Te, joilla on lapsia, työ, ystäviä, harrastuksia JA koti aina tiptop - miten teette sen?
Ja tarkoitan siis kunnolla siistiä ja kauniisti sisustettua kotia. Oma koti on jatkuvassa kaaoksen vallassa, kun arjessa ei ehdi siivota tarpeeksi eikä se muutenkaan ole ykkösprioriteetti.
Yhden supersiistin kodin omistajan tiedän ja hän on kulissien takana pahasti obsessiivis-kompulsiivinen siivouksen suhteen. Mutta onko mahdollista pitää koti siistinä ihan normaalin ihmisen resursseilla ja niin, ettei kaikki aika mene siivoamiseen?
Kommentit (56)
Minä asun komen lapseni kanssa. Tykkään sisustaa ja meillä on tosi kaunis ja persoonallinen koti. Teen paljon itse kaikkea remppa/sisustusjuttua, puhun ääneen suunnitelmista, kierrän kirppiksiä, teen löytöjä jne. Mulle kodin viihtyisyys on ihan tosi tärkeää. Meillä vietetään paljon aikaa kotona, sohvalla kynttilänvalossa, keittiössä pyöreän pöydän äärellä, lastenhuoneissa. Sen vuoksi mulle on tärkeää, että paikat on myös siistit. Meillä on siistiä, koska se on mulle tärkeää. Tärkeille asioille löytyy aikaa.
Kuten moni muukin on jo sanonut, ei ylläpitosiivous vie kuin puoli tuntia päivästä. Keskimäärin joka toinen viikko siivoan ns. paremmin. Lapset on imenneet mun ajatuksia kodista ja hekin siis osallistuu ja tekee oman osansa.
Mitä te sitten illat teette "kenellä ei ole siistiä"? Itsellä tosiaan neljä lasta ja aikaa ihan hyvin siivota päivittäin se ylläpitosiivous. Ja aikaa olisi tehdä mitä vaan. Vaikka maata sohvalla. :)
Ja meillä vielä mies reissutöissä, joten vastuu on yksin mun. Siisti ja puhdas koti ei oikeasti vaadi paljon.
Meillä on kohtuullisen siistiä, ja salaisuus on se, että kaikki turha tavara on karsittu pois. Tästä huolimatta tilanne repsahtaa heti, jos ottaa parikin päivää löysää. Astiat pitää tiskata päivittäin, samoin pyykit kerätä / pestä / viikata kaappiin päivittäin. Muuten tulee epäsiistin oloista. Ja huom. tämä pitää kodin vain kohtuullisen siistinä.
Jos tavoitteena on tiptop, vaatii se kyllä parin tunnin siivouksen: pölyjen pyyhkiminen, pintojen kostealla pyyhkiminen, imurointi, vessan ja kylpyhuoneen pesu, ne vievät aikaa kun neliöitä on yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamiseen ei oikeasti kulu paljon aikaa. Ja kun aina siivoaa heti jälkensä ja laittaa tavarat paikoilleen pääsee helpolla.
Esim. Tiskikoneen tyhjennys tehty n.2 minuutissa, imurointi 15min
Olen ulkoistanut tiskikoneen tyhjennyksen,pyykkien viikkauksen, roskat ja alakerran imuroinnin lapsille. Silti vaan jää paljon siivottavaa ja muita kotitöitä itselle. Olen itsekin tullut siihen lopputulokseen, etten vain tajua.
Ärsyttää ruuoan valmistaminen, pyykkihuolto, mikron pesu, vessojen loputon hinkkaaminen (aina joltain lapselta tai heidän kaveriltaan lirahtaa pissat tai hammastahnat väärään paikkaan), pölyt, keittiön seinät ja kaapit, kausivaatteet, sohvanpäälliset, lakanat, peilit, sauna, suihkutilat, lattioiden pesu, jääkaapppi... tuo kaikki tuntuu vielä niin turhalta. Mitä hel****n iloa ja hyötyä minulle on tehdä noita kaikkia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te sitten illat teette "kenellä ei ole siistiä"? Itsellä tosiaan neljä lasta ja aikaa ihan hyvin siivota päivittäin se ylläpitosiivous. Ja aikaa olisi tehdä mitä vaan. Vaikka maata sohvalla. :)
Ja meillä vielä mies reissutöissä, joten vastuu on yksin mun. Siisti ja puhdas koti ei oikeasti vaadi paljon.
Sun lapset ei taida harrastaa tai ovat jo isoja?
Jessus. Jos et nauti siivoamisesta, niin älä siivoa! Hanki ulkopuolista apua tai opettele sietämään epätäydellisyyttä. Elämä on valintoja, murehtimalla ei mikään parane!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoamiseen ei oikeasti kulu paljon aikaa. Ja kun aina siivoaa heti jälkensä ja laittaa tavarat paikoilleen pääsee helpolla.
Esim. Tiskikoneen tyhjennys tehty n.2 minuutissa, imurointi 15min
Olen ulkoistanut tiskikoneen tyhjennyksen,pyykkien viikkauksen, roskat ja alakerran imuroinnin lapsille. Silti vaan jää paljon siivottavaa ja muita kotitöitä itselle. Olen itsekin tullut siihen lopputulokseen, etten vain tajua.
Ärsyttää ruuoan valmistaminen, pyykkihuolto, mikron pesu, vessojen loputon hinkkaaminen (aina joltain lapselta tai heidän kaveriltaan lirahtaa pissat tai hammastahnat väärään paikkaan), pölyt, keittiön seinät ja kaapit, kausivaatteet, sohvanpäälliset, lakanat, peilit, sauna, suihkutilat, lattioiden pesu, jääkaapppi... tuo kaikki tuntuu vielä niin turhalta. Mitä hel****n iloa ja hyötyä minulle on tehdä noita kaikkia?
Just näin. Mäkään en vaan tajua, miten ylläpitoon voisi mennä noin vähän, kun aina on jotain tahraa ja murusta ja laattojenväliä ja roskiskaappia ja mikroa... Mulla menee puoli tuntia päivässä tiskeihin, pyykkeihin ja keittiöön, siihen päälle pitäisi vielä tehdä enemmän mutta ei yhtään enää kiinnosta.
Olen aika varma siitä, että ketjun ylläpitosiivousta ylistävillä ei oikeasti ole tiptop-siistiä. Siis oikeasti tahratonta ja kiiltävän siistiä. Ei siihen pyykkien pyörittäminen ajastimella tai tavaroiden karsiminen riitä.
Siivoan päivittäin n. 20 minuuttia. Kerran kuussa sitten jotain isompaa siivousta esim keittiön tai eteisen kaapit, seiniä ym.. Pyykkipäivä on kerran viikossa ja pesen ja kuivaan pyykit pyykkituvassa ja suoraan sitten kaappiin. Tasoille ei kerätä turhaa rojua, sängyt pedataan, roskat viedään heti. Kun ruokaa laitan niin siivoan heti jäljet pois ja astiat tiskikoneeseen. Illalla laitan tuskikoneen pyörimään, siistin keittiön tasot, kerään lehdet ja mainokset keräykseen vietäväksi. Tykkään siististä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan päivittäin n. 20 minuuttia. Kerran kuussa sitten jotain isompaa siivousta esim keittiön tai eteisen kaapit, seiniä ym.. Pyykkipäivä on kerran viikossa ja pesen ja kuivaan pyykit pyykkituvassa ja suoraan sitten kaappiin. Tasoille ei kerätä turhaa rojua, sängyt pedataan, roskat viedään heti. Kun ruokaa laitan niin siivoan heti jäljet pois ja astiat tiskikoneeseen. Illalla laitan tuskikoneen pyörimään, siistin keittiön tasot, kerään lehdet ja mainokset keräykseen vietäväksi. Tykkään siististä kodista.
Onko sulla lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Jessus. Jos et nauti siivoamisesta, niin älä siivoa! Hanki ulkopuolista apua tai opettele sietämään epätäydellisyyttä. Elämä on valintoja, murehtimalla ei mikään parane!
Niin just! Jos meinaa olla tiukkaa rahasta, niin kannattaa säästää 500e/kk rahastoihin ja heti helpottaa! Ei se elämä murehtimalla parane!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lapsia?
Kolme teiniä.
Yksi leikki-ikäinen lapsi ei sotke juuri yhtään. Myös se auttaa kun ei päästä kotia kaaokseen, vaan siivoaa joka päivä vähän kerralla. Sitten viikonloppuna isompi kodin siivous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkoitan siis kunnolla siistiä ja kauniisti sisustettua kotia. Oma koti on jatkuvassa kaaoksen vallassa, kun arjessa ei ehdi siivota tarpeeksi eikä se muutenkaan ole ykkösprioriteetti.
Yhden supersiistin kodin omistajan tiedän ja hän on kulissien takana pahasti obsessiivis-kompulsiivinen siivouksen suhteen. Mutta onko mahdollista pitää koti siistinä ihan normaalin ihmisen resursseilla ja niin, ettei kaikki aika mene siivoamiseen?
Tavaraa niukasti, kaikille oma paikka, mieluiten katseilta piilossa. Lapsilla omat huoneet = ei leluja muualle. Siivoan joka päivä vähän, viikonloppuna isompi siivous. Hyvät, ajatuksella mietityt rutiinit.
Esim. tiksikoneen tyhjennän aamulla samalla kun laitan aamupalan, kone täytetään ja käynnistetään illalla. Pyykit lataan koneeseen aamulla, ajastimella päälle ja kun tulen töistä ripustan pyykit sillä aikaa kun ruoka valmistuu.
Onko teillä ketään kotona kun olet töissä ja pesukone on päällä?
Meillä olisi jo kahdesti käynyt huonosti, jos kone olisi yksin ollut päällä. Ensimmäisellä kerralla koneeseen tuli oikosulku ja meni rikki. Olikin vanha kone, että senkään takia ei olisi yksin voinut jättää päälle.
Toisella kerralla alkoi vettä vuotaa pitkin lattioita ja vesivahinko olisi tullit, jos ei oltaisi oltu kotona heti sitä kuivaamassa.
Tavaraa niukasti, kaikille oma paikka, mieluiten katseilta piilossa. Lapsilla omat huoneet = ei leluja muualle. Siivoan joka päivä vähän, viikonloppuna isompi siivous. Hyvät, ajatuksella mietityt rutiinit.
Esim. tiksikoneen tyhjennän aamulla samalla kun laitan aamupalan, kone täytetään ja käynnistetään illalla. Pyykit lataan koneeseen aamulla, ajastimella päälle ja kun tulen töistä ripustan pyykit sillä aikaa kun ruoka valmistuu.