Neuvoja kaipaan 5kk ikäiselle ensimmäisten kestovaippojen hankntaan!
Tähän saakka kertakäyttövaippoja olen käyttänyt, toinen lapsi, eikä minust tulekaan innokasta kestoilija. Mutta ympäristösysitä voisin yrittää pikkusen ehkä käyttää kestovaippojakin.
Luin netista sitä monimutkaista kestojuttua, ja ajattelin, että meillä kun on hirveät määrät harsoja (äp ja serkuilta jne), voisin hommata parit vaippakuoret (opin tänään ihan uuden sanan!) ja niitä kertakäyttöliinoja sinne päälle.
Bumpy vaippakuoret tuntuivat kivat, niistä mitä nyt selailin neitssa.
Eli kysymys on, että jos mulla olisi parit Bumpyn (päivä) kuoret ja sideharsot ja kertakäyttöliinat, onko se sellainen paketti joilla pstyisi päiväsaikaan ilman isompa vaivaa osittain kestoilemaan, että vaatteetkin pysyisi yleensä kuivina ja lapsi tyytyväinen?
Miten usein sellaista vaippa pitäisi vaihtaa?
(poika on kai melkein 7kg ja vaja 70cm; ajattelin niitä 7-10kg vaippakuoria).
Kiitos!
Kommentit (8)
ja miten usein se vaihto?
Kiitos edellisesta vastauksesta!
meillä on sisävaipat käytössä. Mutta yhden harson pitäisi riittää. Meillä vaippaa vaihdettaan 3-4 tunnin välein. Jos nukkuu pidemmät unet niin sitten on pidempi väli. Pari kertaa on vaan vaatteet kastunut.
Olen lähestulkoon pojan vaipattanut harsoilla ja kuorilla, ja mulla on yhdet juuri noita Bumbyn yökuoria ja pelittää tosi hyvin, eli siis on mulla päiväkäytössä. Ei oo kertaakaan falskannu läpi, oo suurinpiirtein parin tunnin välein vaihtanut vaipan, mutta siis Olen potattanut poikaa jo pari kuukautta joten osan tarpeistaan tekee pottaan.
Nyt vielä sulle varmaan riittää yksi harso mutta ne pissamäärät siitä lisääntyy joten mä olen jo laittanut harson lisäksi jonkun imun. Se on helppo tehdä itse esim. vanhasta froteepyyhkeestä, leikkaa pari tiimalasin muotoista palaa ja ompelee reunoista yhteen. tai jos ei oo konetta niin niitä kyllä myydään tosi halvalla kaikilla kirppiksillä esim. huuto.net, kestovaippainfon kirpparilla, babyidea.fi.. ON hamppu-, bambu-, froteeimuja ym. erilaisia ja erinmallisia. Just tuolla huuto.netissä on helppo käydä katsomassa kun siellä on kuvat melk kaikista huudettavista tuotteista.
...että älä sitten pety kun noilla äp.n harsoilla ei ole mikään hirmuinen imukyky. Muut esim. popolinon ja ullriken harsot ovat asia erikseen, mutta noilla on ihan hyvä aloittaa! Meilläkin harsopötkö + yöbumpyt käytössä ja hyvin pelittää! Ei ole tosiaan tämä systeemi kertaakaan vaatteita kastellut!
harsoilla vain ihan pikkuvauvana. Olen sitä mieltä, että toimivat kyllä isommallekin, mutta vaativat melko paljon taiteilua, että toimivat hyvin. Lisäimu saattaa olla poikaa.
Mikä on kertakäyttöliina, en ole kuullutkaan? Riisipaperia on kakkasiepparina käytetty, mutta kaikki, mikä on kertakäyttöistä tavallaan sotii kestovaippailuideaa vastaan.
Suolapala:
harsoilla vain ihan pikkuvauvana. Olen sitä mieltä, että toimivat kyllä isommallekin, mutta vaativat melko paljon taiteilua, että toimivat hyvin.Tarkoittaakohan suolapala taiteilua vai taittelua?:) Niin ajattelin vaan että meillä ei sen kummempaa taiteilua eikä taittelua tarvita vaikka poika tosiaan jo 9,5kk, laitan vaan harson pötköksi tai superleijaksi ja niinkuin mainitsinkin niin lisäimun vaan lisäksi, ei siinä kummempaa. Ja mielestäni harsoilla vaipattelu on paljon halvempaa kun ostaa monta sisävaippaa.. Siis tämä vaan MUN mielipide ja puolustuspuheenvuoro harsoille:)
En mä sitä epäile ollenkaan. Meillä vaan alkoi käydä nimenomaan TAITEILUKSI se harsojen kanssa touhuaminen siinä vaiheessa, kun vauva alkoi liikkua reilusti.
En tarkoittanut siis, että ei onnistuisi!
No mutta kumminkin ap:lle PALJON ONNEA LOISTAVASTA VALINNASTA ja lykkyä pyttyyn kestopvaippailun parissa!!
mutta suosittelen päiväkäyttönkin yö kuoria. Pysyvät vaatteet paremmin kuivana. MEillä on noita yö kuoria. Kaverini niitä suositteli kahden lapsen täyskesto kokemuksella:)