Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heka ja Mirva palasivat Suomeen kun elämä Epsanjassa ei ollutkaan niin hienoa

Vierailija
20.09.2018 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005834907.html

Suomen arvostus nousi kun arki koitti

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin yllättävää. Liian suurin odotuksin lähtivät.

Vierailija
2/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitojunalla kotiin, noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat niin vähän aikaa kohdemaassa, että eivät ehtineet kunnolla kotiutumaan.

Olen itse asunut pariin otteeseen ulkomailla, Englannissa ja Saksassa, ja kummallakin kerralla ekan vuoden jälkeen oli kypsä palaamaan Suomeen.

Toisen vuoden jälkeen fiilis oli kääntynyt aivan toiseksi ja kohdemaa alkoi tuntumaan paremmin kodilta.

Varmasti heille kuitenkin kiva kokemus.

Vierailija
4/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä voi odottaa, kun mennään bärsse eellä puuhun?

Lomalla tuli mieleen muutto. Hiton pllet :)

Vierailija
5/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Nyt ei tarvitse miettiä vuositolkulla millaista Espanjassa eläminen olisi ollut

Vierailija
6/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on oikeasti byrokratian mäörän ja asumistason surkeuden osalta melkeinpä kehitysmaa. Naisten asema on myös huonompi kuin Suomessa. Joillekin näyttää riittävän lämpö, aurinko, edullinen hintataso ja hyvä ruoka eikä sitten mietitäkään sen pidemmälle vaan muutetaan ja tullaan äkkiä maitojunalla takaisin. Noloa.

7/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea varmasti kotiutuakaan, jos viettää kaiken aikansa suomalaisyhteisössä ja duunikin on suomalaisen työnantajan kautta.

Itse olen maailmalla asuessani huomannut, että paikallisen kielen opettelu alkeita pidemmälle on erittäin tärkeää, jotta voi integroitua yhteisön ja yhteiskunnan jäseneksi.

Vierailija
8/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi Heka? Onko se se Henri, joka oli Big Brotherissakin joskus 10 vuotta sitten?

Vierailija
9/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja on oikeasti byrokratian mäörän ja asumistason surkeuden osalta melkeinpä kehitysmaa. Naisten asema on myös huonompi kuin Suomessa. Joillekin näyttää riittävän lämpö, aurinko, edullinen hintataso ja hyvä ruoka eikä sitten mietitäkään sen pidemmälle vaan muutetaan ja tullaan äkkiä maitojunalla takaisin. Noloa.

Noloa on ainoastaan sinun kirjoituksesi.

Vierailija
10/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailu jossain kohteessa on täysin eri asia kuin arkielämä siellä. Itse olen juuri Thaimaassa ja tää on kuin paratiisi kaikella tapaa. Siis turistille. 

Vierailija
11/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidottomana suomalaisten ympäröimänä, vaikuttaa, että kosketus maahan ja kulttuuriin jäi vähäiseksi, joten eipä paluu maitojunalla sinänsä yllätä, jos ei taidot riitä oppimaan kieltä ja aidosti integroitumaan yhteiskuntaan. Ja ilmeisesti koko ajan haikaillaan Suomesta jotain eikä keskitytä olemaan hetkessä.

Vierailija
12/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vaikea varmasti kotiutuakaan, jos viettää kaiken aikansa suomalaisyhteisössä ja duunikin on suomalaisen työnantajan kautta.

Itse olen maailmalla asuessani huomannut, että paikallisen kielen opettelu alkeita pidemmälle on erittäin tärkeää, jotta voi integroitua yhteisön ja yhteiskunnan jäseneksi.

Tuohon kiinnitin myös huomion.

Uuteen maahan kotiutuminen on hyvin vaikeaa jos pyörii vaan omissa ympyröissä.

Ja tämä koskee ihan kaikkia ulkomailla asuvia, lähtömaasta riippumatta.

Yksi huono puoli niissä on yhteisön pieni koko ja jonkinasteinen sulkeutuminen oman pienen yhteisön sisään.

Olen asunut ulkomailla joitakin vuosia ja huomannut, että yleensä ne jotka tutustuvat paikallisiin, sopeutuvat paremmin.

Vierailija
13/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa (en turistien suosimilla alueilla) enkä ole tekemisissä espanjalaisen byrokratian kanssa. Hoidin ne pikaisesti maahan saapuessa ja esim. veroilmoituksen teen vuosittain netissä. Enpä erityisemmin usko, että naisilla olisi sen huonompaa asemaa täällä kuin Suomessakaan. Lämpö, aurinko, edullinen hintataso (riippuu vähän mistä hinnoista puhutaan) ja ruoka ovat ihan kivoja juttuja täällä. Maitojunalla en ole tulossa takaisin. Ai niin, mutta minä osaankin kieltä ja tajuan espanjalaista kulttuuria enkä möllötä kielitaidottomana ulkomaalaisten suosimilla alueilla, joten pärjään oikein hyvin :)

Vierailija
14/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Samaa ihmettelin, eli sitä, että he ovat henganneet vain suomalaisten kanssa. Heillä ei ole siis ollut edes ajatus sopeutua sinne ja etsiä kaltaisiaan nuoria perheellesi ystäviä. Lapset olisivat varmasti sopeutuneet todella hyvin sinne, mutta vanhempien kapeakatseisuus, päämäärätömyys, ujous ja laiskuus vei lapsiltakin mahdollisuuden kielen oppimiseen ja yhteiskuntaan sopeutumiseen.

Vuosi on lyhyt aika. Siinä ei ehtinyt tulemaan muuta kuin pari kaikille expateille tulevaa vaihetta, eli kuherruskuukausi ja ärsytysvaihe. Tämä perhe lähti kesken ärsytysvaihetta kotiin sopeutumisvaiheen ollessa vasta tulossa.

Olen asunut neljä vuotta ulkomailla lasten kanssa ja tiedän mistä puhun.

Vierailija
15/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidottomana suomalaisten ympäröimänä, vaikuttaa, että kosketus maahan ja kulttuuriin jäi vähäiseksi, joten eipä paluu maitojunalla sinänsä yllätä, jos ei taidot riitä oppimaan kieltä ja aidosti integroitumaan yhteiskuntaan. Ja ilmeisesti koko ajan haikaillaan Suomesta jotain eikä keskitytä olemaan hetkessä.

Tämä. Olin 15v ensimmäisen kerran Espanjassa sukulaisen luona asumassa kesän ajan. Siellä ei tarvitse mennä kuin läheiselle kentälle/puistoon niin ihmiset ottavat kontaktia, pyytävät mukaan pelaamaan jalkapalloa tai koripalloa etc. Sain myös työtarjouksen kahvilassa autokorjaamoon apumekaanikoksi.

Ryöstetyksi tulemiseen voi vaikuttaa sulautumalla valtaväestöön ja hankkimalla paikallisia ystäviä jotka opettavat ''niksit''. Sanoisin kokemuksesta, että Suomessa on kuitenkin isompi riski joutua väkivallan uhriksi kuin Espanjassa. Niin agressiivista ihmistä kuin suomalainen humalassa en ole tavannut vielä ja olen matkustellut ympäri eurooppaa. Espanja on mukava maa miehelle, siellä naiset jos pitävät sinusta niin sinua tullaan hakemaan tai ilmoitellaan asiasta.

Vierailija
16/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen asenne. Jos johonkin menee ja kokeilee, sitten tulee takaisin kokemusta rikkaampana, niin se on maitojunalla kotiintuloa? Hyvä kun kokeilivat niin ei tarvi katua sitten tulevaisuudessa, että miksi en uskaltanut...

Vierailija
17/17 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBBBB kirjoitti:

Siis toi Heka? Onko se se Henri, joka oli Big Brotherissakin joskus 10 vuotta sitten?

Kyllä on. Vuosi 2007 BB oli ehkä paras ikinä. Jotenkin haikeaa ja ikävä jopa niitä aikoja, voi voi... hassua miten tv-sarja, jota silloin tiiviisti seurasi, saa mieleen muita muistoja siitä ajasta ja omasta elämästä.