Voiko raskaus tehdä keskivartalosta lopullisesti yli metrisen?
Odotan siis vauvaa ja luen paljon raskaudesta ja lapsista kertovia blogeja jne. Se on ihan ok fine mulle, että arpia voi tulla, mahan iho vähän löystyä ja tissit näyttää eriltä. Muutaman ylikilonkin kyllä sitten saa pudotettua äkkiä pois.
Joillakin naisilla on jäänyt VALTAVA keskivartalo. Siis että se maha näyttää aina siltä, että olisi todella iso loppuraskauden vauvamaha. VY yli metrin. Sitten kirjoitellaan raskauden muuttamasta vartalosta jne. Osa sanoo, että se maha vain jää. Enkä puhu nyt mistään pikkulöllöstä.
Onko tuollainen mahdollista? Kaiken järjen mukaan ihminen ei kertakaikkiaan liho, ellei syö yli tarpeen. Näin ollen raskaanakaan ei pitäisi lihoa. Vauvan paino, lapsivesi jne eivät ole lihomista. Eli miten vaikka 75kg painava henkilö voi esim kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen painaa esim 85kg, jos oikeasti on tehnyt kaikkensa pitääkseen kilot kurissa?
Eikö sa mahakin imeydy siitä ajan kanssa pois. Ja jos pientä löysää jää, niin ei haittaa.
Kommentit (19)
Iso pömppä voi jäädä silloin, jos vatsalihasten kanssa tulee jotain ongelmaa. Erkauma ei palaudu jne... Silloin maha pömpöttää vaikkei ole läskiä yhtään.
Ei. Ikinä. Kyllä se lihavuus johtuu ihan muista syistä.
T. Hoikka, kapeavyötäröinen kahden lapsen äiti
Minulle jäi 10 lisäkiloa ja pieni pömppö. Onneksi suurin osa lisäkiloista tuli takapuoleen ja reisiin. En elänyt mitenkään erityisen epäterveellisesti raskauden aikana ja sen jälkeenkään. En usko että mitään todella isoa muutosta vyötärönympäryksessä voi tapahtua, mutta jonkinasteisiin muutoksiin kannattaa varautua.
Suurin osa ei tee kaikkeaan raskauden aikana. En minäkään, raskauden jälkeen olen laihdutellut. Yli metri nyt tuskin johtuu pelkästä aiemmasta raskaudesta, mutta läskien järjestäytyminen voi kyllä raskaudessa muuttua vaikka paino palautuisi.
Se on yksilöllistä. Minä olin 88 kiloinen kun aloin odottaa esikoista, ja saman painoin synnytyksen jälkeen laitoksella, eli en lihonut yhtään entisten läskien lisäksi, ei raskausaikana yleensä lihokaan niin paljon jos on ennestäänkin lihava, hoikka ihminen joka on erikoisen rasvaton toki lihoo koska kroppa kerää sitä vararasvaa mitä tarvitsee kun imettää, monet hoikistuu ihan silmissä juuri imettämisen ansiosta.
Jotkut hoikat taas pysyy hoikkana koko raskausajan niin ettei raskausmahakaan tule isoksi, yksi tuttu oli kolme viikkoa ennen synnytystä hoikka ja pieni kumpu kuin olisi ollut ehkä viidennellä kuulla korkeintaan, niin vaan syntyi normaalipainoinen lapsi sieltäkin.
Kun sain kaksoset olin alussa liki 130 kiloinen, ja raskaus oli rankka, laihduin aluksi koko ajan, ja lapset syntyivät pari kuukautta ennen aikojaan, ja minä olin silloin n. 15kg hoikempi kuin ennen raskautta, olin tosi huonossa kunnossa sitten jonkin aikaa kiireellisen sektion takia ym. mutta paino palautui ennalleen ja nyt 10 vuotta myöhemmin olen edelleen aika samoissa kiloissa kuin ennen kaksosia.
Varmaan monilla hoikilla jos se maha vaan jää, eikä ole muualta lihonut, kyse on nimenomaan siitä mahalihasten erkaumasta, sillehän ei juurikaan itse voi mitään tehdä vaan pitää leikkauttaa se.
Sitten on niitä hoikkia ihmisiä jotka raskausaikana ajattelevat että voi syödä nyt luvan kanssa mitä vaan ja oikeasti onnistuvat lihomaan 30kg raskauden aikana, eipä se kaikki voi laitokselle jäädä eikä ehdi sulaa edes imettämällä, vaan sen jälkeen pitää laihduttaa jos haluaa hoikaksi jälleen.
Ei todellakaan voi. Mulla tuli vatsalihasten erkauma ja pömppö jäi. Lisäksi löysää nahkaa. Tietyissä vaatteissa mun vatsa näyttää hoikalta. Mekkojen alle muotoilevat sukkikset ja vatsa on ihan litteä. Painoindeksin mukaan olen normaalipainoinen ja mahdun ihan normaalikokoisiin vaatteisiin. Kaksoset ovat 9v, keskimmäinen 6v ja kuopus täyttää 2v. Paino pahimmillaan käynyt loppuraskaudessa lähes 100kilossa ja ei, ei jäänyt yli metrin vyötäröä.
Jos alkaa elämään epäterveellisesti niin kyllä rasvaa kertyy. Raskaus ei kuitenkaan luo energiaa tyhjästä.
Ei nyt kellekään metristä mahaa pelkästä raskaudesta jää, mutta harva ihan sentilleen entiselleen palautuu. Kasvaahan se kohtukin pysyvästi. Mulla on oli ennen lapsia 64 sentin vyötärö, nykyään se on 73 cm. Painoa ei olen kuin ehkä 5 kg enemmän.
No mulle jäi. Olin hoikka ennen raskautta, sitten tuli pahoinvointia ja sairaslomaa ja kaikkea. Raskauden jälkeen laihdutin ja urheilin rajusti ja pääsin lähelle lähtöpainoani - mutta vain hetkellisesti. Ja kaikki tuli takaisin, mahaan ja jenkkakahvoihin. Eikä mikään lähde pois kuin ainoastaan rajussa oksennustaudissa, eli syömättä ja oksentamalla. Tosin sitäkään en ole jaksanut tautia kauempaa harrastaa. Raskaus siis muutti ympärysmittojani totaalisesti ja pysyvästi. Olin ennen tyttömäinen, nyt mamma.
Vierailija kirjoitti:
No mulle jäi. Olin hoikka ennen raskautta, sitten tuli pahoinvointia ja sairaslomaa ja kaikkea. Raskauden jälkeen laihdutin ja urheilin rajusti ja pääsin lähelle lähtöpainoani - mutta vain hetkellisesti. Ja kaikki tuli takaisin, mahaan ja jenkkakahvoihin. Eikä mikään lähde pois kuin ainoastaan rajussa oksennustaudissa, eli syömättä ja oksentamalla. Tosin sitäkään en ole jaksanut tautia kauempaa harrastaa. Raskaus siis muutti ympärysmittojani totaalisesti ja pysyvästi. Olin ennen tyttömäinen, nyt mamma.
Tosin liikuntaa on pakko kiittää siitä, että läskeistä ja kiloista huolimatta olen kuitenkin kohtalaisen kiinteä. Ei siis ole mitään muhkuroita tai selluliittejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin liikuntaa on pakko kiittää siitä, että läskeistä ja kiloista huolimatta olen kuitenkin kohtalaisen kiinteä. Ei siis ole mitään muhkuroita tai selluliittejä.
Miten voi olla yli metrin vyötärö, jos säännöllisesti liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihoit takaisin? Jos olet ollut hoikka ennen raskautta, eli paino kenties pituudesta riippuen 50-65? Ja jos puhutaan valtavasta keskivartalosta, painon lienee pakko olla ainakin 95-100kg, ellei sitten ole kaikkialta muualta aivan todella tikku. Mitä tapahtui, että tuli kymmeniä kiloja ja yli metrin maha ilman sun omaa syytä?
Ylipainoiset usein laihtuu raskaana ollessaan.
Raskaus ei ole mikään tauti, jossa lihoaa. Raskaana ei liho, ellei itse halua.
Se mikä toiselle on normaali ruokavalio, voi toiselle olla aivan liikaa. Mä söin enne raskautta toki terveellisesti, mutta loppupeleissä aika paljon. Moni pullukka söi vähemmän. En vain lihonut. Raskaana söin aamulla puuroa marjoilla, päivällä salaattia, tonnikalaa, raejuustoa jne. Iltapäivällä pari karjalanpiirakkaa, kotona makaronilaatikkoa, illalla omenaa, leipää jne. Toinen syö tuosta alle puolet. Mä söin liikaa ja siksi lihoin.
Ne jotka karjuu että ei voi paksuuntua, ovat niitä joilla EI tullut erkaumaa.
Mulla meni 2 ekaa raskautta hyvin, vatsa palautui. Kolmas oli komplikaatioita täynnä, pahin oli istuksn häiriö joka teki litratolkulla lapsivettä liikaa. Maha oli suurempi kuin kaksosraskaudessa, lapsivettä vaan tuli lisää ja lisää, välillä imettiin pois. Vatsalihasten välinen kalvo venyi ihan äärimmilleen.
Nyt 1,5v synnytyksestä, paino normaali, olen hoikka muualta mutta raju erkauma jäi. Sitä kuntoutettu yli vuosi, ei auta. Vain puukko auttaisi.
Itse railo on 7-8cm mutta se yksistään ei ole ympäryksen kasvattaja. Vaan ne vatsalihakset jotka nyt on väärässä asennossa j törröttää ”eteen”. Eivät ole siis litteästi mahan päällä vaan vähän kuin kaksiosainen aukeava silta olis jääny puoleenväluin siivekkeet osin auki.
Vaikee selittää.
Ennen vyötärönympärys oli 71cm, nyt se on 86cm, pysyvästi. Laihdutus ei auta, olen jo laiha ja läskiä se ei edes ole.
Pelkään anestesiaa joten en tiedä korjaanko tuota erkaumaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka karjuu että ei voi paksuuntua, ovat niitä joilla EI tullut erkaumaa.
Mulla meni 2 ekaa raskautta hyvin, vatsa palautui. Kolmas oli komplikaatioita täynnä, pahin oli istuksn häiriö joka teki litratolkulla lapsivettä liikaa. Maha oli suurempi kuin kaksosraskaudessa, lapsivettä vaan tuli lisää ja lisää, välillä imettiin pois. Vatsalihasten välinen kalvo venyi ihan äärimmilleen.
Nyt 1,5v synnytyksestä, paino normaali, olen hoikka muualta mutta raju erkauma jäi. Sitä kuntoutettu yli vuosi, ei auta. Vain puukko auttaisi.Itse railo on 7-8cm mutta se yksistään ei ole ympäryksen kasvattaja. Vaan ne vatsalihakset jotka nyt on väärässä asennossa j törröttää ”eteen”. Eivät ole siis litteästi mahan päällä vaan vähän kuin kaksiosainen aukeava silta olis jääny puoleenväluin siivekkeet osin auki.
Vaikee selittää.Ennen vyötärönympärys oli 71cm, nyt se on 86cm, pysyvästi. Laihdutus ei auta, olen jo laiha ja läskiä se ei edes ole.
Pelkään anestesiaa joten en tiedä korjaanko tuota erkaumaa ikinä.
Eihän tuo 86cm mikään paha ole. Etkä ole mikään muodoton kasa läskiä.
Itse en tunne ketään jolle olisi raskaudesta jäänyt iso pömppä. Oma äitikin sai vanhat mittansa parissa kuukaudessa takaisin (57kg--73kg---58kg)
Täytyy kyllä sanoa, että itseä pelotta ihan sama asia jos joskus hankin lapsia.... :/