Soittivat koulun iltapäiväkerhosta, että lapsella on KUUMETTA 37,1. En lähtenyt hakemaan.
Tuo on lämpöä. Tuollainen lukema tulee jo siitä, että lapsi juoksee pihalla. Lapsi on ollut sairaana, mutta viikonloppuna oli kuumeettomia päiviä. Kai se lämpö vielä herkästi nousee, jos leikkii ulkona pihalla.
Enpä lähtenyt hakemaan ja sanoinkin sen etten tule. Sain varmasti ison leiman huono äiti-passiin.
Kommentit (40)
Mikset piittaa oman lapsesi hyvinvoinnista? Millä tärkeyssijalla lapsesi on elämässäsi?
Kun omilla lapsilla on 37 lämpöä ovat nuutuneita ja näkee selvästi, ettei vointi ole normaali. Itse en kiusaisi ja jättäisi hakematta kotiin.
Miksi kuume on mitattu, jos lapsi on jaksanut juosta ja leikkiä normaalisti?
No eikös se riipu ihan normaalilämpötilasta,mistä se kuume alkaa. Keskimäärin se on 37, mut voi olla mitä vaan 35,8 ja 37,8 välillä.
Kiitti vaan, kohta ollaan kaikki kipeitä. T. Ip-täti. P.s. ei me kettuillaksemme tällaisia soitella.
Vierailija kirjoitti:
Kun omilla lapsilla on 37 lämpöä ovat nuutuneita ja näkee selvästi, ettei vointi ole normaali. Itse en kiusaisi ja jättäisi hakematta kotiin.
Aijaa? No meillä ei. Meillä lapsen lämpö voi nousta jo siitä, että hän juoksee pihalla. Hoitaja oli katsonut lapsen silmistä, että näyttää kuumeiselle. Ei siis katsonut lapsen vointia vaan silmiä. Ei, en suostu tuntemaan syyllisyyttä. Hitto, kuumemittari ei edes piippaa kuumeen merkiksi jos lämpöä on 37,1.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuume on mitattu, jos lapsi on jaksanut juosta ja leikkiä normaalisti?
Silmät kuulemma olivat sen näköiset. Minä tiedän kyllä miltä hänen silmät näyttää. Ne ovat ympärykseltään punaiset, koska niissä on ihottuma. Silmät saattavat jopa verestää. Hän on ollut koko viime viikon (viikonloppua lukuunottamatta) kipeänä.
ap
"Normaali ruumiinlämpö on yleensä 35,8– 37,6 astetta. Lapsilla normaali ruumiinlämpö on korkeampi kuin aikuisilla. Kuumeesta puhutaan, jos lämpö on aamulla peräaukosta mitattuna 37,5 tai enemmän. Illalla mitattuna raja on 37,8 °C.22.9.2014" Sanoo netti.
Ilmankos niitä poissaoloja töistä kertyy vanhemmille, jos 37.1c riittää poissaolon syyksi.
Meillä 3v on aina tuon lämpöinen.
Jos ei ole kipeä, selvästi nuhainen ja räkäinen, nuutunut ja yskäinen, ei tarvitse hakea pois.
Mulle soitettiin, että lapsella kuumana kesäpäivänä 37.1 lämpöä ulkoleikeistä sisälle tultuaan. Ei kuulemma muita ihmeempiä oireita, mittasivat kun kuulemma posket olivat punaiset ja oli janoinen ja hieman väsynyt ja itki äitiä. ja piti kuulemma hakemaan lähteä. Mä lähdin työpaikastani sairaalasta ja otin mittarin mukaani. Kun näin lapsen, soitosta vajaat puoli tuntia, hän oli ihan ok ja mittasin lämmön siinä hoitajien katsellessa: 36.7. Näytin heille tuloksen ja sanoin vieväni lapsen nyt mukaani, koska asia oli jo työpaikalla sovittu. En sitten tiedä miksi he todellisuudessa halusivat lapsen pois kesken päivän.
Kirjoittelet tänne etkä hae sairasta lasta kotiin nukkumaan? Häpeä.
Lapsella kuumeen raja on 38.0C...
Itse tekisin laskun jos kipeää lasta ei tulla hakemaan. +että muutkin sairastuvat.
Eikö se oli enemmänkin sääntö ettei kouluun tai hoitoon mennä jos ylittyy 37 asteen? No mutta ehkä iltapäiväkerhossa lapsi on valitellut huonoa oloa ja ovat mitanneet. Lämpö ja kuume voi palata jos liikaa koheltaa. Lapsilla varsinkin kaikki taudit tarttuu herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oli enemmänkin sääntö ettei kouluun tai hoitoon mennä jos ylittyy 37 asteen? No mutta ehkä iltapäiväkerhossa lapsi on valitellut huonoa oloa ja ovat mitanneet. Lämpö ja kuume voi palata jos liikaa koheltaa. Lapsilla varsinkin kaikki taudit tarttuu herkästi.
No ei. Hoitaja sanoi minulle näin. "Maija täällä ip-kerhosta, hei. Pekalla on 37,1 kuumetta. Katsoin Pekan silmiä ja totesin Pekallae, että tules tänne. Nyt mitataan kuume ja se näytti 37.1"
ap
Meille kans soitettiin päiväkodista että kuumetta 37,1 no hain pois ja ihmettelin vähän pientä lukemaa. Ajattelin että varmaan on sitten tulossa kipeäksi illemmalla. No ei tullut kipeäksi, ei kuumelukema noussut, päinvastoin illalla mitattuna ei kuumetta eikä muitakaan oireita että flunssa olisi tulossa. Yöllä ei mitään oireita eikä aamulla. Ajattelin että kyseessä oli vain väärä hälytys ja hetkellinen lämmönnousu. Vein siis seuraavana päivänä päiväkotiin. Siinäpä lto hyökkäsi heti ovelle että ethän sä voi nyt lasta hoitoon tuoda jos edellisenä päivänä on ollut kuumetta. Sanoin siihen että kuumetta ei kotona kylläkään ollut yhtään, ei illalla eikä yöllä eikö aamulla eikä muutenkaan ole kipeän oloinen. (Vain päiväkodissa oli mitattu tuo 37,1) Lto vain jankutti kuumeettoman päivän säännöstä.
No lähdimme viettämään sitten läheiseen puistoon ”sairaslomapäivää” ”sairaan” lapsen kanssa. Kyseisenä päivänä lapsi oli täysin terve enkä ihmetellyt sitä nimittäin jos hänelle olisi ollut tulossa flunssa niin se olisi kylläkin tullut jo illalla ja yöllä näkyviin. Että voisko joskus luottaa myös vanhempien arvioon.
Nää on juuri näitä. Päiväkodista tuli aikanaan samanlaisia soittoja aina silloin tällöin.
Eikä siinä ottanut aivoon niinkään se, että joutui kesken päivän hakemaan lapsen pois, se nyt vielä menetteli.
Mutta kun sama "sairas" lapsi sitten juoksee loppuillan ympäri asuntoa ja heiluu ja leikkii ja huutaa ihan iloisena ja normaalisti, niin että hänestä ei kyllä sairasta saanut tekemälläkään, eikä mittaamalla saatu minkäänlaista kuumelukemaa irti - rupesi ottamaan koteloon.
Ai miksikö?
No koska päiväkoti ei sitten ota seuraavana päivänä "sairasta lasta" hoitoon. Ovat itse mitanneet jonkin huuhaa-lukeman ja kieltäytyvät ottamasta lasta sinne seuraavana päivänä.
Seuraus on se, että sitten vanhempi joutuu soittelemaan seuraavana aamuna aikaa terveyskeskuksesta, menemään sinne ihan terveen lapsen kanssa ja selittelemään, että miksi pitäisi saada nyt sairauslomapaperi omalle työnantajalle, vaikkei se lapsi sairas olekaan.
Jukulauta, mitä kaikkien resurssien tuhlausta, itse olisin päässyt paljon helpommalla, kun sen lapsen olisi vaan voinut viedä päiväkotiin, terveyskeskuksessa joku olisi saanut sen meidän joutavuuteen kuluneen ajan, työnantaja olisi saanut minun työpanokseni.
Mutta ei. Ei, kun me mitattiin joku höpölukema lapselta, niin päiväkotiin ei sitten tulla seuraavana päivänä.
Kannattaa varautua siihen että sinusta tehtiin lasu kun et hakenut lastasi, oli lapsi sitten oikeasti terve tai ei.
No eipä ne varmaan olisi alkanut edes mittaamaan, ellei lapsella olisi ollut huono olo ja kipeän oloinen. Eli kyllä, olet huono äiti.
Edelleenkään se lämpötila ei kerro paljoakaan sairauden tilasta. Yleiskunto paljon enemmän.