Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisena opiskelemaan ammattikouluun, onko ihan vitsi?

Vierailija
19.09.2018 |

Onko ihan vitsi lähteä 37-vuotiaana ammattikouluun? Yhdelle ystävälle kun kerroin niin tuntui että piti pilkkana. "Ammattikoulu, tarkoitettu nuorille jotka ei pärjää lukiossa. " Olen aikoinaan käynyt lukion ja kauppiksen (merkonomi). Nyt vuosien työnteon jälkeen, vielä kun koen olevani nuori, uusi ura houkuttelisi. Voisiko uusi ura aueta ammattikoulusta? Vai pitääkö olla vähintään amk?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaaha, ope kirjoitti samaan aikaan. Perutaan tuo aikuislinjajuttu.

Vierailija
22/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuislinja kirjoitti:

Aikuislinjalla tai AKK:ssa ei tosiaan ole yleissivistäviä aineita ja näiden kestot taitavat yleensä olla noin 1,5 vuotta kolmen sijaan.

Pk-pohjaisten kanssa opiskeleva suorittaa yleisaineiden aikana muita opintoja tai vaikka harjoittelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vuosiin ollut edes kono maakunnassa aikuiskoulutuskeskusta. Samassa oppilaitoksessa opiskelee ihan kaiken ikäiset.

Vierailija
24/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen laborantiksi, aloitin 24-vuotiaana. Meitä aloitti 20, joista vain kolme oli peruskoulusta suoraan tulleita. Suurin osa 20-27-vuotiaita ja muutama 40+.

Kymmenisen vuotta sitten opiskelin ensimmäisen tutkinnon heti peruskoulun jälkeen ja silloinkin meitä oli luokalla suunnilleen sama ikäjakauma, eniten hieman päälle parikymppisiä.

Vierailija
25/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kolmekymppisenä on. Sinä olet amiksessa, kun ikätoverisi perustavat perhettä, tekevät uraa, ostavat kesämökkejä ja sijoittavat rahojaan. Melko noloa sanoisin.

Vierailija
26/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vuosiin ollut edes kono maakunnassa aikuiskoulutuskeskusta. Samassa oppilaitoksessa opiskelee ihan kaiken ikäiset.

Onkohan ne tosiaan vähentyneet 90-luvulta, tai sitten sulautuneet.

Nykyään tuntuu tosiaan olevan kaikkia "koulutuskeskus Salpaus" tai "Hyria" yms. joissa on kaikki ikäluokat.

Vierailija
27/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta menet opiskelemaan! Minulle kävi aikoinaan vähän samalla tavoin, mutta nurin perin. Hankin ensin kokin ja kondiittorin paperit ja olin keittiöllä neljä vuotta töissä. Sitten hain yliopistoon kasvatustieteen opintoihin. Keittiön puolen ihmiset löivät jarruja ja sanoivat, että sinä et tule kasvatustyössäviihtymään. Nyt 17 vuotta takana, enkä ole suuremmin uutta uraani katunut. Pääasia siis, että itse tiedät mitä haluat. Paperit vetämään!

Vierailija
28/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa koulumaista opetusta ja 16-17 kesäisten ns. amiskulttuuria...

Amismeininkiä parhaimmillaan:

Vierailija
29/39 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kolmekymppisenä on. Sinä olet amiksessa, kun ikätoverisi perustavat perhettä, tekevät uraa, ostavat kesämökkejä ja sijoittavat rahojaan. Melko noloa sanoisin.

Minä sitten jaksan ihailla näitä omassa kuplassaan eläviä, joille kaikki elämässä tapahtuva ei toivottu lienee perin vierasta ja outoa. jolleivat ole sattumalta sitä tai tuota valinneet itselleen, tai läheiselleen.

Ikävä tosi asia on, että varsin monet joutuvat, osa myös ihan vapaaehtosiesti hakeutuu, ellei kuulu heidän joukkoonsa, jotka joutuvat tai ovat miltei pakotettua hakeutumaan ja hankkiutumaan uudemmalle uralle, jos vanha vaikuttaa hyvin epävarmalta, tai on jo osa historiaa

Vai pitäsikö piankin lyödä hanskat tiskiin ja mennä maata ja odottaa, jos vaikka joku kävisi noutamassa ja nakkaisi hautaan...  Tiedän kyllä, että ainakin 90-luvun laman seurauksena osalle työttömäksi joutumien ja puhumattakaan konkurssiin ajautuminen oli niin painava taakka kannettavaksi, että osa koki ja tunsi häpeän nniin syväksi, että riisti hengen itseltään, kun ei enää jaksanut yrittää ja nähd uusia mahdollisuuksia. - Kun eihän sitä näin pitänyt käydä kun rahaa oli ja jollei ollut, niin pankit myönsivät melkein kaikille, jotka hoksasivat kysyä ja pyytää. Ja taluskasvun piti jatkua ikusiesti. 

Mutta aika kaikilla melä on rajallinen siski kysynnkin, että, minkä ikäisenä pitäisi luovuttaa antaa periksi, sen sijaan, että avoimesti ja uteliaasti suhtautusi ja ajattelisi, että vielä haluaa kulkea ja edetä eteeenpäin, eikä tyytyä ja jättäytyä vain sivusta katsojaksi. Vai saako toivoa, että kuolisi saappaat jalassa tai itselle mieluista työtä tehdessään eikä katkerana sivusta seuraajan, joka ei vaikeudet kohdatessaan uskaltanut tai halunnut edes hieman löytää uudempia vaihtoehtoja itse; vaikka jotkut pitivätkin tällaista typeryytenä, kun vosihan sitä vain sijoitella rahojaan, vaan mihin, niitäkin pitäisi sijoittaa, jotta riitäis elämiseen ja arisempiin menoihin.   

Vierailija
30/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen laborantiksi, aloitin 24-vuotiaana. Meitä aloitti 20, joista vain kolme oli peruskoulusta suoraan tulleita. Suurin osa 20-27-vuotiaita ja muutama 40+.

Kymmenisen vuotta sitten opiskelin ensimmäisen tutkinnon heti peruskoulun jälkeen ja silloinkin meitä oli luokalla suunnilleen sama ikäjakauma, eniten hieman päälle parikymppisiä.

Jos satut vielä linjoille... Kauanko opiskelusi kestää? Olen itse harkinnut samaa koulutusta.

Vierailija
31/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 27 kun menin ammattikouluun opiskelemaan merkonomiksi. Meidän luokalla oli kaiken ikäistä, suoraan lukiosta tulleista noin viisikymppisiin. Kivaa oli.

Vierailija
32/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin varmaan jotain 26v kun menin lähihoitajaksi nuorten linjalle.

Siinä oli aika huvittavia tilanteita välillä kun opettaja kerran tunnilla sanoi, että "ne oppilaat voisi viitata ketkä ovat vielä alaikäisiä", siinä vaiheessa mietin että ei helvetti..

Vierailija
33/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on, anteeksi vain, pahasti ajastaan jäljessä jos pitää uudelleenkouluttautumista hölmön hommana. Itse aloitin muutama viikko sitten amk-opinnot päiväpuolella ja samalla vuosikurssilla on porukkaa ikähaitarilla 19-46v. Älä kuuntele turhia höpinöitä vaan tee mitä sydän sanoo, mitäs se kellekään kuuluu jos aikuinen ihminen haluaa opiskella uuden ammatin. Saat sitä kautta elämääsi uusia ja positiivisia asioita sekä eteenpäin menemisen meininkiä. Eli ota vaan yhteyttä haluamaasi oppilaitokseen ja laita hakupaperit menemään (nykyään on käytössä ns. jatkuvan haun periaate niille, joilla on jo tutkinto suoritettuna).

Vierailija
34/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin amikseen 32 vuotiaana. Nyt jo 4 vuotta ollut uudella alalla töissä.

Vierailija
35/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitä merkonomin paperit tradenomiksi ammattikorkeassa? Jos siis olet yhä innostunut kaupallisesta alasta. Se valitsetko toisen vai kolmannen asteen opinnot riippuu ihan omista urasuunnitelmistasi sekä mille alalle tähtäät. Korkeakouluopinnot tarjoavat laajemman kattauksen opintojaksoja sekä hyvät kontaktit työelämään, plus valmiudet esimiestehtäviin.

Vierailija
36/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos satut vielä linjoille... Kauanko opiskelusi kestää? Olen itse harkinnut samaa koulutusta.

Se riippuu hyvin pitkälti itsestä. Meillä muutama yo/amispohjainen valmistui kahdessa vuodessa, mutta he tekivät työssäoppimisen kesän aikana ja tekivät koululla välillä muutamaa työtä päällekkäin.

Minulla siis oli myös mahdollisuus suorittaa opinnot kahteen vuoteen, mutta tulee menemään noin 2,5 vuoteen, kuten suurimmalla osalla. meidän luokalta. Olen nämä molemmat kesät ollut palkkatöissä, että saan vähän säästöjä. Se siirtää jo valmistumista väkisinkin ja lisäksi haluan tehdä rauhassa, enkä suorittaa kiireellä ja stressissä. Näinkin on välillä ihan tarpeeksi tekemistä... :D

Vierailija
37/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu hyvin pitkälti itsestä. Meillä muutama yo/amispohjainen valmistui kahdessa vuodessa, mutta he tekivät työssäoppimisen kesän aikana ja tekivät koululla välillä muutamaa työtä päällekkäin.

Minulla siis oli myös mahdollisuus suorittaa opinnot kahteen vuoteen, mutta tulee menemään noin 2,5 vuoteen, kuten suurimmalla osalla. meidän luokalta. Olen nämä molemmat kesät ollut palkkatöissä, että saan vähän säästöjä. Se siirtää jo valmistumista väkisinkin ja lisäksi haluan tehdä rauhassa, enkä suorittaa kiireellä ja stressissä. Näinkin on välillä ihan tarpeeksi tekemistä... :D

Kiitos vastauksesta! Olen vakituisessa työssä (vihaan työtäni) joten tästä on hieman vaikea lähteä opiskelemaan. Iltaopiskelu ei työaikojen vuoksi ole mahdollista. Opintovapaata saa kaksi vuotta, ehkä sen voisi juuri saada riittämään. 

Vierailija
38/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Olen vakituisessa työssä (vihaan työtäni) joten tästä on hieman vaikea lähteä opiskelemaan. Iltaopiskelu ei työaikojen vuoksi ole mahdollista. Opintovapaata saa kaksi vuotta, ehkä sen voisi juuri saada riittämään. 

Ole hyvä. :) Opintovapaalla kyllä ehtii suorittamaan, pääasiassahan aikuisopiskelijat taitaa amistutkinnot kahteen vuoteen käydä. Sitten on meitä lungimmin ottavia. :D

Vierailija
39/39 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole hakukelpoinen.

Miksi ei olisi? Tietysti kannattaa.

Tutki vaikka koulusi sivuilta, aikuiset koulutetaan muualla kuin nuorison seassa ammattikoulussa. Tuleva ammatti voi toki olla sama.

Aikuinen voi valita myös nuorisolinjan.

Ne ovat yksi ja sama nykyään, aikuiskoulutusta ei enää erikseen ole. Henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia vain ja joustavia hakuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän