Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takahammas hajosi, melkein puolet lähti irti - mitä teen?

Vierailija
20.09.2018 |

Hammaslääkärille on nyt aika varattu viikon päästä. Hammasta ei varsinaisesti koske, mutta jotain pientä tuntemusta on. Se on kuitenkin ällöttävä, maistuu ja haisee pahalle, ruokaa jää sinne tietenkin kiinni joka kerta kun syö jotain.

Ajattelin ostaa apteekista sellaisen tee-se-itse -väliaikaispaikkaustuubin. Miten hammas pitäisi ennen sitä puhdistaa? Riittääkö normaali harjaus vai pitääkö ostaa jotain desinfioivaa ainetta? Vai onko sillä merkitystä, kun kyseessä on vain viikko?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen että hammaslääkäri vetää hampaan pois. Niin teki minulla kun puolet takahampaasta oli lohjennut.

Vierailija
2/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle tai varaa akuuttiaika, selität vaan että sattuu sattuu et pysty odottamaan. Aina pitää vähän liioitella jos haluaa nopeaa hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat hammaslääkärin ajanvaraukseen ja saat päivystysajan jo tälle päivää + oikeat hoito-ohjeet hampaanraadollesi.

Vierailija
4/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas todennäköisesti poistetaan ellet sitten ole valmis maksamaan tuhansia euroja.

Vierailija
5/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen että hammaslääkäri vetää hampaan pois. Niin teki minulla kun puolet takahampaasta oli lohjennut.

Selvähän se nyt on, että niin voi käydä. Kysyin nyt kuitenkin hoito-ohjeita siihen asti.

6/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas paikattiin. Hyvin on toiminut jo jokusen vuoden.

Vierailija
7/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle tai varaa akuuttiaika, selität vaan että sattuu sattuu et pysty odottamaan. Aina pitää vähän liioitella jos haluaa nopeaa hoitoa.

Yksityiselle menenkin aina, ajan sain viikon päähän. Ei minulla ole mitään kiirettä jollei ala koskemaan.

8/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi liioittelu voi johtaa turhan rankkoihin toimenpiteisiin, esim. juurihoitoon tai hampaan poistamiseen. Kivuton hammas taas voidaan yrittää pelastaa pelkällä paikkaamisella.

Vierailija
9/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan vastata kysymykseeni? Pitääkö hammas puhdistaa muuten kuin harjaamalla normaalisti ennen pikapaikka-aineen laittoa?

En kysynyt, mitähän hampaalleni tehdään hammaslääkärin vastaanotolla tai miten pääsisin mahdollisimman pian hammaslääkäriin.

Vierailija
10/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi kannattanut ottaa akuutti aika, en minä viitsisi alkaa viikkoa odottelemaan pahoin rikkoontuneen hampaan kanssa. Toki voit perua tarvittaessa sen vanhan ajan, ja varata uuden jos alkaa tuntumaan ettei hanpaan kanssa pysty elämään. Osta apteekista suuvettä, jota käytetään hammasleikkauksien jälkeen. En kyllä tiedä saako sitä nyt käyttää, kun on rikkinäinen hammas suussa...

Vierailija
11/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse muuten pestä erikoisemmon,kyllä se hammaslääkäri puhdistaa sen jos siihen on jotain jäänyt kiinni etkä itse ole huomannut.

Vierailija
12/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis faktahan on, että tuo on miltei päivystysasia. En käsitä, miksi olet saanut ajan vasta viikon päähän.

Mulle lohkeama johtui syvälle menneestä oireettomasta reiästä, jota edes hammaslääkäri ei ollut nähny viikkoa aikaisemmin perustarkastuksessa. Syvän reiän kehittyminen vaatii siis vuosikausia, ei viikkoa.

Oli sit niin syvä, että menikin juurihoitoon ja sinne tuli tulehdus ja koko hammas revittiin vuoden kuluttua juurihoidosta.

Vierailija
13/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siinä pakkauksessa ole ohje?

Vierailija
14/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tarviit akuuttiajan.

Piste.

15/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun järki sanoo, että paikattava alue pitää puhdistaa mahdollisimman hyvin. Ikävää, jos sinne paikan alle jää jotain kökköä muhimaan. Itse kysyisin tarkemmat ohjeet apteekista.

Vierailija
16/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koske niin hammas on jo kuollut ja täynnä mätää. Pahimmillaan voit saada verenmyrkytyksen jos sitä ei nopeasti poisteta tai paikata.

Vierailija
17/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisi kannattanut ottaa akuutti aika, en minä viitsisi alkaa viikkoa odottelemaan pahoin rikkoontuneen hampaan kanssa. Toki voit perua tarvittaessa sen vanhan ajan, ja varata uuden jos alkaa tuntumaan ettei hanpaan kanssa pysty elämään. Osta apteekista suuvettä, jota käytetään hammasleikkauksien jälkeen. En kyllä tiedä saako sitä nyt käyttää, kun on rikkinäinen hammas suussa...

Akuuttiajat on särkypotilaille. Ei minulla ole kiire, koska hampaaseen ei koske. Olen mökillä enkä halua mennä muulle kuin omalle tutulle hammaslääkärille, ellei ole pakko eikä nyt ainakaan ole. Ensi viikko käy ihan hyvin.

Vierailija
18/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vaikka kysyä apteekista tai lukea ohjeet siitä paketista?

Vierailija
19/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi liioittelu voi johtaa turhan rankkoihin toimenpiteisiin, esim. juurihoitoon tai hampaan poistamiseen. Kivuton hammas taas voidaan yrittää pelastaa pelkällä paikkaamisella.

Sille lääkärille voi sanoa ihan todellisen tilanteen, ei se sen ajanvaraajan kanssa käy yksityiskohtaisesti läpi mitä on tapahtunut ja analysoi äänensävyjä ja termejä.

Vierailija
20/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koske niin hammas on jo kuollut ja täynnä mätää. Pahimmillaan voit saada verenmyrkytyksen jos sitä ei nopeasti poisteta tai paikata.

Koskapa minulle annettiin tässä tilanteessa aika viikon päähän, niin uskoisin ettei hengenvaara ole välitön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi