman suhteita.

Osasminen vakuutti.

On mahdollista siis työllistyä, kunhan osaaminen on päivitettynä ja on valmis oppimaan lisää.

Osaan myös kirjoittaa, vaikka edellisen viestin perusteella ei uskoisi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tehnyt 30 vuotta samaa työtä, eikä ole päivittänyt osaamistaan, työllistyminen on vaikeaa. Jos on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran sopivin välein, työllistyminen on todennäköisempää.

Vierailija
24/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon puhutaan työnhaussa ikäsyrjinnästä. TE toimiston tilaisuudessa kuulin 50+ naisen kertovat ikäsyrjintäkokemuksistaan työnhaussa.

Mielestäni työnantajalle ei pitäisi tarvita kertoa syntymäaikaa työnhaun yhteydessä, eikä näyttää kuvaa. Nämä johdattavat harhaan.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ikäsyrjinnästä?

Miitä mieltä olette siitä, että esim. linkedinissä pitää esiintyä kuvan kanssa, jos haluaa enemmän vierailijoita profiiliinsa.

Useisiin paikkoihin pitää täyttää omat henkilötiedot mukaanluettuna henkilötunnus josta ikä selviää. Usein nuoret hakijat menevät edelle.

Vierailija
25/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työelämä muuttuu koko ajan ja myös jokaisella työpaikalla työnkuva muuttuu vuosien saatossa. Olen 45- vuotias ja olen vuosien aikan opetellut ties kuinka monta tietokoneohjelmaa ja vaihdellut työtehtäviä. Ei mikään työtehtävä pysy muuttumattomana vuosikymmeniä. Onko missään enää ns lähettejä/ kahvinkeittäjiä? Niitä hommia tehdään monen muun työtehtävän ohessa.

Vierailija
26/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut koulutusrasismia. Ainakin inssipuolella on opintopisteisiin perustuvia suosituspalkkoja, mikä johtaa siihen, että työnantaja palkkaa valmistumattoman mieluummin kuin tutkinnon suorittaneen. En olisi koskaan uskonut, että kaksi korkeakoulututkintoani voisi olla haitta, mutta niin vain näyttää olevan.

Vierailija
27/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistanut työhakemuksista ikäni. Valokuvaamo on 10 v takaa. Lisäksi olen karsinut CV:tä alusta.

Vierailija
28/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on että luullaan etteivät 50-vuotiaata hallitse somea. Itse kirjauduin Facebookiin 12 v sitten! Nämä "diginatiivit olivat silloin alakoulussa!

Vierailija
29/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta olet itse itse tehnyt ja kunnialla kasvattanut? Vai pitääkö kysyä, montako mamua sinunkaltaistesi lisääntymiskyvyttömien uusavuttomien takia tähä maahan pitää ottaa?

Vierailija
30/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän työelämä muuttuu koko ajan ja myös jokaisella työpaikalla työnkuva muuttuu vuosien saatossa. Olen 45- vuotias ja olen vuosien aikan opetellut ties kuinka monta tietokoneohjelmaa ja vaihdellut työtehtäviä. Ei mikään työtehtävä pysy muuttumattomana vuosikymmeniä. Onko missään enää ns lähettejä/ kahvinkeittäjiä? Niitä hommia tehdään monen muun työtehtävän ohessa.

Ja ajattele niillä ohjelmilla joita olet oppinut käyttämään nykyisessä työpaikassasi et tee seuraavassa työpaikassa yhtään mitään ja työantaja joutuu miettimään sitä kenellä se oppikyky on parempi. Ja se motiivaatio oppia uutta ettei se työntekijän motivaatio ole se, että nämä vain täytevuosia ennen eläkkeellä pääsyä.

Vierailija
31/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on että luullaan etteivät 50-vuotiaata hallitse somea. Itse kirjauduin Facebookiin 12 v sitten! Nämä "diginatiivit olivat silloin alakoulussa!

*reps*

Sosiaalinenmedia = Facebook

Itse olen 28 vuotias ja pelanut näiden laitteiden kanssa koko pienen ikäni ja olen ihan pihalla näistä kaikista sosiaalisenmedian muodoista, joita 8 vuotta nuorempi siskoni käyttään :D

Mutta sinä olet varmasti taitava goruckaaja?!

