Te, joilla on lapsia, työ, ystäviä, harrastuksia JA koti aina tiptop - miten teette sen?
Ja tarkoitan siis kunnolla siistiä ja kauniisti sisustettua kotia. Oma koti on jatkuvassa kaaoksen vallassa, kun arjessa ei ehdi siivota tarpeeksi eikä se muutenkaan ole ykkösprioriteetti.
Yhden supersiistin kodin omistajan tiedän ja hän on kulissien takana pahasti obsessiivis-kompulsiivinen siivouksen suhteen. Mutta onko mahdollista pitää koti siistinä ihan normaalin ihmisen resursseilla ja niin, ettei kaikki aika mene siivoamiseen?
Kommentit (56)
Kyllä meillä lapset ja aikuiset osaa laittaa likaiset astiat koneeseen eikä jätä kertymään niitä tiskipöydälle.
Lapset on 10v. ja 12v.
Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä. Jos vanhemmat eivät huolehdi sotkuistaan niin ei lapsetkaan sitä ter.
Katse peiliin ap.
Kauniisti sisustetusta en tiedä (sisustus ei ole minun juttuni), mutta siistinä kodin saa helposti pysymään ilman, että tarvitse tunteja päivässä kuurata. Onnistuu ihan normaalin ihmisen resursseillakin, kun viitsii nähdä vähän vaivaa ja olla edes vähän suunnitelmallinen. Joka päivä 15-30min kotihommia riittää helposti, kun ei ole talo täynnä tavaraa ja tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen. Terveisin viiden lapsen äiti, joka tekee täyttä työpäivää ja harrastaakin vielä parina iltana viikossa kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran siivoaa kunnolla niin periaatteessa ylläpitosiivouksella selviää. Tavaroille omat paikat. On helpompi siivota kun ei ole rojuja ympäriinsä.
Itse herään kuudelta aamulla. Astiat pois koneesta, likaiset tilalle jos on, pyykit kuivumaan/koneeseen, teen ruuan valmiiksi (joskus jopa kaksi ruokaa), saatan siivota esim vessan pikaisesti. Näihin ei tosiaan mene aikaa kauaa, kerkiän hyvin juomaan kahvia ja lukemaan av:ta..
Töihin lähden 7.30. Pääsen töistä noin klo 16.30. Kaupan kautta kotia, ei tietty joka päivä.
Taas pikainen ylläpitosiivous, astiat pois, pöydän pyyhkimiset plus kaikkea pientä. Imurointiinkaan ei tosiaan mene kauaa kun imuroi vain pahimmat eli eteisen ja keittiön. Sitten onkin koko ilta aikaa itselle/perheelle. Illalla vielä ennen nukkumaan menoa taas pyykit koneeseen tai kuivumaan ja astiat koneeseen. Pöydät tyhjäksi. Nukkumaan menen klo 23.
Perjantaisin teen kunnon siivouksen töiden jälkeen, ei ole iso homma kun on jo suht siistiä.
Pitänee vielä lisätä, että lapsia neljä ja talo yli 200m2. Luulen, että kyse on aika paljon rutiineistakin. Kun joka päivä tekee samat asiat niin pysyy siistinä paikat.
Sisustuksesta en kyllä tiedä mitään.. :)Kuulostaa hyvältä! Kerrotko vielä kuinka usein (ja mitä) harrastat ja kuinka usein tapaat ystäviä?
No tietty sen jälkeen kun oon jo tehnyt kaiken, noin klo 17.30 eteenpäin. Yleensä illalla käyn juoksemassa/kävelemässä kaverin kanssa noin tunnin verran, että jos sitä harrastukseksi voi kutsua. Kuuluu taas rutiineihin. Ja mitä lapsiin tulee niin osa on mukana pyöräilemässä. Melkein joka ilta tulee myös x-boxia pelattua.. :) harrastus sekin.
Työnjako! Meillä mies hoitaa aamun, laittaa aamiaisen, lataa tiskikoneen ja pesukoneen ja siistii keittiön. Lapset laittavat koulun jälkeen koneet päälle ja tyhjentävät sitten tiskarin ja siirtävät puhtaat pyykit kuivaajaan ja sieltä jokaisen koriin.
Väitän, ettei meillä ole koskaan sotkuista muualla kuin lasten huoneissa. Kun tavaroilla on paikkansa ja jokainen on oppinut viemään tavarat paikoilleen käytön jälkeen, niin ei sotkua edes tule. Tietenkin pitää imuroida viikottain ja pestä kylppäri ja vessa, mutta esim. pyykkivuoria meillä ei ole. Aamulla lakanat otetaan sängystä, pestään ja kuivaajasta takaisin sänkyyn. Samoin toimitaan pyyhkeiden ja esim. farkkujen kanssa. Ja mies silittää meillä omien paitojensa lisäksi muidenkin kauluspaidat. Opiskelee samalla kuulokkeet korvissa kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä lapset ja aikuiset osaa laittaa likaiset astiat koneeseen eikä jätä kertymään niitä tiskipöydälle.
Lapset on 10v. ja 12v.
Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä. Jos vanhemmat eivät huolehdi sotkuistaan niin ei lapsetkaan sitä ter.
Katse peiliin ap.
Peilissähän se vika on, jos jo 1,5-vuotias ei osaa omia astioitaan laittaa koneeseen
Meillä on aina siistiä. Tänään siivosin seuraavasti:
Kotona 15:30. Otin heti imurin esiin, imuroin olkkarin, eteisen ja keittiön. 15:50 laitoin imurin pois, lämmitettiin ruokaa (eilistä, tehdään aina vähintään kahden päivän annos). Syötiin, siivosin ruoat pois, täytin tiskikoneen, pyyhin tasot. Tässä meni 5 minsaa. Esikoinen siivosi jossain kohtaa vessan. Illemmalla tyhjäsin tiskikoneen ja tiskasin uunivuoan. Iltapalan jälkeen siivottiin jäljet pois lasten kanssa yhdessä.
Lapset laittoi likapyykit pyykkikoriin iltapesujen yhteydessä. Samoin laittoivat reppunsa yms paikalleen koulun jälkeen. Kuopus 6v kiikutti pyynnöstäni olkkariin levinneet lelut omaan huoneeseen paikoilleen.
Siivoan keskimäärin puoli tuntia päivässä. Tällä hetkellä viikkaamatta on pieni määrä pyykkiä (teen sen aamulla). Huomiselle on myös 2 koneellista pyykkiä pestäväksi. Huomenna ei ole pyykinpesun ja ruoanlaiton lisäksi mitään muuta kotihommaa, joten ehdin illalla leipomaan.
Tämä onnistuu tosiaan sillä, että 1. Tekee joka päivä jotain 2. Lapset osallistuu ja huolehtii omat tavarat 3. Mitään ei päästä repsahtamaan. (Esim. mä en mene nukkumaan, jos keittiö on sotkuinen. En vain mene.)
Flyladyn sanoin: Keskity vain siihen, mitä teet äläkä ajaudu sivuraiteille.
15 min on yllättävän pitkä aika kun todellakin keskittyy vain esim. tavaroiden paikalleen laittamiseen eikä puuhaile samalla muuta.
Lapset keräävät itse omat lelunsa. Lyhyt työmatka= enemmän koti-aikaa & siivooja kerran kuussa 3 tuntia kerrallaan.
Yrittäjänä pystyn tekemään tällä hetkellä 6h työpäivää ja se auttaa jo paljon (10-16)
Lapset lähtee puoli kahdeksan maissa kouluun ja minä heräilen.
Siivoilen aamulla, teen pedit, pistän pyykit kuivumaan (kone käy ajastimen kanssa niin että ohjelma on valmis kun herään, sanoin tiskit ja muuta pikku järjestelyä
Ehdin hyvin vielä juoda kahvit, syödä ja laittaa itseni ja sitten töihin.
