Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapin ja lihominen?

Vierailija
18.09.2018 |

Jos olet lihonut Mrtazapin-lääkityksen aikana, olipa käyttöaihe sitten mielialahäiriö, unettomuus tai mikä van, lihoitko lääkityksen aikana?

Mirtazapin ja lihominen?

Vaihtoehdot

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin - kyllä, uskomaton syötättäjä. Illalla kun sen oli ottanut, tuli ihan ahmimishimo. Jota ei voinut itse kontrolloida. Nälkäinen syö. Eli jotain se lääke tekee näläntunteelle. Ihan kamalaa.

Kyllä voi. Itsekuria.

Vierailija
22/45 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin Mirtazapin pienellä annoksella (vain 4 mg) tarvittaessa unettomuuteen n. 1,5 kk sitten. Olen ottanut sitä vain joka neljäs ilta, kun en ole halunnut totuttaa itseäni siihen. Sattuneesta syystä minun oli otettava sitä kolmena peräkkäisenä iltana reissussa. Toissayönä otin edellisen kerran.

Nyt on viimeiset neljä päivää ollut aivan uskomaton syömishimo! On koko ajan nälän tunne, vaikka järjellä ymmärrän ettei kertakaikkiaan voi olla nälkä, kun juuri söin kunnollisen ja monipuolisen päivällisen. Illalla pahenee. Ruokahalu uskomaton. Vaikka edellisen Mirtzan otin siis toissailtana enkä eilen, syömishimo on jatkunut vielä tänäänkin.

Nyt aloin miettiä voisiko Mirtazapinin peräkkäinen käyttö viime päivinä olla tähän syynä... Aiemmin kun käytin lääkettä vain joka 4. ilta, ei ollut tätä ongelmaa. Jotenkin se siis liittyisi siihen, että sitä on koko ajan elimistössä (mikä on Mirtzan puoliintumisaika?).

Olen onneksi hoikka, ettei tämä 1-2 kilon painonnousu katastrofi ole, mutta enpähän enää säännöllisesti ota Mirtzaa. Tulee nimittäin kalliiksi tällainen syöminen.

Jatkan vielä tuosta harhanomaisesta nälän tunteesta. Äsken kun oikein pysähdyin kuulostelemaan sitä, niin se on sellainen tunne, mikä tulee oikeassakin nälässä vatsan kuristessa nälkää. Eli se on tunne, joka viestittää mahalaukun tyhjyyttä ja sitä, että kehon solut tarvitsevat energiaa. Se liittyy kai jotenkin leptiini-hormonin (nälän ja kylläisyyden tunnetta säätelevä hormoni) epänormaaliin määrään aivoissa, jonka Mirtza aiheuttaa sivuvaikutuksena (?). Aivot kokevat sitä nälän tunnetta, vaikka mahalaukku on täynnä. Ihminen on tottunut luottamaan tuohon tunteeseen, ja luottaminen siihen onkin ollut välttämätöntä hengissä pysymisen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin Mirtazapin pienellä annoksella (vain 4 mg) tarvittaessa unettomuuteen n. 1,5 kk sitten. Olen ottanut sitä vain joka neljäs ilta, kun en ole halunnut totuttaa itseäni siihen. Sattuneesta syystä minun oli otettava sitä kolmena peräkkäisenä iltana reissussa. Toissayönä otin edellisen kerran.

Nyt on viimeiset neljä päivää ollut aivan uskomaton syömishimo! On koko ajan nälän tunne, vaikka järjellä ymmärrän ettei kertakaikkiaan voi olla nälkä, kun juuri söin kunnollisen ja monipuolisen päivällisen. Illalla pahenee. Ruokahalu uskomaton. Vaikka edellisen Mirtzan otin siis toissailtana enkä eilen, syömishimo on jatkunut vielä tänäänkin.

Nyt aloin miettiä voisiko Mirtazapinin peräkkäinen käyttö viime päivinä olla tähän syynä... Aiemmin kun käytin lääkettä vain joka 4. ilta, ei ollut tätä ongelmaa. Jotenkin se siis liittyisi siihen, että sitä on koko ajan elimistössä (mikä on Mirtzan puoliintumisaika?).

Olen onneksi hoikka, ettei tämä 1-2 kilon painonnousu katastrofi ole, mutta enpähän enää säännöllisesti ota Mirtzaa. Tulee nimittäin kalliiksi tällainen syöminen.

Jatkan vielä tuosta harhanomaisesta nälän tunteesta. Äsken kun oikein pysähdyin kuulostelemaan sitä, niin se on sellainen tunne, mikä tulee oikeassakin nälässä vatsan kuristessa nälkää. Eli se on tunne, joka viestittää mahalaukun tyhjyyttä ja sitä, että kehon solut tarvitsevat energiaa. Se liittyy kai jotenkin leptiini-hormonin (nälän ja kylläisyyden tunnetta säätelevä hormoni) epänormaaliin määrään aivoissa, jonka Mirtza aiheuttaa sivuvaikutuksena (?). Aivot kokevat sitä nälän tunnetta, vaikka mahalaukku on täynnä. Ihminen on tottunut luottamaan tuohon tunteeseen, ja luottaminen siihen onkin ollut välttämätöntä hengissä pysymisen kannalta.

Varmasti on perää noissa tuntemuksissa. Itse syön aina kurinalaisesti. Joskus harvoin annan itseni repsahtaaa ja syön vaikka 3 päivää putkeen ihan mitä sattuu, ja sen jälkeen se himo roskaruokaan jatkuu vielä useita päiviä. Eli jää päälle se tunne, että pakko saada. Pitää vaan ajatella järjellä, että prkl, minähän en minkään valheellisen näläntunteen vietävänä ole!

Vierailija
24/45 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin sen käytön ihan vaan sen järjettömän nälän tunteen takia. Tais paino nousta 8kg kahdessa kuukaudessa.

Vierailija
25/45 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 10kg päälle kuukaudessa. En syönyt yhtään eritavalla kuin ennenkään varsinkin kun ekat 2 vkoa en päässyt sängystä ylös kun väsytti niin prkleesti. Tulikin suurena yllätyksenä kun yhtäkkiä farkut ei mahtunu jalkaan ja itku meinasi päästä kun huomasi mitä vaaka näytti. Kaveri oli varoittanut että lääke lihottaa mutta uskoin lääkäriä kun sanoi ettei lääke voi lihottaa kun pillerissä on vain 2kcl (niin hauska tyyppi). Enkä ymmärtänyt kyllä silloin miten lääke yksinään voi lihottaa kuin max 2 kg jos katsoo mitä syö. Voi kuinka väärässä sitä olikaan... Ja se lääke pisti aineenvaihunnan sekaisin että edelleenkin on vaikea saada noita kiloja pois näin 2 vuoden jälkeenkin kun mikään ei auta.

Vierailija
26/45 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lihoa kun lopetin heti alkuunsa.

Sain niin kauheita sivuvaikutuksia heti, että lääkäri kielsi jatkamasta. En kyllä olisi missään nimessä jatkanutkaan! Kauhea myrkky!

Minulle ei oikein mikään lääke sovi, sinnittelen ilman.

Vierailija
27/45 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 10kg päälle kuukaudessa. En syönyt yhtään eritavalla kuin ennenkään varsinkin kun ekat 2 vkoa en päässyt sängystä ylös kun väsytti niin prkleesti. Tulikin suurena yllätyksenä kun yhtäkkiä farkut ei mahtunu jalkaan ja itku meinasi päästä kun huomasi mitä vaaka näytti. Kaveri oli varoittanut että lääke lihottaa mutta uskoin lääkäriä kun sanoi ettei lääke voi lihottaa kun pillerissä on vain 2kcl (niin hauska tyyppi). Enkä ymmärtänyt kyllä silloin miten lääke yksinään voi lihottaa kuin max 2 kg jos katsoo mitä syö. Voi kuinka väärässä sitä olikaan... Ja se lääke pisti aineenvaihunnan sekaisin että edelleenkin on vaikea saada noita kiloja pois näin 2 vuoden jälkeenkin kun mikään ei auta.

Mitä olen kuullut ja seurannut, niin tuntuu, että lääkärit sanovat mitä tahansa vähätelläkseen lääkkeiden haittavaikutuksia. Vaikka olisi selvät haitat, niin lääkäri mitätöi ne. Useimmiten kuultu peruste on se, että lääkemäärä on niin pieni, ettei sillä voi olla vaikutusta.

Vierailija
28/45 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5mg iltaisin aamuyön unettomuuteen. Vähempikin riittäisi mutta en saa siististi pilkottua sitä nappia. Auttaa hyvin kun ottaa tarpeeksi aikaisin, aamullakin nukuttaa vielä ihanasti mutta herään helposti.

Ei ole tullut grammaakaan lisää, 1,5v nyt syönyt sitä.

Vierailija
29/45 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vaakaa, mutta lihoin varmasti yli 10 kg muutamassa kuukaudessa.

