Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitan suomeksi oudossa sanajärjestyksessä, johtuuko tämä siitä että kuuntelen niin paljon englantia?

Vierailija
17.09.2018 |

Olen monesti huomannut, kun olen jälkeenpäin lukenut nopeasti kirjoittamaani tekstiä, että sanat ovat epäloogisessa ja tyhmän kuuloisessa järjestyksessä. Suomessahan sanat voi laittaa lauseeseen aika monella tavalla, ilman että se välttämättä on väärin. Mutta mietin, onko mulle alkanut tulla tällainen taipumus sen takia, että kuuntelen tosi paljon englannin kieltä päivittäin, lähinnä YouTube-videoista? Ehkä sanajärjestykseni tai ajatteluni on kääntynyt osittain englanninkieliseksi. Välillä myös etsin jotain sanaa tai tapaa ilmaista asia suomeksi, kun muistan sen vain englanniksi.
Alkaa sikäli pelottaa, jos elän niin tynnyrissä että se vaikuttaa tällä tavalla. Oikeiden ihmisten kanssa puhun tosi vähän ja kirjoitan lähinnä av:lla. En katso suomenkielisiä tv-ohjelmia tai videoita juurikaan.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla sitten ole tuota samaa ongelmaa englannissa? Esimerkiksi jotkut suomalaiset saattavat sanoa "I like for example red and blue", vaikka englannissa tuo for example olisi luontevampaa laittaa loppuun.

Itselläni käy joskus niin, että kirjoittaessani saatan painottaa sanoja omassa päässäni eri tavalla kuin miltä se tulee lukijalle vaikuttamaan, koska en älyä ottaa huomioon sitä, miten sanajärjestys vaikuttaa siihen, mitkä sanat kuulostavat tärkeimmiltä. Olen huomannut tämän siitä, että joskus kun luen kirjoituksiani pitkän ajan päästä, niin siinä ei enää korostu samat asiat kuin kirjoittaessani olin ajatellut.

Minulla taas on käynyt niin että olen luullut kirjoittavani suomea "englantilaisittain", mutta jälkeenpäin lukiessa olen huomannut että ihan sujuvaa ja luettavaa suomea se on. Tai en ainakaan itse huomannut mitään töksähtävää.

Vierailija
22/23 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakjuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa olla huolissaan kognitiivisista kyvyistään jos tuolla tavalla unohtuu asioita ja sanoja. Onko sinulla esiintynyt muuten unohtelua tai poissaolokohtauksia tms. Kannattaisi tutkituttaa asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän