Kannattaako nuoren ostaa oma asunto vai asua vuokralla?
Nuori muuttamassa pois kotoa ensi syksynä, kun aloittaa opinnot. Kandeeko ostaa oma asunto vai vuokralle? Alkupääomaa on noin 30 000 €, ja me vanhemmat auttaisimme kykyjemme mukaan.
Mitä pitää ottaa huomioon ensiasuntoa ostettaessa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa opiskelija-asunnosta vuokraa 400e saa asumistukea 300e.omaan saa as tukea vain yhtiövastikkeeseen ja johonkin 70% koroista. Kannattaa laskea mikä kussakin as muodossa on itse maksettu osuus
Summat on väärät. Maksimiasumistuki on n. 270. Omistusasunnossakin 80% koro7sta ja vastikkeessa
Todellisuudessa merkitsee se pystyykö niitä lyhennyksiä ja vastiketta maksamaan.
Mistä keksit tuon 270? Se voi olla maksimi omalla paikkakunnallasi, mutta ei Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kannattaa ehdottomasti jos rahkeita on. Opiskelijana saa vielä asumistukea, jolla saa kuitattua vastikkeen, jos tulot eivät nouse korkeiksi.
Kun itse aloitin opiskelun 2012 todella moni vanhempi avusti asunnon ostossa ja tällöin sai vielä opiskelijana korkeampaa asumistukea omistusasuntoon kuin vuokra-asuntoon. Asumistuki kattoi lyhennyksen ja vastikkeet. Ketutti maksaa vuokraa, kun vanhemmilla ei ollut mahdollisuuksia sponssata asunnonostoa eikä rahaa ollut kesätienestejä enempää lukion jälkeen.
Asumistuki ei ole koskaan kannattanut lyhennyksiä ja vastiketta.
kela on kanssasi vahvasti eri mieltä. Lyhennyksiä ei, korot kyllä. Ja tietenkin myös vastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa opiskelija-asunnosta vuokraa 400e saa asumistukea 300e.omaan saa as tukea vain yhtiövastikkeeseen ja johonkin 70% koroista. Kannattaa laskea mikä kussakin as muodossa on itse maksettu osuus
Summat on väärät. Maksimiasumistuki on n. 270. Omistusasunnossakin 80% koro7sta ja vastikkeessa
Todellisuudessa merkitsee se pystyykö niitä lyhennyksiä ja vastiketta maksamaan.
Mistä keksit tuon 270? Se voi olla maksimi omalla paikkakunnallasi, mutta ei Tampereella.
Tampereella näkyy tosiaankin olevan lähes 400 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa edullisen opiskelija-asunnon, niin se voi olla järkevämpi tuossa vaiheessa. Oma teekkaripoikani asuu mukavassa yksiössä Otaniemessä. Vuokra on noin 400 euroa kuukaudessa, josta asumistuen jälkeen jää itse (opintotuesta) maksettavaa 80 euroa. Omistusasunnossa kulut olisivat isommat.
Jep, yleensä pelkkä vastike on tuplat tuosta. Ja mahdolliset lainanlyhennykset päälle. Ei kovin kannattavaa.
Joskus 2000-luvun alussa saattoi olla järkeä, kun asuntojen hinnat nousi järjettömästi. Mutta nykyään pitää olla tyytyväinen, jos saa edes sen minkä on itse maksanut.
Vastike 800 e/kk? Nyt taidat keksiä omiasi! Minulla vastike on 2,7 e/neliö eli 40 neliön kaksiossa kokonaista 108 e.
Järkevintä olisi, että vanhemmat ostavat asunnon ja lapsi maksaa vuokraa siten, että saa maksimiasumistuen. Todellisuudessa ei tietenkään tarvitse siirrellä rahoja lapsen tililtä vanhemmille. Sen verran täytyy olla laskupäätä, että kulut ja vuokratulo on suunnilleen samansuuruiset, jotta ei tarvitse maksaa veroja. Ja vuokran tulee olla lähellä paikallista tasoa, että saa tehdä vähennyksiä korjauksista.
