Pitääkö ihmisen pystyä yhtään sivulle heilahtamatta nostamaan polvi 90 asteen kulmaan?
Kommentit (16)
Kumma, ellei sulla ole jotain tuki- ja liikuntaelinongelmaa, tai tasapainoaistiin vaikuttavaa vaivaa.
Liike on simppeli, mutta vaatii että lihakset ja nivelet ovat kunnossa.
Siis kyllä vaan on selkäongelmia, mietin vaan että miten paljon tuossa liikkeessä saa heilahtaa. Koetin äsken nurkassa tehdä ja en pysty tekemään jos maassa olevan jalan puoleiseen seinään ei saa osua.
Kokeilin ja pystyn nostamaan ainoastaan eteenpäin.
M50
Ei. Notkeuden ja koordinaation ja tasapainon parantaminen on paljon vaikeampaa kuin pelkän lihasvoiman parantaminen. Ehkä et yksinkertaisesti ole syntynyt akrobaatiksi. Kuntoile - saat lihasvoimaa - pysyt terveenä. Se riittää. Eipä sillä polven nostamisheilahtelulla ole merkitystä.
No jopas! Itse pystyn tuohon sekä nostaen jalkaa eteenpäin että sivulle. Ei ole vaikeaakaan vaikka olen pian kuuskymppinen reumaatikko.
Olisiko ap:llä vika nilkoissa ja jalkaterissä? Monet unohtavat treenata niitä.
Häh?
Jos siis seisoo kahdella jalalla lattialla. Sitten nostaa toisen jalan eteen koukkuun. Ei saa heilahtaa yhtään sivulle. En kokeillut, sillä sitä tietenkin kaatuu sivulle?
Mulle siis fyssari sanoi että ei saa yhtään heilahtaa sivulle ja jos heilahtaa, niin tukilihakset ei ole kunnossa..
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle siis fyssari sanoi että ei saa yhtään heilahtaa sivulle ja jos heilahtaa, niin tukilihakset ei ole kunnossa..
Miten joku voi muka nostaa toisen jalkansa ylös maasta, eikä muka heilahda lainkaan sivusuunassa? Painopistehän jää väkisin tukipinnan ulkopuolelle, jos seisoit alunperin paino molemmilla jaloilla?
Eri asia on, jos tässä trakoitettiin, ettei pysyisi pystyssä jalkaa nostettaessa. Se kuvaa jo mielestäni vakavaa ongelmaa ihmisen lihaksistossa ja koordinaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi muka nostaa toisen jalkansa ylös maasta, eikä muka heilahda lainkaan sivusuunassa? Painopistehän jää väkisin tukipinnan ulkopuolelle, jos seisoit alunperin paino molemmilla jaloilla?
Eri asia on, jos tässä trakoitettiin, ettei pysyisi pystyssä jalkaa nostettaessa. Se kuvaa jo mielestäni vakavaa ongelmaa ihmisen lihaksistossa ja koordinaatiossa.
Ilmeisesti tuolle heilahdukselle kuitenkin joku raja on...
-ap
Kyllä mä pystyn. En heilahtaa, myös sivulle onnistuu. Jalka suorana heilahtaa vähän. 32-vuotias nainen, jos sillä on merkitystä.
Kyllä mä ainakin pystyn. Paino pitää siirtää sille maahan jäävälle jalalle jo ennenku nostaa jalan, ni ei heilahda. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuolle heilahdukselle kuitenkin joku raja on...
-ap
Tuskinpa tuolle on mitään mitattavaa rajaa. Jos pystyssä pysyy ilman suurempia heilumisia ja hyppelyitä, niin asia on kunnossa.
Tai voihan se fyssari yrittää myydä itseään keksimällä tällaisen testin ja sille jonkun kivan raja-arvon. Tämän centti-määrän yli jos heilahtaa, niin ehdottomasti tarvii kuntoutusta? Mutta tuollaisen kusetuksen havaitseminen kuuluu jokaisen oikeustoimikelpoisen henkilön velvollisuuksiin.
Huomaan kyllä, että mitä vähemmän yritän heilua, sitä enemmän vatsalihaksia käytän, eli sinänsä uskon tähän testiin..
-ap
Helppoa. Kokeilin juuri.
Suorana seisoen kantapäät yhdessä jalkaterät eteenpäin. Vuoron perään molemmilla jaloilla, yksi jalka kerrallaan (heh) jalan nosto niin, että keho ja jalka polveen asti ylhäällä muodostava 90 asteen (suora)kulman. Vartalo ei heilahda mihinkään suuntaan.
Ei myöskään, kun nostan koko jalkaa suorana siten, että polvi ei ole koukussa, mutta en saa jalkaa aivan 90 asteen kulmaan se jää harmittavasti selvästi peilistä katsoen vajaaksi. Kulma vartalon ja kantapään välillä on noin 80 astetta. Nosto tuntuu ääriasennossa selvästi reisilihaksessa. Tätä pitää selvästi treenata, että sen saa 90 asteen kulmaan.
Nosto onnistuu sivulle myös siten, että nostettavan jalan jalkaterä on ensin 90 kulmassa sivulle ja nostan jalkaa sivulle samalla tavalla polvesta taivuttaen. Ei heilahdusta mihinkään suuntaan, ei edes kun nostan koko jalka suorana, mutta silloin kulma jää 60-70 asteen tasalle, oikea jalka nousee hieman ylemmäksi kuin vasen.
Perusterve M58, hyvin vähän alkoholia käyttävä. Painoindeksi on hieman lipsunut viimeisen vuoden aikana nyt juuri ja juuri 27 yleensä se on ollut nippa nappa 26. Olen harrastanut liikuntaa 4 kertaa viikossa (vain omaksi iloksi, en kilpaile) vuosikymmeniä kahta lajia ympäri vuoden. Lämmittelen voimistelemalla monipuolisesti kotona noin puoli tuntia ennen kun lähden lajin suorituspaikalle. Työ on asiantuntijatyötä lähinnä toimistossa tietokoneella tehden.
Ei. Ihmisen pitää maksaa veronsa, pestä hampaansa, syödä riittävästi vihanneksia ja käydä äänestämässä.