Odotus ja miehen baarittelu
Meiltä lähdettiin ovet paukkuen töihin, kun suoraa ilmaisin närkästykseni miehen baarittelua kohtaan. Olen kolmannella kuulla raskaana, eikä mies voi ymmärtää, että ottaa päähän, kun toisen pitää vähintään joka toinen viikonloppu päästä baariin nollaamaan ja tulla kotiin joskus aamuyöllä, -tai jos jatkot oikein venyy ( niin kuin yleensä tapahtuu ) vasta seuraavana aamuna/päivänä.
Nytkin minulla on seuraavana päivänä aamuvuoro, eli joudun heräämään ennen sianpieremää. Sehän onkin kovin helppoa, kun yötään ei saa nukuttua joko murheen takia siitä kun ei tiedä toisen olinpaikkaa, taikka sen takia kun toinen tulee yöllä koluuttaen ja kuvottavalta haisten viereen äheltämään.
Tiedän, että jonkun pitää saada vastata tähän jotain "ei voi olla miehensä äiti" tai "vaikka sinä et pääse, ei tarkoita, ettei miehesi pitäisi päästä". Kyse on nyt siitä, että kyllä minäkin tahtoisin joskus "irrottautua arjesta", niinkuin hän ryyppäämistään kuvailee, mutta valitettavasti jonkun on mietittävä huushollin pystyssä pitämistä ja pyörittämistä, sekä rahanmenoa. Lisäksi jo ennen raskauttani oli sovittu, että sitten kun vauva on tulossa, saa baarissa hyppääminen loppua ( olisi edes vähentynyt ) ja keksitään sellaista ajan vietettä ja "arjesta irtautumista", josta MOLEMMAT voivat nauttia. Valitettavasti nyt on sitten niin, että aina kun olisi yhteinen vapaapäivä, on toisella helvetinmoinen krapula, tai ei voi esim. lähteä mihinkään kauemmas, että ehtii ja jaksaa baariin illalla.
Tässä laskeskelinkin, että ukolla on kesänaikana saattanut hurahtaa juhlimiseen helposti 500e, tähän tietysti sitte tupakat ja muut velä päälle. Jos meillä kerran on varaa tälläiseen, niin taidankin viikonloppuna lähteä johonkin suurempaan kaupunkiin shoppaamaan kaikkea "todella tarpeellista" tuolla rahamäärällä, kun meillä sitä rahaa näemmä kerran on.
Kommentit (29)
Kyllä ne jatkot on pidetty ihan meidän yhteisien ystäviemme luona yleensä. Sen verran hyvin kuitenki ukkoni tunnen, että voin kertoa että ei se pettäisi, sillä ei ole tarvetta. Yritätkö heittää bensaa liekkeihin? =D
että esim. itse olin ekaa kertaa raskaana kymmenen vuotta vanhempana kuin ap. Myös mieheni oli 10 vuotta ap:n miestä vanhempi. Eli myös mieheni mieli oli 10 vuotta kypsempi, ja hänen suhtautumisensa myös.
Enkä tarkoita että kaikki nuoret olisivat vastuuttomia tai muuta.
Kaverini mies on ryypännyt viimeset 2,5viikkoa putkeen, koska vauva tulee, niin nyt pitää sitten juoda, jos ei myöhemmin satu pääsemäänkään ( ja aivan varmasti menee ja eukko jää kotiin vauvan kaa)
Siitä tulee varmasti loistoisä.
Oma mies käy 2-4krt vuodessa eikä sillonkaan ole ympäripäissään, keksiivät kavereiden kanssa yleensä muuta tekemistä, kuten autonlaittamiset, mikroautoilut, laskuvarjohypyt jne
meillä lapsia siis 3.
ja ikääkin 23v kummallakin.
Tunnempa erään melkein nelikymppisen pariskunnan, joilla on sama ongelma x 100, ja yhden 17 ja 19 vuotiaana lisääntyneen pariskunnan, joilla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia. Kyllä nuo elämänarvot on ihan uksilöstä kiinni. Ilmeisesti ukkoni luuli olevansa kypsä isäksi ja vähentämään juhlimista, mutta näin ei ollut. Mutta : Turha marista, kun paska on jo housuissa.
Ymmärrän ap täysin sinua. Raskausaikana vielä olo saattaa olla epävarma ja tulevaisuus saatta pelottaa. (Jatkaako mies juomista vai paheneeko se mahd.? Vauvan tulo, elämän muuttuminen jne...) Miehen pitäisi todellakin olla sinun tukena ja turvana. Ja rauhoittua!
Meillä kolme lasta ja mies on kyllä saanut mennä ja toteuttaa itseään. Kun olen aiemmin ajatellut et kaiken, myös kotona olemisen pitää perustua vapaaehtoisuuteen.
Just. Nyt on mittari niin täynnä, että olen ilmoittanut et jos korkki ei pysy kiinni, minä ja lapset lähdetään. Myöskään en pese miehen pyykkiä, en tee hänelle ruokaa tai mitään muutakaan ellei hän osallistu kotitöihin sekä lasten hoitoon.
Rankkaa ja epämiellyttävää mutta toimivaa.
Mutta meillä siis ymmärsin ja joustin ihan liikaa monta vuotta.
omia motiivejasi ja vihan tunteitasi.
Ensinnäkin: minuakin korpeaisi. Eli en moralisoi.
Mutta kannattaa miettiä ja pilkkoa osiin tuota, niin sitten voit yrittää ratkaista ongelmaa paloissa.
- Olet ensinnäkin kateellinen. Sanot, että sinäkin haluaisit, mutta kun et huushollin ylläpidon ja rahanmenon takia voi. Miten niin et "voi"? Kahden lapsettoman (sitähän te nyt vielä olette) huusholli ei jatkuvaa hoitoa tarvitse, senkus menet. Ryypätä et voi raskaana ollessasi, mutta kyläillä, käydä elokuvissa, nauttia olostasi muuten. Mene ihmeessä, niin ei tarvitse kykkiä kotona odottamassa siippaa.
- Miehen yömenot kyrsivät. Tuosta sinä voit kyllä sopia miehesi kanssa. Että kun tulee keskellä yötä, menee sohvalle, ettei herätä sinua. Ja että jos menee jatkoille, panee sulle siitä tekstarin, ettet turhaan murehdi.
- Taustalla lienee suurin ongelma: haluat miehesi arvostavat sinua ja koet, että sellaisen arvostuksen pitää ilmetä käytännössä mm. niin, että miehesi vähentää omia baaririentojaan.
Tuollainen ajattelu on tosi inhimillistä ja tyypillistä esikoistaan odottaville naisille. Ajatellaan, että KOSKA he ovat raskaana, he ansaitsisivat tiettyä jalustalle nostoa ja kukka-kämmenellä-arvostusta. Jos niin ei käy, mies koetaan häijyksi ja itsekkääksi, vaikka hän todellisuudessa ei olisi muuttanut käytöstään huonompaan suuntaan, ainoastaan jatkanut vanhoilla tavoillaan.
Eli suomeksi sanottuna: mieheltä odotetaan jalostumista, uhrautumista jne., koska itsekin joudutaan tietyssä määrin uhrautumaan ja muuttumaan.
Kuten joku tuossa jo sanoikin, miehet eivät kuitenkaan ajattele asiaa noin. Raskaus on alkuvaiheessa heille aika abstrakti asia, eivätkä he ajattele, että heidän pitäisi kuukausia ennen lapsen tuloa jotenkin etukäteen muuttua "isäksi".
TOISAALTA: jos asia on naiselle todella tärkeä, voisihan se mies naisen mieliksi - rakkaintaan ilahduttaakseen - hiukan muuttaakin tapojaan. Kysymys on aina kompromisseista. Onko nainen valmis muuttamaan hiukan kantojaan vastineeksi?
Mieti siis MIKSI sinua nyt ärsyttää asia, jota mies on varmasti harrastanut jo vuosia ennen sitä kun tulit raskaaksi. Ja käytännön asioista sovi saman tien miehen kanssa niin, ettet turhaan joudu unenpuutteessa kärvistelemään...
Vierailija kirjoitti:
Ap milloin on laskettu aika?
Oli 13 vuotta sitten.
Missähän ne jatkot on pidetty? Ja kenen kanssa? Älä ole sinisilmäinen.
Mä vähän luulen että teidän juttu ei kestä. Sorry.