Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä miten saa 1.luokkalaisen aamut sujumaan?

Vierailija
20.09.2018 |

Joka aamu taistelua aamupalan, pukemisen, jopa hammaspesun kanssa.

Tähän saakka minä tai mieheni olemme vahtineet aamutoimia ja saattaneet lapsen kouluun, mutta lokakuussa mulla alkaa työt, eikä se enää onnistu. Eli lapsi joutuu silloin jopa heräämään itse. Kauhulla odotan!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin nukkumaan. Ei siihen vaan valitettavasti ole muita konsteja. Kun ei väsytä, ei tarvitse taistella mistään.

Vierailija
2/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun,joo antakaa vinkkejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin nukkumaan. Ei siihen vaan valitettavasti ole muita konsteja. Kun ei väsytä, ei tarvitse taistella mistään.

Ei ole ongelmana nukkuminen tai väsymys. Lapsi nukkuu 10 tuntia. Ongelmana on se, kun ei ymmärrä ajan kulua ja kiirettä, vaikka tuntee kyllä kellon. ”Aamupala ei maistu”, ”Ei löydy sopivia vaatteita”, aina on joku hukassa ja välillä unohtuu leikkimään legoilla tai piirtämään.

Ap

Vierailija
4/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee paremmin kun en ole enää vahtimassa, lapsen pitää itse kantaa vastuu kouluun ehtimisestä. Aiemmin aamut oli yhtä riitaa kun hoputin vetelää ja unista lasta.

Vierailija
5/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee paremmin kun en ole enää vahtimassa, lapsen pitää itse kantaa vastuu kouluun ehtimisestä. Aiemmin aamut oli yhtä riitaa kun hoputin vetelää ja unista lasta.

Näin monella, lapsi toimii itsekseen paljon paremmin.

Vierailija
6/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla valitsee vaatteet valmiiksi, aamupala laitetaan valmiiksi tarjottimelle. Kännykkä hälyttämään kunnon aina lähteä kouluun /osaako lukea ?ohjeet joko kuvina tai kirjallisina.

Vierailija
7/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla valitsee vaatteet valmiiksi, aamupala laitetaan valmiiksi tarjottimelle. Kännykkä hälyttämään kunnon aina lähteä kouluun /osaako lukea ?ohjeet joko kuvina tai kirjallisina.

Osaa lukea. Illalla vaatteet aina valitaankin valmiiksi, aamulla sitten mieli muuttuu.

Täytyy toivoa, että aamut sujuu paremmin ilman meidän läsnäoloa ja hoputtamista. Täytyy kokeilla myös noita muistutuksia puhelimeen.

Ap

Vierailija
8/20 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla kaikki valmiiksi. Kellosta näytät ajan, miten paljon on käytettävissä pukemiseen, syömiseen ym. Hoputus kerta toisensa jälkeen.

Meillä kolmasluokkalainen ei vielä ole yksin aamuisin kotona.

Vierailija
9/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt idiooteista idiootin kysymys, mutta ootko jutellut lapsen kanssa? Istahtanut iltapäiväkaakaolle ja ottanut puheeksi, että meillä ei nyt oikein aamut suju, ja se on vähän tylsää molemmille... vai mitä mieltä olet, miltä se tuntuu? Teenkö minä aamuisin jotain mikä jurppii? Keksittäiskö yhdessä miten ne aamut saisi sellaisiksi että aamuhommat olisi helppo ja kiva tehdä, kun voishan ne kaverit vähän katsoa jos pyjamassa kouluun pyyhältää, eli tehtävä ne on. Että meillä on tässä x viikkoa/päivää hyvää harjoitteluaikaa, eiköhän ryhdytä? Mikä sinua auttaisi tai mikä tuntuu aamuisin vaikealta, miten minä voisin auttaa? Sit minä oon vähän miettinyt tuota aamupalaa, kun se ei oikein maistu... tiedätkö miksi olisi tärkeä syödä aamulla jotain? Kun verensokeri diipadaapa keskittyminen päläpälä oppiminen jne. Ootko koskaan kiinnittänyt huomiota? Että mikä olis sellaista, minkä minä voisin vaikka laittaa valmiiksi, millä jaksaisit niin että olisi hyvä olo ja vireät aivot lounaaseen asti?

Papunetin kuvatyökalulla on helppo tehdä ohjetaulu aamuhommien vaiheista.

Vierailija
10/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
11/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein muista tarkkaan, mutta mulla tais olla pienenä vähän samaa ongelmaa. (Kun nykyäänkin on usein ajantaju hukassa ja aliarvioin lähtöpuuhiin kuluvan ajan ja tulee kiire :D) Nimittäin muistan kun ihana 7 vuotta vanhempi isosisko teki minulle aamuaikataulun, jossa oli kellonajat ja tekeminen, esim. 7:00-7:15 aamupala jne. Tais olla kellonajat piirrettynä ja olisikohan joka "puuhasta" ollut kuvakin. Muistan, että vielä tosi pitkään tuo aikataulu "kummitteli" mielessä ja se oli hyvät raamit ajan hahmottamiselle, "Ahaa nyt on kello puoli ja mulla on vielä tekemättä tuo ja tuo". Suosittelen samaa, joko digiaikaa tai viisareita, kumman lapsi osaa paremmin. Aluksi voi olla ihan jännä uusi juttu ja haaste joka pitää saada "suoritettua" :) Toimi ainakin mulle!

Vierailija
12/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt idiooteista idiootin kysymys, mutta ootko jutellut lapsen kanssa? Istahtanut iltapäiväkaakaolle ja ottanut puheeksi, että meillä ei nyt oikein aamut suju, ja se on vähän tylsää molemmille... vai mitä mieltä olet, miltä se tuntuu? Teenkö minä aamuisin jotain mikä jurppii? Keksittäiskö yhdessä miten ne aamut saisi sellaisiksi että aamuhommat olisi helppo ja kiva tehdä, kun voishan ne kaverit vähän katsoa jos pyjamassa kouluun pyyhältää, eli tehtävä ne on. Että meillä on tässä x viikkoa/päivää hyvää harjoitteluaikaa, eiköhän ryhdytä? Mikä sinua auttaisi tai mikä tuntuu aamuisin vaikealta, miten minä voisin auttaa? Sit minä oon vähän miettinyt tuota aamupalaa, kun se ei oikein maistu... tiedätkö miksi olisi tärkeä syödä aamulla jotain? Kun verensokeri diipadaapa keskittyminen päläpälä oppiminen jne. Ootko koskaan kiinnittänyt huomiota? Että mikä olis sellaista, minkä minä voisin vaikka laittaa valmiiksi, millä jaksaisit niin että olisi hyvä olo ja vireät aivot lounaaseen asti?

Mihin on maailma mennyt, kun ekaluokkalaisen kanssa pidetään kehityskeskustelut?

Vierailija
13/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saa katsoa videon tai leikkiä jos aikaa jää. Motivoi kummasti nopeisiin aamutoimiin.

Ja alusta asti jämäkästi kiinni että leikkiin ei ryhdytä ennen ku aamutoimet on tehty. Aina kaikki samassa järjestyksessä niin ei eksy muihin juttuihin

Vierailija
14/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on maailma mennyt, kun ekaluokkalaisen kanssa pidetään kehityskeskustelut?

Ilmeisesti se ei ollut niin idiootti kysymys jos jollekin ei ollut itsestään selvää että kouluikäisen kanssa voi keskustella arjen haastekohdista 🙄

Ne lapset yllättävän usein itse osaa kertoa (autettuna) mikä tahmaa, kun annetaan tilaisuus. Ja vaikka ei osaisi, niin lapsi sitoutuu paremmin yhdessä sovittuun kuin ulkoa saneltuun, niin kuin kaikki ihmiset. Se ei tarkoita että lapsi päättäisi tekeekö aamuhommat tai etteikö lasta saisi käskeä, mutta jos käskeminen ei toimi niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan joskus sitä keskusteluakin. Jos aikuinen ei saa töitään tehtyä pomon odotusten mukaan niin on tuloksekkaampaa kysyä miksei ja pyrkiä muuttamaan niitä asioita mitä tarvitsee, eikä vain käskeä kovempaa tai eri muodossa, jos työntekijältä puuttuu ymmärrys työtehtävistä, motivaatio niiden suorittamiseen tai tehtävän suorittamisen edellyttämä osaaminen.

Vierailija
15/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans sama ongelma. Eilen kävi niin, että hän ei vain pukenut tahallaan. Jostain syystä päätti niin. Oli koulusta pois. Tunsin epäonnistuneeni.

En tiedä miksi siirtymävaiheet ovat menneet hankaliksi. Onko lapsi jo uupunut kouluun. Aloitan myös työt. Vai haluaako olla pieni vielä?

Vierailija
16/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon rangaistus lapselle siitä jos ei tee hommia siten kuin on määrätty.

Se poistaa tarpeen tuolle "taistelulle" ja vänkäämiselle.

Vierailija
17/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se luultavasti osaa sitten kun on itsellä vastuu eikä äitiä lähellä.

Olen osan viikosta etätöissä. Toimistopäivinä poika nousee ja tekee aamutoimet kuin sotilas, ja ottaa kellon viereen katsoakseen siitä milloin pitää lähteä (jää siis hetkeksi yksin ennen kouluunlähtöä).

Etäpäivänä makoilee, lorvii, unohtuu tekemään mitä milloinkin, ja täysin luottaa että äiti sanoo mitä pitää tehdä ja milloin pitää lähteä.

Vierailija
18/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempaan suuntaan? Meillä noi keskustelut on koulussa 3x vuodessa jo eskarista lähtien. Itseasiassa jo pkodissa. Tosin niissä lapsi on vähemmän aktiivisena osallistujana, mutta eskarissa jo ihan tasavertainen jäsen. Kun on itse miettimäss niitä ratkaisuja ongelmiin niihin sitoutuu paremmin. Ihan minkäikäinen tahansa.

Vierailija
19/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/20 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon valmiiksi illalla, vaatteet vaikka tuolille, pakkaa reppu, tee aamupalaa valmiiksi jääkaappiin, josta lapsi voi itse ottaa vaikka sen leipäpalan ja lasillisen mehua, pieni purkki jugurttia.

Opettelette kellosta mihin aikaan pitää olla pukenut, syönyt, pessyt hampaat. Vaikka ihan kirjallisesti ohjeet, jos lapsi ei lue kunnolla niin piirrä vaikka kello taulu ja viisarit näyttämään milloin mitäkin tehdään ja toiminta perään, tyyliin 🕢🥣 eli puoli kahdeksan ja aamupala 🕗🚶 kahdeksan ja kävelen kouluun... Anna toimia mahdollisimman itsenäisesti vaikka olet vielä kotona, niin saa opetella rauhassa lähtemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä