Olen hankkimassa kantoliinaa. Mitä suosittelet?
Entä mitä tulisi ottaa huomioon ko.. tuotetta hankkiessa?
-Kiitos avustasi-
Kommentit (8)
Kudotun kanssa en oikein päässyt sinuiksi ikinä, mutta makuasioita nämäkin :).
mutta kannattaa katsella käyttötapoja ja liinavaihtoehtoja vaikka nettisivuilta, ja miettiä missä käytössä se itsellä olisi. Ehdottomasti liina on kuitenkin parempi kuin rintareppu.
Rengasliinaa tms. toispuoleisesti sidottavaa liinaa en suosittele kuin silloin jos käyttää sitä vain hetken kerrallaan.
minun trikoinen liinani oli BaBu eli Baby Bundler ja kudottu oli Didymos. tykkäsin molemmista vaikka didy on kyllä aika paksu mutta oli toisaalta tosi tukeva.
muita suosittuja merkkejä trikooliinoissa on mm. kotimainen Pikku-Ruu ja Hugga eli Hug-A-Bub, näissä on kavennetut päät joten solmusta tulee pienempi. babussa on suorat päät jolloin solmut on isompi mutta sidonnasta saa taas tukevamman.
kudotuissakin on vaihtoehtoja vaikka kuinka. Haikarankehto on suosittu ja sitä mietin itse toisena vaihtoehtona didyn rinnalla. toiset tykkää etnisistä liinoista, itse luotan saksalaiseen laatuun :)
sain kantollinan hankittua. Kannattaa pyytää opastus liinan käyttöön joko myyjältä tai monilta paikkakunnilta löytyy ns. kantoliinatukihenkilöitä, jotka myös ihan ilmaiseksi opastavat alkuun liinailun saloihin. Babyidean sivuilta ja kantoliinakanavalta löydät heidän yhteystiedot. Ihania liinailuhetkiä!
Meillä on toiminut hyvin Iloisesta maapallosta (myös nettikauppa) ostettu kudottu liina. Käytimme sitä jo parin viikon ikäisestä ja nyt vauva 9kk. Riittävän pitkällä liinalla pystyy tekemään erilaisia sidontoja, esim. tukevan turvakehdon ihan pienelle vauvalle. Netistä löytyy kyllä varmasti noita sidontamalleja, kun googletat sanalla kantoliina tai kantoliinakanava.
sidontoja. Mulla oli liinassa aina solmu jo valmiina ja kannoin lasta alkuun kehtoasennossa liina molemmilla hartioilla. Myöhemmin siirsin liinan poikittain kropan yli ja lapsi keikkui lonkalla. Näin pärjättiin niin, että vielä melkein 3 vuotiaana saatoin tehdä parin tunnin lenkkejä lapsi liinassa, kiloja oli tuolloin jo varmaan lähempänä 15 kg, kuitenkin reilusti yli 10.
Raja tuli oikeastaan vastaan siinä vaiheessa, kun liina alkoi puristaa jaloista, pitemmällä liinalla ja erilaisella sidonnalla olis varmaan selässä mennyt vielä jonkin aikaa.
Suosittelen aivan ehdottomasti. Ainakin kaupungissa on niin paljon helpompi liikkua, mahtuu pieniinkin kauppoihin jne.
Ehkä olennaisin ero äidin kannalta on vastaantulijoiden palaute. Tädit tykkää, kun lapsi näkyy ja lepertelee sille ja on mukavia. Vaunuja taas kaikki vihaa ja on äideille äkäisiä, se oli musta ainakin välillä rankkaa.
Suosittelen todella. Alkuun opettelu saattaa tuntua hankalalta, mutta kun opit sidonnat kunnolla liina on ehdottomasti paras. Ei kannata haaskata rahoja rintareppuihin tms.
se on helpompi sitoa kuin kudottu eikä niin hiostava. minusta trikoinen liina oli myös kivempi kotona, siinä oli helpompi tehdä kotitöitä kuin kudotussa. kudottu on toisaalta tukevampi ja siinä jaksaa kantaa painavampaakin lasta, minulla tuli trikooliinassa raja vastaan kun vauva painoi 8kg.
kannattaa perehtyä kantamiseen, eri kantoliinohiin ja sidontoihin etukäteen, esim kantoliinakanava piste fi on hyvä saitti. käytännössä trikooliinan kanssa ei tarvitse kuitenkaan opetella kuin yksi sidonta eli kietaisuristikakkonen. eikä kudotunkaan kanssa välttämättä monia tarvita, itse käytin joko tuplaristiä tai lonkkaristiä eli kaikenkaikkiaan osasin tehdä kolme sidontaa.
käytetyn liinan ostaminen voi olla ihan hyvä idea, siltä varalta jos käy niinkuin ekassa viestissä niin rahallinen menetys ei ole kovin suuri. käytettyjä trikooliinoja saa 20-40 eurolla esim. babyidean kirpparilta ja siellä saa myös mahdollisen vikaostoksen myytyä eteenpäin.
minusta kantoliinaa kannattaa aina kokeilla jos tuntuu että voisi olla hyvä juttu. itsekin hankin moisen vasta meidän kolmannelle lapselle ja harmitti kun en ollut keksinyt sitä kahden isommankin kanssa (tosin silloin ei edes oikeastaan ollut liinoja tarjolla). varsinkin alle 6-kuisena oli monesti pelastus, sen jälkeen olen kyllä liinaillut suht vähän kun vauva viihtyy niin hyvin lattialla.