Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi hampaissa reikiä

20.09.2018 |

Luin aamulla iltapäivälehdestä, että reiät hampaissa kertoo, että perheellä elämänhallinnastaan ongelmia. Kyllä vit***i. Meillä on normaali perhe, jossa syödään aamupuurot, iltapuurot normaalia kotiruokaa, ei mehuja tai lempparia lapsille, hampaat pestään, fluoritabletit otetaan ja siitä huolimatta vanhemmalla 9v pojalla reikiä suussa. Sama juttu minulla, todella vaaleat ja nätit hampaat, mutta reikiintyy säännöllisesti.

Ollaanko me ainoa perhe jolla näin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se reikiintyminen taida aina liittyä siihen miten hoitaa hampaitaan.

Olen 29 eikä minulla ole koskaan ollut reikiä. Syön kyllä makeaa mutta myös purkkaa aina ruuan jälkeen. En napostele ja pesen hampaat kahdesti päivässä.

Siskoni taisi saada ekan reiän hampaaseen kun oli 26, vaikka hän ei ole edes kovin tarkka hampaiden hoidossa.

Miehelläni ei ole koskaan ollut reikiä mutta ei edes aina pese iltaisin hampaita ja ennen ainakin joi usein limsaa. Xylitolia ei syö. Vähän ihmettelen kyllä :)

Vierailija
22/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reikiintyvät hampaat, miehellä taas ei.

Taitaa olla lapset perineet isänsä luuston sen suhteen, koska ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen, että olis keneltäkään (4) pitänyt paikata. Oiottu kyllä kaikkia (paitsi nuorempaa vielä).

Uskokaa jo ihmiset. Se luusto ei mihinkään periydy, varsinkaan hampaiden reikiintymisen suhteen.

t. suuhygienisti

Ihan varmasti periytyy.

Vierailija
24/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla puuttuu hampaita ja se todellakin on geenivirhe. Siis ei vaan ole kaikki rautahampaita.

Vierailija
25/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla lapset perineet isänsä luuston sen suhteen, koska ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen, että olis keneltäkään (4) pitänyt paikata. Oiottu kyllä kaikkia (paitsi nuorempaa vielä).

Nykytutkimusten mukaan ei huonoa luustoa ole, vain liikaa sokeria ja huonosti hoidetut hampaat.

Vierailija
26/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo ihmiset. Se luusto ei mihinkään periydy, varsinkaan hampaiden reikiintymisen suhteen.

t. suuhygienisti

Mites selität meidän lapsoset: 2 ilman ainuttakaan reikää. Kuopuksella jo maitohampaissa useita reikiä. Samat hoitorutiinit. Reiättömät ovat persoja makealle, kuopus ei. 

Vierailija
27/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta että reikiä ei tule jos ei ole kariesta?

Eli tarvitaan se kariestartunta ennenkuin reikiä tulee.

Meidän lapsilla ei ole kariesta eikä siis reikiäkään.

Miehellä ja minulla on karies ja molemmilla on reikiä. Olemme varoneet ettei lapset saa meiltä vanhemmilta kariesta.

Vierailija
28/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykytutkimusten mukaan ei huonoa luustoa ole, vain liikaa sokeria ja huonosti hoidetut hampaat.

Jaahas, mites selität sen, että minä joka parhaiten hoidan hampaita ja putsaan hammasvälitkin joka päivä, niin olen ainoa, joka kärsin rei'istä meidän perheessä, jossa karkitkin on lähes joka päiväisiä?

Mies on oman kalustonsa perinyt isältään, joka ei käynyt koskaan hammaslääkärissäkään.

Vierailija
29/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lasta. Esikoinen on jo aikuinen 21v ja kuopus teini 17v ja ei ole ikinä ollut yhtään reikää kummallakaan.

Syömiset ei vaikuta reikiin vaan perimä ja onko karies vai ei. Meillä on aina syöty herkkuja, karkkia ja limsaa ym. Mutta hampaat on aina pesty aamuin illoin...heti ekasta hampaasta lähtien. Ei ole siirretty omasta suusta kariesta lasten suuhun eli ei olla syöty samalla lusikalla tai putsattu tuttia omassa suussa.

Ekat hampaat tuli myöhään eli vasta 8kk ja molemmilla kesti ikuisuuden ennenkuin kaikki maitohampaat lähti. Tytöltä piti viimeiset maitohampaat vetää pois kun eivät irronneet ja rautahampaat oli jo tulossa ikenistä läpi.

Hammaslääkärit ei nykyisin puhu perimästä vaan huonosta ravinnosta, liiasta sokerista ja huonosta hampaiden hoidosta.

Vierailija
30/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 12, 15 ja 17 vuotiaat, 0 reikää.

Vierailija
31/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli pieni vauva ja ensimmäisen kerran hammashoitolan tutustumiskäynnillä, otettiin molemmilta vanhemmilta suusta näyte, josta analysoitiin kariesbakteerin määrä. Molemmilta sitä löytyi ja saatiin ohjeistusta välttää sen siirtymistä lapseen esim. yhteisen lusikan välityksellä. Lapsella ei ole yhtään reikiä, minulla on noin 5 paikkaa ja miehellä enemmän.

Hampaat pestään aamuin ja illoin. Omilla vanhemmillani 70 v. on omat hampaat suussa, miehen vanhemmilla ei.

Vierailija
32/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin tuon uutisen ehkä koskevan lähinnä alle 10-vuotiaita?

Vierailija
33/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä kolme lasta: 16-, 13- ja 10-vuotiaat. Kenelläkään ei ole yhtäkään reikää hampaissaan

Vierailija
34/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin tuon uutisen ehkä koskevan lähinnä alle 10-vuotiaita?

Jopa 2 vuotiaita, nukutuksessa poistetaan hampaita

https://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-h…

Vierailija
35/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon näkee yhä sitä, että äidit maistelee lapsen ruokia, käytetään samaa lusikkaa ym. Vaikka vuosia puhuttu tästä.

Ja liian nuoret laitetaan pesemään hampaat itse. Ei se suju. Peskää yhdessä ja katsokaa kellosta aika. Meillä lapsen pehmolelut olivat kellokalleina vuorotellen ja huusivat välikommentteja - hauskaa oli. :)

Vierailija
36/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reikiä, iät 22 ja 20. Eikä ole itsellenikään tullut reikiä suuhun aikuisiällä. Vain lapsena 1970-1980-luvuilla.

Kyllä se on asenteesta ja ruokavaliosta kiinni, ei geeneistä. Kumpikin vanhemmistani olivat hampaattomia.

Vierailija
37/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Luin aamulla iltapäivälehdestä, että reiät hampaissa kertoo, että perheellä elämänhallinnastaan ongelmia. Kyllä vit***i. Meillä on normaali perhe, jossa syödään aamupuurot, iltapuurot normaalia kotiruokaa, ei mehuja tai lempparia lapsille, hampaat pestään, fluoritabletit otetaan ja siitä huolimatta vanhemmalla 9v pojalla reikiä suussa. Sama juttu minulla, todella vaaleat ja nätit hampaat, mutta reikiintyy säännöllisesti.

Ollaanko me ainoa perhe jolla näin?

Meillä on kaksi lasta. Sama ruokavalio, samat ruoka-ajat, sama suuhygienia. Toisella ei reikääkään, toisella eka reikä jo maitohampaassa ja yksi rautahammas lohjennut + reikä toisessa. Käytetään sähköhammasharjaa, tahnaa ja ksylitolia, limsaa yms. hyvin harvoin.

Vierailija
38/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. suuhygienisti

Huonosti olet koulussa kuunnellut kun tuollaista väität. Lähes kaikki ihmisessä periytyy tavalla tai toisella. Toisissa suvuissa on heikommat hampaat kuin toisissa, vaikka elintavat olisivat täsmälleen samanlaiset. Niin se vaan menee. Elintavoilla voi toki merkittävästi edistää myös niiden heikompien hampaiden hyvinvointia. Sitä en missään nimessä kiistä.

Vierailija
39/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reikiä, iät 22 ja 20. Eikä ole itsellenikään tullut reikiä suuhun aikuisiällä. Vain lapsena 1970-1980-luvuilla.

Kyllä se on asenteesta ja ruokavaliosta kiinni, ei geeneistä. Kumpikin vanhemmistani olivat hampaattomia.

Pappani ei juurikaan pessyt hampaitaan, söi sokeria (kahvin kanssa melko paljonkin) ja suhteellisen yksipuolista ruokaa. Hänen lapsuudessaan 30-luvulla ei varmasti ollut juurikaan hammashuoltoa, fluoritableteista puhumattakaan. Silti hän kuoli 75-vuotiaana kaikki omat hampaat tallella, hyvin harvassa edes paikkaa.

Minä pesen hampaani 2 kertaa päivässä, en syö juurikaan mitään sokeripitoista ja ruokavalioni on kasvispainotteisesti monipuolinen. Lapsena oli säännölliset hammastarkastukset, fluoritabletit ja muut. Silti minulla on yksi hammas lohjennut (ihan porkkanaa puraisemalla) ja monissa on jo nyt (ikää 33) ollut reikiä. 

Miten tämän selität, jos vain asenne ja ruokavalio ratkaisevat?

Vierailija
40/40 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisissä periytyy kaikki, iho, hiukset, hampaat ym. Jos olet perinyt ohuet hiukset, et niistä vahvoja saa vaikka miten hoitaisit. Mutta toki uskon silti että hyvin paljon voi niihin reikiinkin itse vaikuttaa, muttei täysin ja uskoisin että minkälainen bakteerikanta suuhun pääsee muodostumaan, sillä on suuri merkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän