Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ostat asuntoa - onko sinulle tärkeämpää keittiö vai seinät?

Vierailija
19.09.2018 |

Olen myymässä vanhaa, tyydyttävässä kunnossa olevaa asuntoa, 3 mh. Kylppäri on hyvä putkiremontin jäljeltä ja parketti on siisti. Ongelma on 80-luvulta peräisin oleva puun värinen keittiö ja tapetitkin ovat jo 15 v vanhoja.

Toistaiseksi se ei ole mennyt, ja voi laittaa remonttiin muutaman tonnin.

A) remontoin keittiön. Vaihdan kiiltävät valkoiset ovet. Ikea keittiö. Ei ihmeellinen, mutta moderni ja nätti.
B) otan kaikki tapetit pois, tasoitan seinät ja kaikki pinnat valkoiseksi.

Kumpi sinulle merkitsisi enemmän?

Jos ostat asuntoa - onko sinulle tärkeämpää keittiö vai seinät?

Vaihtoehdot

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ostopäätöksiini ovat eniten vaikuttaneet sijainti, yhtiön yleiskunto ja mahdolliset tulevat remontit, asumiskustannukset, huoneiston koko ja huonejärjestys. En ole koskaan ollut asuntokaupoilla niin kiireessä, että ei olisi ehdityt remontoida tai odotella asunnon vapautumista.

Vierailija
22/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tekisi kumpaakaan. Yrittäisin tosiaan viedä lisää valoa ym, jos pimeys on ongelma.

Jos toinen jää kuitenkin tekemättä, niin asuntoasi ei osta sellainen joka haluaa heti valmiin. Ja sellainen joka on valmis tekemään remppaa, tekee helposti molemmat.

Tiputa myyntihintaa keittiörempan verran.

Olen myös miettinyt, että jos remppaisin keittön, ja maalaisin vain olohuoneen. Se olisi pienempi työ, ja Saisin olohuone-keittiö-kokonaisuuden valkoiseksi ja tuoreeksi. Makuuhuoneisiin vain veisin enemmän valoa.

Hintaa on jo tiputettu 15 tonnia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiputa hintaa remontin verran. Millainen on alueesi myyntitilanne vastaavissa asunnoissa? Eli onko niille kysyntää ja miten kaupaksi menneet ovat vertautuneet omaasi?

On tiputettu jo.

Alue on hyvä, eli asunnot ovat yleensä menneet kaupaksi. Asuntoyhtiö on erinomainen.

No tiputa keittiön hinnan verran, äläkä maksa siitä keittiön teosta, daa.

Vierailija
24/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiputa hintaa remontin verran. Millainen on alueesi myyntitilanne vastaavissa asunnoissa? Eli onko niille kysyntää ja miten kaupaksi menneet ovat vertautuneet omaasi?

On tiputettu jo.

Alue on hyvä, eli asunnot ovat yleensä menneet kaupaksi. Asuntoyhtiö on erinomainen.

No tiputa keittiön hinnan verran, äläkä maksa siitä keittiön teosta, daa.

En jaksa uskoa, että asunto menee kaupaksi sittenkään, kun tiputan keittiön hinnan, eli 2500 euroa... pari tonnia ei voi olla kenellekään se kynnyskysymys.

Ap

Vierailija
25/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaiset pihalle ensin ja sitten vasta myyntiin! Vuokratun asunnon ostaminen ei houkuta, vaan on heti huono fiilis. Anyway, kuukauden tai kahden vuokratuoton menetys on pieni summa asunnon arvosta, joten ennemmin tyhjänä myynti kuin hinnan alennus.

Vierailija
26/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on siis vuokrattu työmiehille? Ei tosiaan ole mikään myyntivaltti vaan karkoittaa varmasti ostajat. Ota asunto myynnistä kuukaudeksi, tyhjennä asunto, laita seinät ja korjaa kaikki kolhut ja lommot, ja laita uuden välittäjän kautta myyntiin. Luulisi käyvän sitten kaupaksi. Eikä hintaan luultavasti tarvitse puuttua.

Vierailija
27/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoni (kerrostalo) suurin ongelma on, että se on vuokrakäytössä. Saan työmiehet kyllä nopeasti ulos sieltä, mutta sitä ei ole sisustettu mitenkään. Eli en pysty stailaamaan sitä. Toiseksi suurin ongelma on se keittiö ja värikkäät tapetit. Muita ongelmia ei ole.