Käytän kauppakassi-palvelua joten se on 5 minuuttia kaksi kertaa viikossa kun ruuat on ostettu.
Arkiruoka on helppoa vuokaan ja uuniin tms. Nopeaa/Helppoa
Viiden jälkeen sitten koko perhe touhutaan yhdessä kaikkea.
Siirsiivouksen teen lauantai-aamuna yksin. Aikaa menee n.4h
Jos oikeesti haluaa "täydellisen" siistiä (esim. että sohvan päälliset pestään pari kertaa kuussa, ei koskaan ylimääräistä tavaraa missään ja kaikki pyykit aina pestyinä tai kuivumassa, lasit ja mukit koko ja värijärjestyksessä ja vaatteet nätisti viikattuina) niin about 3 tuntia päivässä menee imurointiin, moppaukseen, pyykkeihin ym. jos on sekä lapsia että eläimiä useampi. Yksin asuessa riittää varmaan 20 min jos sitäkään. Mutta jos tosiaan haluaa siivota sen kolme tuntia päivässä niin sen on oltava miekekästä ja yksi harrastus muiden joukossa. Jos inhoat siivoamista, pidä asunto puhtaana (pyykit pyykkikorissa, roskat heti roskikseen ja ruokapöydän pyyhkiminen ruuan jälkeen) mutta älä käytä aikaa ylimääräiseen, sillä se on sinun kotisi :). Itse en siivousintoilijana paheksu muiden "sotkua" vaan on usein kotoisaakin olla jonkun erilaisen ihmisen kodissa. Ihailtavaa ettei kaikkia haittaa muutama kuppi tiskipöydällä tai vinossa oleva taulu. Itse olen aija perfektionisti ja järjestely on minulle intohimo.
Lapset siivoaa omat rojunsa ja meillä käy kerran viikossa siivoaja.
Meillä on pienehkö koti, kerrostalokolmio, ja vain yksi lapsi. Kaikki siivoavat oman jälkensä. Lattioille ja pöydille ei jätetä mitään lojumaan ja tahrat pyyhitään. Iltaisin ennen nukkumaan menoa kerätään satunnaiset pöydälle unohtuneet juomalasit ja sanomalehdet tai tuolin selkämykselle jääneet vaatteet oikeaan paikkaan. Näin toimien riittää, kun siivotaan asunto kerran viikossa. Roskat viedään pussin täyttyessä ja pyykkiä pestään pitkin viikkoa tarpeen mukaan. Kun roskapussi on nostettu ovensuuhun, se, joka seuraavaksi menee ulos, vie samalla pussin. Kotimme on sisustuksen näkökulmasta melko pelkistetty. Meillä ei ole juurikaan pölyä kerääviä koriste-esineitä ja esimerkiksi matot ovat helppohoitoisia.
Riippuu siis varmaan asumismuodosta, asunnon koosta, lapsiluvusta, tottumuksista ja kodin "säännöistä", kuinka vaikeaa tai helppoa siisteyden ylläpitäminen on.
Ne ei makaa aamusta iltaan av-palstalla ulisemassa kotitöistä.
Meillä on aina siistiä ja johtuu pitkälti siitä, että meillä on erittäin vähän tavaraa. Vain kaikki tarpeellinen, ei mitään turhaa. Asunto ei ole mikään valtava, joten ei mene kauaa siivota ja siivoaminen on helppoa, kun tavaramäärä on minimissä. Kaikille tavaroille on oma paikka, joten ne on nopea laittaa paikoilleen ja sen vuoksi kaaosta ei synny. Imuroin lähes joka päivä. Otan imurin käteen heti kun tulen töistä kotiin, niin tulee heti tehtyä. Imurointi on nopeaa, kun huonekaluissa on korkeat jalat ja lattia-ala muutenkin melko "esteetön". Kodin siisteyden ylläpitämiseen ei mene kyllä viikosta paljon aikaa.
Teen sen samanlailla kuin ne, joilla ei ole lapsia, työtä ja harrastuksia, mutta joiden koti on siisti. Siivoamalla vähän päivittäin ja pitämällä huolen, että tavarat menevät viimeistään illalla omille paikoilleen. Ei mitään rakettitiedettä tai yliluonnillisia voimia vaativaa.
Kun keskusteltiin miehen viimeisimmästä ylennyksestä jonka kylkiäisenä tuli aika paljon lisää matkustelua niin sovittiin että hommataan kotiin minulle apua. Mies neuvotteli firman maksamaan kodinhoitajan 10h viikossa joten nyt minulla on aikaa harrastaa, koti kiiltää ja mies voi keskittyä lapsiin eikä kotitöihin silloin kun ei ole reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka illalla kun katsot tv stä lempisarjaasi ehdit hyvin mainoskatkon aikana tyhjentää tiskikoneen. Tai kun saavut töistä kotiin, vaihdat vaatteet ja lähdet salille, ehdit sitä ennen laittaa pyykkikoneen pyörimään. Ajan kun osaa käyttää vain fiksusti ja olla reipas.
Mihinkäs ne lapset laitetaan tässä kuviossa :D
Toinen vanhempi on niiden kanssa kotona tietysti! Teinit voivat olla keskenäänkin.
No asutaan omakotitalossa ja pihassa on talli. Perheeseen kuuluu minun lisäksi mieheni ja hänen teini-ikäinen tyttärensä. Miehellä reissutyö, joten ollaan oikeastaan kaksin tytön kanssa. Eläimiä löytyy kolme kissaa sekä viisi hevosta.
Herään 6.00 arkisin, menen ulos hoitamaan tallit ja sen jälkeen laittaudun työkuntoon. Noin 7.15 lähden töihin.
Töitä on 7.30-15.30. Töiden jälkeen käyn salilla, joka vie noin tunnin ja toisinaan tapaan kavereita. Jos tapaan kavereita olen noin puoli kuusi kotona. Siitä lähden tallia hoitamaan, jossa päivästä riippuen vierähtää aikaa kiitettävästi. Illalla käyn lenkillä tai juoksen juoksumatolla, teen seuraavaksi päiväksi teinille ruokaa ja siivoilen. Viikonloppuna siivoan aina perusteellisemmin ja sen lisäksi joka päivä vähän.
No meillä ei ole mutta yhdellä tuttavalla on. Toki kotinsa on juuri remontoitu, valoisa ja materiaaleiltaan siis kaikki uutta joten antaa heti siistimmän vaikutelmankin kuin joku -70 luvulle jämähtänyt mörskä. Äiti, isä ja kaksi lasta. Kaikelle on paikkansa. Ylimääräistä tavaraa ei ole missään ja kaikessa olemassaolevalle tavaralle on tarkoin suunniteltu järjestys. Lelut, keittiövälineet, sukat, kaikki mahdollinen on Ikean säilytysratkaisuisssa tai vastaavissa. Ei kerrytetä mitään röykkiöitä. Lapset tekevät osansa. Siivouspäivä on kerran viikossa. Siihen osallistuu kaikki. Ylläpitävää siivousta päivittäin, vie mennessäs, tuo tullessas. Plus että heillä ei ole lemmikkejä, se auttaa siivouksen ylläpidossa tosi paljon.
Itselläni saattaa seisoa joku pesuun sopimaton joululiina pyykkikorin pohjalla 6 kuukautta tai jos koira on kussut maton, nostan sen vaan pihalle kun ajattelen etten jaksa sitä tänään pestä, mutta ehkä huomenna tai ylihuomenna tai...Meillä on kirppiskasoja siellä täällä. Lasten pieniksi jääneitä vaatteita. Pöydillä notkuu koiranruokatonkat ja rasvakeittimet. Niille ei ole tilaa missään. Antaa heti suttuisen vaikutelman.
Toinen hoitaa pyykit ja toinen tiskit. Lapset opetetaan heti kun mahdollista keräämään ihan itse ne lelut paikoilleen. 15min riittää helposti.