Leikki-ikäisen tytön hygieniasta
Pesettekö joka päivä leikki-ikäisen tytön alapään vai vain suihkun tai saunan yhteydessä? Siis lapsen joka jo itse pyyhii pyllynsä.
Kommentit (5)
meillä tytöt käy itse suihkussa tai sitten minun kanssa ja joka päivä pestään alapää muuten punoittaa heti ja alushousutkin vaihdetaan kyllä joka ilta.jos ollaan reissussa ja suihkuun ei olla päästy niin silloinkin ainakin alushousut vaihdetaan.tytöt iältään 2 ja 6v.
.. ei kävisi mielessäkään ettei lapset kävisi pesulla kuin kerran pari viikossa. Yök..
kärsi tihentyneestä virtsaamisentarpeesta ja yliärtyneestä rakosta. Eli ei saisi joka päivä puunata leikki-ikäisen alapäätä. Sieltä häviää se oma suoja mikä on esim. vitrsatietulehduksia vastaan. En tiedä sitten, mutta itse lopetin jokapäiväisen pesemisen lääkärin " käskystä" ja meillä ongelmat helpottivat kyllä, oliko sattumaa vai ei, mutta nyt pyritään että pestään n. jokatoinen päivä. En usko että tiheämmästä pesusta varmaan mitään haittaa on, jos ei ole mitään ongelmia, mutta meillä oli.
Mitään pesuaineita ei tosin kannata käyttää, pelkkä vesi riittää. Pesuaineet nimenomaan poistavat liian tehokkaasti ihon omia suojaavia bakteereja, vaikka olisivat kuinka ihon normaalin pH:n mukaisia.
Meillä tytön alapää alkaa kutista ja punoittaa, jos ei pese. Joskus saatetaan pestä päivälläkin.
yleensä joka päivä: ei koskaan harvemmin kuin joka toinen päivä. alkaa muuten heti punoittamaan.