Tampereella sinänsä ei ole väliä, muuttaako Hervantaan vai ei. Oma lapsi asui Tammelassa, josta on hyvät yhteydet sekä keskustaan että Hervantaan.
Ja osti sen asunnon lapsi tai vanhemmat, niin tärkeintä on jälleenmyyntiarvo eli sijainti, sijainti ja sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä nuori ajatteli saavansa lainaa? Ei pankki myönnä opiskelijalle. Vai ostatteko te vanhemmat osan niin nuoren ei tarvitsisi ottaa lainaa?
Minä taas sanoisin että vuokralla asuminen on ihan hyvä vaihtoehto. Asumistukea saa vuokraan eikä itselle jää välttämättä hirveästi maksettavaa. Vuokralla asuminen on myös paljon huolettomampaa. Vanhassa talossa voi tulla remppoja yms. jotka stressaa ja vie rahaa. Anna nuoren keskittyä rauhassa opiskeluun!
Suurin osa opiskelijoista asuu vuokralla. Omaisuutta ehtii kartuttamaan sitten töissä ollessa.
Mistä keksit, että pankki ei myönnä opiskelijalle lainaa? Kunhan on riittävät vakuudet, niin lainaa saa vaikka 18v ikäinen lukiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa edullisen opiskelija-asunnon, niin se voi olla järkevämpi tuossa vaiheessa. Oma teekkaripoikani asuu mukavassa yksiössä Otaniemessä. Vuokra on noin 400 euroa kuukaudessa, josta asumistuen jälkeen jää itse (opintotuesta) maksettavaa 80 euroa. Omistusasunnossa kulut olisivat isommat.
Jep, yleensä pelkkä vastike on tuplat tuosta. Ja mahdolliset lainanlyhennykset päälle. Ei kovin kannattavaa.
Joskus 2000-luvun alussa saattoi olla järkeä, kun asuntojen hinnat nousi järjettömästi. Mutta nykyään pitää olla tyytyväinen, jos saa edes sen minkä on itse maksanut.
Vastike 800 e/kk? Nyt taidat keksiä omiasi! Minulla vastike on 2,7 e/neliö eli 40 neliön kaksiossa kokonaista 108 e.
Tarkoitin että vastike on tuplat tuosta maksettavaksi jäävästä summasta (80 e). Sori, ehkä vähän epäselvästi kirjoitin. Saisi juu olla melkoinen lukaali jos olisi 800 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä nuori ajatteli saavansa lainaa? Ei pankki myönnä opiskelijalle. Vai ostatteko te vanhemmat osan niin nuoren ei tarvitsisi ottaa lainaa?
Minä taas sanoisin että vuokralla asuminen on ihan hyvä vaihtoehto. Asumistukea saa vuokraan eikä itselle jää välttämättä hirveästi maksettavaa. Vuokralla asuminen on myös paljon huolettomampaa. Vanhassa talossa voi tulla remppoja yms. jotka stressaa ja vie rahaa. Anna nuoren keskittyä rauhassa opiskeluun!
Suurin osa opiskelijoista asuu vuokralla. Omaisuutta ehtii kartuttamaan sitten töissä ollessa.
Mistä keksit, että pankki ei myönnä opiskelijalle lainaa? Kunhan on riittävät vakuudet, niin lainaa saa vaikka 18v ikäinen lukiolainen.
Siitä keksin, kun olen itse töissä pankissa ja myönnän lainoja. Ihmisillä on usein virheellinen käsitys että lainaa saa jos on vakuuksia. Ei saa. Maksukyky on aina ensisijainen kriteeri. 18 v lukiolainen ei saa lainaa, jos ei tuloja. Sori.
Ehdottomasti järkevän hintainen asumisoikeusasunto. Saa täyden asumistuen, pääoman saa takaisin indeksillä korotettuna, varma asunto, halpa vuokra/vastike ja yleensä hyviä kanssa-asujia.