Mulla oli vaaka ja todellakin lihoin yli 10 kg kuukausien aikana eikä kilot ole lähteneet, vaikka siitä on jo 5 vuotta.

Vierailija
30/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoin 72 kiloa kun alotin lääkkeen. puolen vuoden käytön jälkeen 90 kiloa en suosittele jos painon nousu on ongelma muuten on perkeleen hyvä lääke masennus lähti kyllä

Vierailija
31/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin unettomuuteen 2v

Paino nousi vasta kyn lopetin! Nyt on nälkä joka yö?? 3 kiloa tullut 3 kuukaudessa

Vierailija
32/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin tuolla lääkkellä ja lisäksi inhottavana sivuvaikutuksena levottomat jalat. Nyt vaihdettu Ketipinoriin ja kaikki ok.

Vierailija
33/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudessa kuukaudessa tuli 7 kg lisää. Minäkin olen sellainen, että paino pysynyt helposti samoissa lukemissa vuosikymmenestä toiseen. En uskonut minulle käyvän noin, että lihon nopealla tahdilla.

Oli pakko lopettaa sen lääkkeen käyttö Siitä on nyt n. kolme kukautta aikaa. En ole käynyt vaa'assa, mutta vaatteiden perusteella paino on jonkin verranut pudonnut.

N57

Vierailija
34/45 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä unilääke, mutta. Armoton nälkä iltaisin, iltapalaksi heittämällä 6 voileipää eikä nälkä lähtenyt. Myös turvotti, vatsa kasvoi palloksi. Tuli äksyksi ja lyhytpinnaiseksi. Ja myös hirveät seksihalut heräsi, se oli hyvä kyllä.

Vierailija
35/45 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vielä mutta kyllä siitä nälkä tulee. Pari kk syönyt ja ärsyttävää kun en tiedä milloin maha on täynnä, syöminen vain jatkuisi ja jatkuisi ja tosi pian tulee uudestaan nälkä. Yritän vain syödä saman verran kuin aiemmin ja käydä viikoittain vaakalla, mutta ennen paino pysyi itsestään vakaana kun söin sen verran että maha tuli täyteen. Pitkän koronan oireisiin syön nyt tuota ja toivottavasti ei kauhean pitkään tarvitse, ymmärrän hyvin miksi se lihottaa!

Vierailija
36/45 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kun aloitti mirtazapiinin hän kirjaimellisesti turposi, valitti kamalaa turvotusta.

Ruokahalut hänellä ei muuttunut.

Se meni ohi about kk jälkeen..onneksi 👍

Vierailija
37/45 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin - kyllä, uskomaton syötättäjä. Illalla kun sen oli ottanut, tuli ihan ahmimishimo. Jota ei voinut itse kontrolloida. Nälkäinen syö. Eli jotain se lääke tekee näläntunteelle. Ihan kamalaa.

Kyllä voi. Itsekuria.

Näin mäkin luulin ennekuin aloitin tän lääkkeen. Se tekee jotain ruokahalulle ja sille itsekurille. En auo enää ikinä päätäni lihottavista lääkkeistä.

Vierailija
38/45 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vuosikausia kestäneen, todella raskaaksi käyneen aamuöisen heräämisongelman taltutettua mirtazapinilla. Annokseni on pieni; pilkon 4,5 mg tabletin kolmeen osaan eli otan noin 1,5 - 2 mg tuntia ennen nukkumaan menoa. Elämän laatu on noussut vähintään 200 %. Olen energinen, ajattelu toimii, mieli on hyvä ja pystyvä. Lihomiselta en ole kuitenkaan täysin välttynyt, vaikka olen tarkka syömisistä (paitsi viikonloppuina ;-)) ja liikun paljon. Painoa on tullut parissa vuodessa noin 5 kg, joka on vääjämättä johtanut vaatteiden kiristymiseen. Tämä tietty harmittaa, mutta mieluummin otin hieman painoa, kuin olisin hajonnut unettomuuteen. Teen erittäin vaativaa työtä ja olen monessa mukana. Kun työkiireet pian hellittävät (olen 60 v) yritän taas elää ilman mömmöjä.

Vierailija
39/45 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Itsekuria.

Näin mäkin luulin ennekuin aloitin tän lääkkeen. Se tekee jotain ruokahalulle ja sille itsekurille. En auo enää ikinä päätäni lihottavista lääkkeistä.

Kantapääoppi elää ja voi hyvin myös nykyaikana.

Vierailija
40/45 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se tyhmyys teettää. Auktoriteetti tietää paremmin kuin kaveri.