Kateellinen, katkera papparainen tai mummo ihminen
Oletteko törmänneet sellaiseen, että joku on niin kieroutunut, katkera, kateellinen luonne että ei halua isovanhempien olevan sen kummemmin tekemisissä lastenlasten kanssa, koska eivät itse ole tai sitten kyseessä on vain harmitus siitä että tuo henkilö ei ole vapaana seuranpitoon koska on tekemisissä lastenlasten kanssa.
Kyseessä voi olla esim. tilanne jossa isovanhemman ”poikaystävä” tai ”tyttöystävä” on kateellinen jos mummi tai pappa viettää joitain juhlapyhiä lastenlasten perheen kanssa esim. joulu ja häntä ottaa niin vietävästi päähän kun se mummi haluaa viettää joulun lastenlasten kanssa eikä kahden seurustelukumppanin kanssa. Ja totta kai, vaikka tuo kumppani olisi tervetullut mukaan juhlimaan lasten kanssa häntä ei kiinnosta kun ”ei oikein kestä lasten ääniä” ja haluaisi olla rauhassa.
Tai sitten voi olla tilanne esim. missä vaikka mummin ”kaveri” kaipaisi seuraa tansseihin, Viron risteilyyn tms. ja kun mummi sanoo että katsotaanko joku toinen ajankohta, koska olen lupautunut hoitamaan lapsenlasta, niin kaveri heti muka ”huolestuneena” vetäisee saarnan kuinka ”et kai vaan anna hyväksikäyttää itseäsi kun lapsenlapsia hoidat ja pidä huoli että pääset itsekin jonnekin” johon mummi sitten hieman hämillään että: ”. Ei tässä joka päivä tai joka viikonloppu olla lapsenlikkana että sovitaan vaan joku toimen päivä”
Oikeastihan kyseessä ei ole edes mikään realistinen huoli vaan täysin itsekäs oma näkemys siitä että mummi/pappa ei saisi olla lastenlasten kanssa tekemisissä kun tuo henkilö ei itsekään ole. Joko sen takia että on lapseton tai sen takia, että välit ovat olemattomat lasten ja lastenlasten kanssa ja mitään apuja ei ole ikinä annettu niin ei voida ymmärtää miten se olisi normaalia toimintaa jollain toisella perheellä.
Yleensä tuollaisilla henkilöillä on seuraavanlaiset mielipiteet:
-en minäkään ole auttanut eikä minunkaan lapset ole tarvinneet mitään apua niin miksi joku toinen muka tarvitsee. Voi harmitus, täällä mä joudun olemaan yksin kun pappa/mummi on lastenlasten kanssa.
-minäkin selvisin aikoinaan ilman apuja ja ihan itte
-ei niiden lastenlasten kanssa tarvitse olla. Riittää että synttärikortin lähettää. Lahjakin on jo ihan turhaa lahjomista.
-Pikkulapsia on vaikea sietää samassa asunnossa kun ei ole ”hyvin kasvatettu” Lähtee niin paljon melua ja joskus jopa tavaroita levitellään. Lapsenlapset on tervetulleita sitten kun istuvat vierailujen aikana tuppisuuna paikoillaan about 10-vuotiaasta lähtien. (Öhöm, ei ihme jos ne välit jää vähän etäisiksi )
-taloudellinen apu tai esim. auttaminen ostamalla jotain hyödyllistä lasten lapsille on vain ”hyväksikäyttöä” ”perkule en minä ainakaan mitään lastenlapsille osta vaikka pankkitili pullistelee, vanhemmat itte ostaa, ei mullekaan tai mun lapsille ikinä ostettu mitään”
-Himskatti kun nyt just piti mennä Viroon ja niiden pentujen takia se nyt siirtyy ens viikkoon. Eikö himskatti vanhemmat ite osaa hoitaa pentujaan.
Kommentit (3)
Niin, siis ap varmaan tarkoittaa tilannetta jossa lasten oma mummi tai pappa ei ole katkera vaan nimenomaan se mummin tai papan kumppani tai ystävä. Joo, kyllähän näitä on. Ollaan siis kateellisia siitä että lapsenlapsi saa aikaa tai rahaa eikä se kumppani. Hyi mitä itsekkyyttä ja kylmyyttä. Jotkut ei osaa arvostaa tai välittää muista kun omista verisukulaisistaan ja kaikki ei edes vaikka olisi omaa lihaa ja verta.
Aika hassua jos joku pistää valitsemaan joko minä tai sitten sun lastenlapset... aika moni varmaan valitsisi sitten lastenlapset...tuollainen asenne kuvastaa jo jotain henkilöstä.
Tunnistan ongelman. Esim. isäni naisystävä ei hirveästi haluaisi että pappa olisi lastenlasten kanssa tekemisissä. Huvittavaa kun olen kuullut hänen mm. mainitsevan isälleni että mukamas käytämme pappaa hyväksi kun hän on hoitanut joskus ehkä 3 päivänä kuukaudessa tunnin kerrallaan lastenlapsia (jos se on paljon niin mikäköhän on sitten sopiva, ei koskaan?) ja ihan samoin on hirveästi harmissaan jos vaikka joku heidän yhteinen ajanviettoon estyy tai siirtyy tyyliin kerran vuodessa sen takia että olemme tarvinneet lastenhoitoapua. Pappa on itse hieman hämillään ja vaikka on järkevä ihminen ja osaa itse ajatella mikä on sopivaa ja mikä ei niin kyllähän tuollainen voi hieman manipuloida ajatuksia. Voi jopa olla haitallista isovanhempien ja lastenlasten suhteelle.