Mitä hyvää Aspergerissa on ihmissuhteiden näkökulmasta?
Mitä myönteistä vaikutuksia Aspergerilla voi parhaimmillaan olla ihmissuhteisiin?
Kommentit (54)
Onko siis niin, että asperger mieltää itse vain sanovansa muille suoraan, mutta kokee muiden toiminnan häntä kohtaan helposti manipulointina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei osaa manipuloida?
Vaikka luonteessa olisi sellainen piirre, niin ihmisten hyväksikäyttäminen, toisiaan vastaan asettaminen, kaikenlainen pelailu karsiutuu pois, koska ei saa ns palkintoa ko käytöksestä.
Tässä on aika kielteinen tulkinta siitä mitä manipulointi on. Kaikkihan me yritämme vaikuttaa toisiimme joko tietoisesti tai tiedostamatta erilaisin tavoin. Ei manipuloimalla aina yritetä saada ihmisiä toisiaan vastaan.
Aivan sama. Manipulointi sucks.
Manipulointi on ihan tavallinen ominaisuus elävillä olennoilla, muillakin kuin ihmisillä.
Aivan kaikessa rauhassa - kuhan pysyt kaukana minusta.
Vaikea keksiä miksi lähestyisin sairaalloisen epäluuloista ihmistä. Mukavia ihmisiäkin kun löytyy. Ei tarvitse heidän seurassaan kävellä munankuorilla.
Mikä tässä on että nämä kiusaajat tulevat aina Asperger-ketjuihin? Vanhoja koulukiusaajia jotka verestävät muistojaan yhä painamalla toisia alas?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on että nämä kiusaajat tulevat aina Asperger-ketjuihin? Vanhoja koulukiusaajia jotka verestävät muistojaan yhä painamalla toisia alas?
Mitä kertoo sinusta, että koet kriittiset väitteet kiusaamisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka luonteessa olisi sellainen piirre, niin ihmisten hyväksikäyttäminen, toisiaan vastaan asettaminen, kaikenlainen pelailu karsiutuu pois, koska ei saa ns palkintoa ko käytöksestä.
Tässä on aika kielteinen tulkinta siitä mitä manipulointi on. Kaikkihan me yritämme vaikuttaa toisiimme joko tietoisesti tai tiedostamatta erilaisin tavoin. Ei manipuloimalla aina yritetä saada ihmisiä toisiaan vastaan.
Tossa tarkoitettiin nimenomaan sitä kielteistä manipulointia.
Sosiaalisesti kömpelö käytös silti voi johtaa ihmisten välisen vastakkainasettelun lisääntymiseen, vaikkei siihen toiminnallaan pyrkisikään.
Toki voi. Siitä vaan jää helpommin kiinni kuin manipuloimisesta. Ympäristöllä on mahdollisuus reagoida.
Se, minkälaajuista tuhoa taitavat pelurit saavat aikaan, on ollut järkyttävää huomata.
Mutta varmaan mielipiteeseen vaikuttaa se, mihin tilanteisiin kukin on elämässään joutunut. Jos ei ole koskaan esim työelämässä tavannut kunnon narsistia, ja toisaalta jos lähipiirissä on haastavaa autistista käytöstä niin raskastahan se on.
Olen ilmoittanut ylläpidolle. Aivan uskomatonta että Aspergerit joutuvat aikusinakin - ja anonyymeina (!) - näiden häiriköiden kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut ylläpidolle. Aivan uskomatonta että Aspergerit joutuvat aikusinakin - ja anonyymeina (!) - näiden häiriköiden kohteeksi.
Joopa joo. Hanki elämä!
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että asperger mieltää itse vain sanovansa muille suoraan, mutta kokee muiden toiminnan häntä kohtaan helposti manipulointina?
Ei. Tänne vastaa muutkin kuin assit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti kömpelö käytös silti voi johtaa ihmisten välisen vastakkainasettelun lisääntymiseen, vaikkei siihen toiminnallaan pyrkisikään.
Toki voi. Siitä vaan jää helpommin kiinni kuin manipuloimisesta. Ympäristöllä on mahdollisuus reagoida.
Se, minkälaajuista tuhoa taitavat pelurit saavat aikaan, on ollut järkyttävää huomata.
Mutta varmaan mielipiteeseen vaikuttaa se, mihin tilanteisiin kukin on elämässään joutunut. Jos ei ole koskaan esim työelämässä tavannut kunnon narsistia, ja toisaalta jos lähipiirissä on haastavaa autistista käytöstä niin raskastahan se on.
Ei ole, jos kyseessä ovat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten alapeukuttaja vanhemman outoon käytökseen olisi lapsena puuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten alapeukuttaja vanhemman outoon käytökseen olisi lapsena puuttunut?
No sitä minäkin. Asperger-vanhempi oli se perheen varsinainen lapsi ja ne oikeat lapset saivat selvitä miten taisivat.
Tätä pitäisi ehkä mielummin kysyä minun mieheltä. Mies on minulle usein sanonut et oon helppo. Kun minut tuntee niin tietää miten asiat menee. Haluan asiat tehdä tietyillä tavoilla ja kun mieleni pahoitan käyttäydyn aina samoin. Mieheni mielestä minua on tosi helppo lukea ja ennakoida reaktioni. Minun kanssa ei kuulemma tule ylimääräistä traamaa ja esittämistä. Minulle voi puhua suoraan enkä loukkaannu. Mies voi sanoa asioita ja en tulkitse niitä mitenkään ylimääräisesti. Jos en ymmärrä mitä hän on sanoillaan tarkoittanut niin kysyn suoraan enkä vatvo asiaa.
Posiitivisena asiana ehkä myös se että miehellä on tosi hauskaa huijata minua kaikessa, koska menen aina lankaan. En usein jaksa edes suuttua asiasta, koska tajuan että miehellä on tosi hauskaa asian takia ja vain jos vaik pelästyn tosi paljon niin sit suutun.
He ovat yksilöitä. Ei voi yleistää.
Mun rakkaalla vahvasti niitä piirteitä, mutta ei kuitenkaan sitä.
On todella rehti ja reilu. Tunnollinen työmyyrä, joka auttaa paljon pyynteettömästi muita.
En ole juurikaan tekemisissä muiden kanssa, vielä vähemmän kiinnostaa ”vaikuttaa” heihin millään tasolla. Usko nyt vaan.