Mirtazapin ja lihominen?
Jos olet lihonut Mrtazapin-lääkityksen aikana, olipa käyttöaihe sitten mielialahäiriö, unettomuus tai mikä van, lihoitko lääkityksen aikana?
Kommentit (45)
Ainoa mikä pelasti lihomiselta mirzapinin kokeilun aikana on luontainen aineenvaihduntani. En ole ikinä lihonut mistään syömisestä. Mirtsaa suostuin kokeilemaan 2 kuukautta uniongelmien takia. Ei se illalla nukuttanut eikä aamulla meinannut herätä että toimivuudeltaan erittäin huono lääke.
Samaan aikaan monelta muultakin otettiin lääkkeitä pois. Todella monella mirtsa lihotti aivan hirveästi. Sellaista 10 jopa 15 kiloa kuukaudessa. Sitä mirtsapaskaa ja ketopriiniä tuputettiin silloin kaikille jotka käytti unilääkkeitä.
Kaikki kenen tiedän syöneen mitzoja valittavat kauheasta syömisestä ja nälän tunteesta vaikkei oikeasti ole nälkä. Ei ihme että se hyödytön mömmö lihottaa.
Kyllä 10 kg pamahti lisää ekojen kk aikana mutta se lähti sitten ihmeen kaupalla ajan kanssa pois. Onneks.
En lihonut ollenkaan. Tiedostin heti alussa tuon riskin, enkä antanut mitään mahdollisuutta lihomiselle.
Yli 10 kg tuli muutamassa kuukaudessa ihan heittämällä. Hyvin tuli unetkin, mutta seuraavana päivänä ei meinannut päästä sängystä ylös ja töihin. En syö enää kyseistä lääkettä kuin hätätilassa.
Mä laihduin, kun sain nukuttua yöt, enkä ravannut jääkaapilla.
12 kg tuli ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Puolen vuoden kohdalla oli 20 kg rikki, vuoden kohdalla 30 kg.
Ikinä sitä ennen en lihonut mitenkään, edes yrittämällä. Enkä myöskään sen jälkeen. Tuon lääkkeen lopettamisen jälkeen laihduin hiljalleen takaisin siihen painoon, josta lähdin.
En lihonut, mutta aiheutti ihan järkyttävän turvotuksen, joka jatkui vielä pitkään lääkkeen lopettamisen jälkeen.
Unettomuuteen syön pienen muruseni illalla. Toimii minulla tosi hyvin. Aluksi lihoin muutaman kilon, oli näläntunnetta, ei niinkään mielitekoja. Rupesin tietoisesti kontrolloimaan syömistä. Myös unettomuus lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuteen syön pienen muruseni illalla. Toimii minulla tosi hyvin. Aluksi lihoin muutaman kilon, oli näläntunnetta, ei niinkään mielitekoja. Rupesin tietoisesti kontrolloimaan syömistä. Myös unettomuus lihottaa.
Unettomuus lähinnä v*tuttaa. Elämänhalu menee, jos aina vaan v*tuttaa. Saattaa se ruokakin alkaa maistua v*tutukseen.
Minullakin pieni pala 1/4 tai 1/6 tbl unettomuuteen ja paino nousi heti ja tuli turvotusta koska söin herkkuja ja etenkin iltaisin oli kova nälkä. Joitakin kiloja tuli lisää vaikka jumppaan joka päivä, yritän päästä eroon mutta tuntuu vaikealta.
Nyt käytän enää viikonloppuisin unilääkettä ja nukun tosi hyvät yöunet niin jaksaa viikolla lyhyemmillä unilla.
Minulle lääkäri sanoi että pieni pala ei lihota mutta kyllä minulla ainakin lisäsi ruokahalua ja etenkin herkkuhimoa ja heti huomasin lääkkeen vähentämisen jälkeen eron.
Minulle määrättiin Mirtazapin pienellä annoksella (vain 4 mg) tarvittaessa unettomuuteen n. 1,5 kk sitten. Olen ottanut sitä vain joka neljäs ilta, kun en ole halunnut totuttaa itseäni siihen. Sattuneesta syystä minun oli otettava sitä kolmena peräkkäisenä iltana reissussa. Toissayönä otin edellisen kerran.
Nyt on viimeiset neljä päivää ollut aivan uskomaton syömishimo! On koko ajan nälän tunne, vaikka järjellä ymmärrän ettei kertakaikkiaan voi olla nälkä, kun juuri söin kunnollisen ja monipuolisen päivällisen. Illalla pahenee. Ruokahalu uskomaton. Vaikka edellisen Mirtzan otin siis toissailtana enkä eilen, syömishimo on jatkunut vielä tänäänkin.
Nyt aloin miettiä voisiko Mirtazapinin peräkkäinen käyttö viime päivinä olla tähän syynä... Aiemmin kun käytin lääkettä vain joka 4. ilta, ei ollut tätä ongelmaa. Jotenkin se siis liittyisi siihen, että sitä on koko ajan elimistössä (mikä on Mirtzan puoliintumisaika?).
Olen onneksi hoikka, ettei tämä 1-2 kilon painonnousu katastrofi ole, mutta enpähän enää säännöllisesti ota Mirtzaa. Tulee nimittäin kalliiksi tällainen syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kanssa unilääkkeenä tuo pieni murunen, en lihonut, mutta nukuin tosi hyvin, eikä olkut aamupökkyrää.
Nyt nukun ilmankin, kun eläkkeellä olen.
58 kg->83 kg alle 8 kk. Lopetin lääkkeen ja nyt 68 kg. Silti v*tuttaa.
Käytin masennukseen ja lihoin. Vaikkakin käyttö oli lyhytaikaista. Eikö kenellekään muulle tullut sitä kuolaamisongelmaa josta siinä varoitetaan mahdollisena sivuvaikutuksena? Oli aivan kaameata herätä tyynyliina märkänä omasta kuolasta. Uniongelmiin olen käyttänyt myöhemmin Opamoxia ja se on paljon parempi minulle.
En ehtinyt lihoamaan, koska lopetin lääkkeen käytön heti kun huomasin sen aiheuttavan pohjattoman näläntunteen.
Eri lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin. Sain aikoinaan unettomuuteen Mirtazapinia, mikä lisäsi syljen eritystä ja sai aikaan jatkuvan nälän tunteen, jos suu ei ollut ruokaa täynnä. Menin jo viikon päästä takaisin lääkäriin, ettei paino ehtinyt nousta kiloa enempää eikä niillä edes nukkunut.
Sain tilalle Ketiapiinia, joka on nukuttanut hyvin jo yli vuosikymmenen, eikä ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Toiset sitten siitä menevät sekaisin koko päiväksi.
Minulla on vaikea lihavuus, eikä yksikään lääkäri ole suostunut tuota lääkettä kokeilemaan, juuri sen takia että se nostaa painoa lähes jokaisella.
Mirtazapin - kyllä, uskomaton syötättäjä. Illalla kun sen oli ottanut, tuli ihan ahmimishimo. Jota ei voinut itse kontrolloida. Nälkäinen syö. Eli jotain se lääke tekee näläntunteelle. Ihan kamalaa.
Olen ottanut Mirtazapinia 1/3 osaa tabletistä per yö, jo parin vuoden ajan. Ei mitään lihomista. Ehkä isompaa näläntunnetta välillä joo, mutta syön säännöllisesti ja terveellisesti siitä huolimatta.
Ei ollut vaakaa, mutta lihoin varmasti yli 10 kg muutamassa kuukaudessa.