Älä esittäydy lempinimelläsi: "JiiPee", "Ansku"
Tuntuu epämukavalta kutsua ennestään tuntemattomia Jukka-Pekkaa tai Anna-Maijaa heidän lempinimillään.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihan yleistä esittäytyä "Moi, mun nimi on Marko-Petteri, mutta kaikki sanoo mua Makeksi". Sitten jokainen saa itse valita sanooko Marko-Petteri vai Make. Itse tulen monesti kysäisseeksi "Ai Jaska, tuleeko se Jaakosta" tms. Ei siitä kukaan ole loukkaantunut, ja minusta on kiva tietää se oikea nimi vaikka kutsuisinkin Jaskaksi.
Ikävä kyllä ei ole. Suurin osa yhdysnimen käyttäjistä vihaa nimeä niin paljon, että "piilottelee" sitä aina kun mahdollista. Fiksua olisi tosiaan vaihtaa nimeä aikuisiällä jos niin pahasti korpeaa.
Pitkissä nimissä ymmärrän, mutta kyllä virallisissa yhteyksissä tulisi käyttää oikeaa nimeä.
Sitten jos taas on normipituinen nimi niin sitten en ymmärrä, ei se helpota puhumista yhtään ellei ole vaikeasti lausuttava. Silloin lempinimillä puhumisen voi jättää niille jotka sitä harrastaa, itse puhun mieluummin oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysnimet ovat niin pitkiä ja kankeita että niiden käyttö on epämukavaa.
Eihän niitä koko ajan tarvitse käyttää, kunhan esittelee itsensä oikealla nimellään.
Juuri näin. Esittelee itsensä tyyliin "Hei, nimeni on Erkki-Yrjö Meikäläinen, mutta minua kutsutaan Ekaks." Tai sitten ottaa käyttöön vaikka toisen etunimensä sen karsean yhdysnimen tai ensimmäisen nimen sijaan, pari tuttua on tehnyt näin.
Tai käyttää yhdysnomen toista osaa. Mieheni on tyyliin Veikko-Matias ja esittelee itsensä aina Veikkona. Vihaa kaksiosaista nimeään, eikä edes suurinosa kavereista tiedä "oikeaa"nimeä kun on lapsuudesta asti kulkenut vain ekalla nimen osalla. En kyllä ymmärrä vanhempien ideologiaa antaa kaksiosainen etunimi ja käyttää vauvasta asti vain ekaa osaa. Olisivat sitten suoraan erottaneet nimet etu- ja toiseksi nimeksi.
Miksi mies ei tee tätä itse? Etunimeään saa muuttaa aika vapaasti.
Koska tuo toinen osa on miehen isän nimi, joten kykenet varmaan kuvittelemaan paskamyrkyn jos ainoa ja hartaasti toivottu poika tekisi tuollaisen tempun.
Enpä tiennyt että tästäkin voi loukkaantua. Itse en koe omaa pitkää kaksoisnimeäni omakseni vaan viimeiset 25 vuotta kutsuttu lempinimellä. Joskus virallisissa yhteyksissä esittäydyn koko nimellä mutta se kuulostaa aina omiin korviinkin todella oudolta. Mutta kommenttina niin ei varmaan kannata ottaa henkilökohtaisesti jos joku esittäytyy lempinimellä, oikeasti mitä väliä (eri asia jossakin matkavarauksissa mutta noin muuten).
Kukaan ei puhuttele minua oikealla nimelläni muutakuin lääkärit ja virkamiehet, kaikki sukulaisista hyvän päivän tuttuihin kutsuvat minua erilaisilla lempinimilläni.
Mun tuttu esittelee aina itsensä taiteilijanimellä Mikael. Oikeasti on Miika.
Onhan se kieltämättä outoa, että Ansku kutsuu itseään JiiPeeksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä koko ajan tarvitse käyttää, kunhan esittelee itsensä oikealla nimellään.
Juuri näin. Esittelee itsensä tyyliin "Hei, nimeni on Erkki-Yrjö Meikäläinen, mutta minua kutsutaan Ekaks." Tai sitten ottaa käyttöön vaikka toisen etunimensä sen karsean yhdysnimen tai ensimmäisen nimen sijaan, pari tuttua on tehnyt näin.
Tai käyttää yhdysnomen toista osaa. Mieheni on tyyliin Veikko-Matias ja esittelee itsensä aina Veikkona. Vihaa kaksiosaista nimeään, eikä edes suurinosa kavereista tiedä "oikeaa"nimeä kun on lapsuudesta asti kulkenut vain ekalla nimen osalla. En kyllä ymmärrä vanhempien ideologiaa antaa kaksiosainen etunimi ja käyttää vauvasta asti vain ekaa osaa. Olisivat sitten suoraan erottaneet nimet etu- ja toiseksi nimeksi.
Koska tuo toinen osa on miehen isän nimi, joten kykenet varmaan kuvittelemaan paskamyrkyn jos ainoa ja hartaasti toivottu poika tekisi tuollaisen tempun.
Mun miehellä on ihan sama tilanne. Koko nimi on kaksiosainen, mutta aina kutsuttu nimen toisella osalla jota itsekin käyttää. Nimen eka osa on Veli, joka on hänen isänsä nimi ja kaikilla veljillään. Kaikki veljekset kulkevat vain sillä jälkimmäisellä nimellä. Muuttaa ei voi, koska se olis suuri loukkaus sitä isää kohtaan. Eli mieheni on tyyliä "Veli-Matias" mutta käyttää vain nimeä Matias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on ihan sama tilanne. Koko nimi on kaksiosainen, mutta aina kutsuttu nimen toisella osalla jota itsekin käyttää. Nimen eka osa on Veli, joka on hänen isänsä nimi ja kaikilla veljillään. Kaikki veljekset kulkevat vain sillä jälkimmäisellä nimellä. Muuttaa ei voi, koska se olis suuri loukkaus sitä isää kohtaan. Eli mieheni on tyyliä "Veli-Matias" mutta käyttää vain nimeä Matias.
Kamalaa!! 😂😂 mies on useasti sanonut että jos meitä joskus lapsilla siunataan niitä ei todellakaan roiskita millään vanhempien nimillä tai suvussa kulkevilla nimillä koska on itse joutunut siitä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystäväpiiristä löytyy sekä yks Masa että yks Pipsa ja joutuvat jatkuvasti selittämään, että juuei, en ole Matti vaan nimeni on oikeasti Masa jne...
Sitten saapuu Matias ja esittelee itsensä Masaksi. Sun pitäisi vaan osata päätellä jostain ettei kyseessä olekkaan Masa, eikä Matti, vaan hassunhauska lempinimi jonka toki kaikki sukulaisesi tietää lempinimeksi.
Osaisitko päätellä, että Jokke on Johanna? :D
Ylipäätään tuntuu hankalalta kutsua henkilöä ensitapaamisella Sbörtsiksi tai Lillukaksi. Lempinimen luonteva käyttö tulee ajan ja lähemmän tutustumisen myötä - jos on tullakseen!
Riippuu tilanteesta. Ehkä työpaikalla on hyödyllistä tietää koko nimi, mutta jossain harrastepiirissä tai kamujen kesken ei niinkään.
Veikkaan että näissä tapauksissa ei ole pystytty päättämään (syystä tai toisesta) kahden eri nimen välillä ja sitten on otettu karsea kompromissi.