Hassua, etteivät ostajat näe asuntoa tämän ”rumuuden” läpi. Kun minä muutin siihen ja kutsuin vieraita, niin kaikki -ihan kaikki- kehuivat asunnon lämpivyyttä ja kotoisuutta. Kiitos myös tapettien. Eikö ihmiset kykene kuvittelemaan asuntoa kotoisana?

Ap

Vuokrattuna olo vaikuttaa heti kielteisesti. Kauanko vapautuminen ostajalle kestäisi.

Kuukaudessa saa tyhjäksi, ja se lukee jo ilmoituksessa.

Ap

Huoneenvuokralain mukaan vuokrasopimuksen irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on 3 kk. Jos vuokralainen on kuitenkin asunut asunnossa yli 12 kk, irtisanomisaika on 6 kk. Vuokralainen itse voi lähteä koska vain 1 kk irtisanomisajalla (käytännössä irtosanomista seuraavan kuun loppuun). Fakta. Sinä et voi vaatia vuokralaista lähtemään 1 kuukaudessa.

Vierailija
28/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaiset pihalle ensin ja sitten vasta myyntiin! Vuokratun asunnon ostaminen ei houkuta, vaan on heti huono fiilis. Anyway, kuukauden tai kahden vuokratuoton menetys on pieni summa asunnon arvosta, joten ennemmin tyhjänä myynti kuin hinnan alennus.

En pysty maksamaan kahta asuntoa. Kyse ei ole edes vuokratuloista, vaan lainasta ja muista kuluista. Pakko pitää vuokralaiset.

Ap

Vierailija
29/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoni (kerrostalo) suurin ongelma on, että se on vuokrakäytössä. Saan työmiehet kyllä nopeasti ulos sieltä, mutta sitä ei ole sisustettu mitenkään. Eli en pysty stailaamaan sitä. Toiseksi suurin ongelma on se keittiö ja värikkäät tapetit. Muita ongelmia ei ole.

Hassua, etteivät ostajat näe asuntoa tämän ”rumuuden” läpi. Kun minä muutin siihen ja kutsuin vieraita, niin kaikki -ihan kaikki- kehuivat asunnon lämpivyyttä ja kotoisuutta. Kiitos myös tapettien. Eikö ihmiset kykene kuvittelemaan asuntoa kotoisana?

Ap

Vuokrattuna olo vaikuttaa heti kielteisesti. Kauanko vapautuminen ostajalle kestäisi.

Ap

Huoneenvuokralain mukaan vuokrasopimuksen irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on 3 kk. Jos vuokralainen on kuitenkin asunut asunnossa yli 12 kk, irtisanomisaika on 6 kk. Vuokralainen itse voi lähteä koska vain 1 kk irtisanomisajalla (käytännössä irtosanomista seuraavan kuun loppuun). Fakta. Sinä et voi vaatia vuokralaista lähtemään 1 kuukaudessa.

Pystyn vaatimaan. He ovat tuttuja, tulleet siihen tällä ehdolla.

Ap

Vierailija
30/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Vai niin. Onko asiasta maininta vuokrasopimuksessa? Suullinen sopimus ei ole sitova.

Vierailija
31/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö on tärkeämpi. Nykyisessä asunnossani ei ole seiniä.

Vierailija
32/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Vai niin. Onko asiasta maininta vuokrasopimuksessa? Suullinen sopimus ei ole sitova.

Tämä on monisäikeisempi asia, en viitsi siitä tässä kirjoittaa. Voin vain todeta, että vuokralainen ei halua riskeerata omia tulevia työsopimuksiaan alihankkijäna.

Eli saan heidät nopeasti ulos.

Ap

Vierailija
33/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Tämä on monisäikeisempi asia, en viitsi siitä tässä kirjoittaa. Voin vain todeta, että vuokralainen ei halua riskeerata omia tulevia työsopimuksiaan alihankkijäna.

Ap

Siis mainintaa siitä ei ole vuokrasopimuksessa. Eli sinä siis kiristät heitä luopumaan vuokralaisen oikeuksistaan, jotta he saavat sinulta töitä tulevaisuudessa? Laitonta much? Kuulostat hienolta ihmiseltä.

Vierailija
34/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin keittiön puolesta, sillä seinät täytyy usein joka tapauksessa maalata tai tapetoida. Aika harvoin edellisen asukkaan värimaailma on sellainen että sen haluaisi säilyttää.

Keittiöremontti taas tuntuu ajatuksena työläämmältä, vaikka ei sitä välttämättä olisi.

Nykyistä kotia ostaessani keittiö oli kuitenkin sivuseikka.

Tässä talossa on ihana huonejärjestys. Sellainen aika persoonallinen, ja myös tapetit olivat valmiiksi sellaiset joihin ihastuin. Keittiö taas oli sellainen, ettei siinä oikein pystynyt kokkaamaan. Se pitikin pistää melkein täysin uusiksi.

En ollut edes ainoa kuka tähän ihastui. Talosta oli jätetty tarjouksia jo aiemminkin ja myös samassa näyttelyssä oli ihmisiä jotka jättivät tarjouksensa. Minä sain kuitenkin rahoituksen järjestymään nopeasti, mikä sitten ratkaisi kaupat.

Valkoiset seinät eivät kuitenkaan ole sellainen asia, mihin kukaan intohimoisesti ihastuisi. Siksi ap:n tapauksessa suosittelen keittiön remontoimista.

Paras tietysti olisi, jos pystyisit myös maalaamaan ne seinät. Sillä tavalla saisit siistin yleisvaikutelman ja ostajalle jäisi sellainen käsitys, että asunnota saa helposti tuunattua itselleen sopivan.

Vierailija
35/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Siis mainintaa siitä ei ole vuokrasopimuksessa. Eli sinä siis kiristät heitä luopumaan vuokralaisen oikeuksistaan, jotta he saavat sinulta töitä tulevaisuudessa? Laitonta much? Kuulostat hienolta ihmiseltä.

No ei. En viitsi nyt koko elämääni tänne aukaista. Enkä myöskään vuokralaisieni elämää.

Ap

Vierailija
36/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse etsin asuntoa, niin seinät vaikuttivat yllättävän paljon. Kiersin katsomassa monia asuntoja, ja ehkä yhdessä tai kahdessa oli sellaiset tapetit, joista itse omassa asunnossani olisin pitänyt. Suurin osa tapeteista ja väreistä oli joko itselle sopimattomia tai sellaisia, että ne jollain tavalla sietäisi. Suosittelen siis tapettien poistamista ja seinien maalaamista valkoiseksi. Uusi omistaja voi sitten laittaa haluamansa tapetit suoraan seinään tai maalata osan seinistä uudestaan. On kuitenkin paljon sellaisiakin ostajia, jotka eivät jaksa heti pintremonttia tehdä.

Vastaavasti asuntoja kierrellessä eniten ärsyttivät sellaiset myyntiä varten tehdyt keittiöremontit, joissa esimerkiksi vanhat rungot oli jätetty ja vaihdettu Ikean halvimmat ovet tilalle. Ei kukaan halua mahdollisimman halvinta omaan asuntoonsa, toisaalta ärsyttää vastaremontoitua myöskään perään uudestaan rempata. Tosin jos nykyiset ovet ovat puuta, niin niiden maalaminen voisi olla sopivan halpa ehostus? Voisiko niihin vaihtaa myös nykyaikaisemmat kahvat? Kannattaa myös huomata, että Ikealla on omat mitoitukset, joten tarvitsee hyvää tuuria että sieltä löytäisi uudet ovet kaikkiin vanhoihin kaappeihin.

Lähtökohtaisesti yhden rempallaan olevan kohteen sietää asunnossa paremmin (esim se keittiö) kuin sen, että asunto on kauttaaltaan kulahtanut (seinät).

Vierailija
37/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Keittiö. Kalliimpi rempata kuin seinät. Tapettien vaihto tai seinien maalaus sujuu itseltänikin ja hyvin paljon edullisemmin kuin keittiöremppa, jota taas en itse tee.

Joo, kalliimpaa, mutta on se kaikkien huoneiden maalauskin työlästä.

Kyllä, mutta maalaus on tehtävissä itse, eikä maksa käytännössä paljon mitään. Keittiöremppa on isoimpia yksittäisiä remppoja, kallis ja vaatii yleensä ammattimiehet, joten uskoisin, että huonossa kunnossa oleva keittiö on enemmän sellainen, joka käännyttää potentiaalit ostajat. Tosin jos aikaa on, niin kannattaa ne seinätkin maalta, niin on siistimpi yleisilme.

Sen sijaan ei mitään tarvetta mennä tuohon välittäjän "kaikki valkoiseksi" tasoon. Oma asuntoni, jossa yksi huone oli keltainen, toinen persikan värinen, kolmas sininen ja neljäs vihreä, meni kaupaksi viikossa ilmoituksen jättämisestä yhdellä näytöllä ja oli kolme tarjoajaa, joten sain vielä vähän alueen keskihintaa paremman hinnan. Eli kivaksi laitettu menee kaupaksi, vaikkei ole "stailattu" tyhjäksi paperiksi ja täysin neutraaliksi. Ihmiset ostavat nimittäin myös sitä tunnelmaa ja entisen asukkaan sisustusta, tiedostamattaan tai tiedostaen, vaikka varmasti jokaiselle on selvää, ettei kalusteet ja tyyli kuulu hintaan :D.

Vierailija
38/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse etsin asuntoa, niin seinät vaikuttivat yllättävän paljon. Kiersin katsomassa monia asuntoja, ja ehkä yhdessä tai kahdessa oli sellaiset tapetit, joista itse omassa asunnossani olisin pitänyt. Suurin osa tapeteista ja väreistä oli joko itselle sopimattomia tai sellaisia, että ne jollain tavalla sietäisi. Suosittelen siis tapettien poistamista ja seinien maalaamista valkoiseksi. Uusi omistaja voi sitten laittaa haluamansa tapetit suoraan seinään tai maalata osan seinistä uudestaan. On kuitenkin paljon sellaisiakin ostajia, jotka eivät jaksa heti pintremonttia tehdä.

Vastaavasti asuntoja kierrellessä eniten ärsyttivät sellaiset myyntiä varten tehdyt keittiöremontit, joissa esimerkiksi vanhat rungot oli jätetty ja vaihdettu Ikean halvimmat ovet tilalle. Ei kukaan halua mahdollisimman halvinta omaan asuntoonsa, toisaalta ärsyttää vastaremontoitua myöskään perään uudestaan rempata. Tosin jos nykyiset ovet ovat puuta, niin niiden maalaminen voisi olla sopivan halpa ehostus? Voisiko niihin vaihtaa myös nykyaikaisemmat kahvat? Kannattaa myös huomata, että Ikealla on omat mitoitukset, joten tarvitsee hyvää tuuria että sieltä löytäisi uudet ovet kaikkiin vanhoihin kaappeihin.

Lähtökohtaisesti yhden rempallaan olevan kohteen sietää asunnossa paremmin (esim se keittiö) kuin sen, että asunto on kauttaaltaan kulahtanut (seinät).

Ei voi maalata, eivät ole puuta, vaan pyökinväriset. Ja kun keittiö kuitenkin on 80-luvulta, petra-keittiö, on se aika vaihtaa kuitenkin eikä vain ovia.

Kahvat ja kaakelit itse jo vaihdoin. Ei paljoa auttanut.

Seinät eivät ole kulahtaneet, vaan värikkäät. On punaista, kultaista ja mustaa. Kaikki eivät tykkää.

Ap

Vierailija
39/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään. Et saa kuitenkaan niitä remonttikuluja takaisin hinnan muodossa... Ja lisäksi karkoitat ne ostajat, jotka haluvat rempata oman maun mukaiseksi. 

Vierailija
40/64 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni vastaa, että keittiö pitäisi rempata...mulle ei oo mitään niin rasittavaa kuin muuten kiva kämppä, mutta jossa juuri rempattu keittiö, joka ei kuitenkaan oo just sellainen jonka itse tekisin! Eli ei mielellään keittiöremppaa,, varsinkaan kun parilla tonnilla ei kummoista saa.

Asunnon yleinen valoisuus, avaruus ja näkymät vaikuttavat. Jos voit raikastaa huoneita juuri tuoreella seinämaalilla ja poistamalla jotkut kulahtaneet tapetit, se voi jo muuttaa ihmisten mielikuvia. Sinuna myös koittaisin stailata jotenkin, jos vaan mahdollista.