Vierailija
32/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta vanhempien ihmisten kognitiiviset kyvyt ovat heikentyneet nuorempiin verrattuna ja lisäksi ikään liittyy yleensä juurtunutta muutosvastaisuutta.

T. työnantaja

Vierailija
33/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta ikä on este. 

Yllättävän moni 50+ oh tämän hetken kriteereillä ala-asteelaisen tasolla. Oikeinkirjoitus ei oiken halua edes onnistua kun siihen maailmanaikaa koulunkin sai vain taputeltua läpi verrattuna nykypäivän kriteereihin.

Alapeukkuja odotellessa kysyn vielä, että sattuuko kuulla jotain tällaista? Totuus nyt vain on se, että valtaosa näistä 50v+ "ikärasismia" kokeneista työnhakijoista ovat vain hemmetin yksinkertaisia.

Oikeinkirjoitus ei näytä olevan sinunkaan vahvin lajisi. T. N55

Vierailija
34/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä "nuorena" hieman alkaa pelottaa tämä työmaailma näin työttömänä. Minulla ikä lähestyy ja saattaapi olla, 40- vuotta humahtaa vauhdilla ja olenkin jo liian vanha. Eikä ole tarpeeksi työkokemusta, vaikka olisinkin kouluttautunut useampaan eri alaan.

Vierailija
35/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä "nuorena" hieman alkaa pelottaa tämä työmaailma näin työttömänä. Minulla ikä lähestyy ja saattaapi olla, 40- vuotta humahtaa vauhdilla ja olenkin jo liian vanha. Eikä ole tarpeeksi työkokemusta, vaikka olisinkin kouluttautunut useampaan eri alaan.

Työelämä on läpi elämän ikärasismia, eikä se ole mitenkään ikäsidonnainen asia. Milloin olet liian nuori, milloin liian lapsenteko iässä ja sitten oletkin jo liian vanha. Mutta kummasti vaan työelämässä on kaiken ikäisiä ja koko ajan ihmisiä työllistyy joka ikäryhmästä. 

Vierailija
36/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on varmasti totta, mutta aika mahdoton se ikä on peittää työnhakutiedoista. Itselläkin yksi prosessi kesken ja taustatiedoissa on kysytty mm. peruskoulun päättymisvuotta, kirjoitusten vuotta, niitä vuosia jolloin opiskelin yliopistossa. 

Osittain nämä on perusteltuja. Tässä tullaan tietenkin toiseen ongelmaan CV:ssä eli liian korkean iän lisäksi ongelma on katkokset työ- tai opikselihistoriassa. Sielläkin voi olla asioita, jotka olisi hyvä voidan unohtaa - esim. nuorena kärsitty masennus tms. 

Hyvä alku kuitenkin voisi olla se, ettei kuvaa pyydettäisi. Nyhtän useissa rekryjärjestelmissä tämä on ihan omana kohtaan - eli voit ladata kuvasi tähän. Pakko yleensä ei ole, mutta en ainakaan itse jättäisi sitä tekemättä. 

Vierailija
37/37 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ikärasismia varmasti esiintyy ja uskon siihen vaikuttavan erityisesti sen, että vanhempien työntekijöiden eläkemaksut ovat korkeampia ja heille pitäisi automaattisesti maksaa ikä- ja kokemuslisiä. Nuori työntekijä tulee halvemmaksi ja menee siksi monesti edelle.

Sitten on se kolikon toinen puoli eli se, että moni 50+ työtön vaikuttaa hakevan töitä tosi suppeasti. Halutaan täsmälleen omaa aiempaa toimenkuvaa vastaava homma, muu ei kelpaa. Osa-aika ei kelpaa, määräaikainen ei kelpaa jos ei ole tosi pitkä määräaikaisuus, vuokratyö ei kelpaa. Niissä harvoissa paikoissa mitä haetaan, voi esiintyä ikäsyrjintää ja (pitkäaikais)työttömien syrjintää, tai yksinkertaisesti olla ihan tuhottomasti hakijoita. Olisi paljon helpompi työllistyä, jos hakisi laaja-alaisemmin, vaikka kyllä se ikärasismi silti vaikuttaisi nuorempiin verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi