Talon rakennuttamisen hinta
Aika paljon olen aiheeseen jo tutustunut, mutta kysytäänpä jos täältä omakohtaisia kokemuksia tai parempaa tietoa vielä löytyisi.
Uudellemaalle rakentamassa, 130-170m2 kahteen kerrokseen. Sisustusvalmiina, eli levypinnoille tehtynä rakennutetaan ja loput tehdään itse (materiaalien ja kiintokalusteiden hintoja pystyy enemmän itse kilpailuttamaan jne). Ihan perustalo, ei halvin eikä kallein.
Riittääkö 300000€ kokonaisuuteen maanrakennustöineen kaikkineen? Tontti ei sisälly summaan, mutta kaikki muu kyllä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi (ei PK-seutu), itse rakennutettiin. Materiaalina lekaharkko, kaksi kerrosta, 180m² plus autotalli. Ei sen kummempia ylellisyyksiä, loppuhintana näillä näkymin 280 000€. Tähän ei sisälly tonttia, joka on oma (lainarahalla) ja kaupungissa, joten liittymät ja tiet kaikki valmiina.
Oman rahan osuus rakentamisessa 1/3.
Olette kyllä tehneet tosi edullisesti!
Mikä teillä on lämmitysmuoto? Millaisia pintamateriaaleja? Onko takkaa? Millaiset portaat? Mistä teille tuli kiintokalusteet? Tuliko talo rapattuna?
Maalämpö ja ilmanlämpöpumppu.
Ei takkaa, yksi kamina.
Seinissä on tasoite + maali. Kosteissa tiloissa laatta.
Portaat on puiset.
Kiintokalusteet on Keittiömaailmasta, Ikeasta ja kahdesta pienemmästä firmasta.
Talo rapataan ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi (ei PK-seutu), itse rakennutettiin. Materiaalina lekaharkko, kaksi kerrosta, 180m² plus autotalli. Ei sen kummempia ylellisyyksiä, loppuhintana näillä näkymin 280 000€. Tähän ei sisälly tonttia, joka on oma (lainarahalla) ja kaupungissa, joten liittymät ja tiet kaikki valmiina.
Mikä teillä on lämmitysmuoto? Millaisia pintamateriaaleja? Onko takkaa? Millaiset portaat? Mistä teille tuli kiintokalusteet? Tuliko talo rapattuna?
Ei takkaa, yksi kamina.
Portaat on puiset.
3x rappaus tukiverkolla maksaa jo yksistään 15000-20000 euroa joten maksettavaa tulee vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takkaa, yksi kamina.
Portaat on puiset.
3x rappaus tukiverkolla maksaa jo yksistään 15000-20000 euroa joten maksettavaa tulee vielä
Kirjoitinkin, että näillä näkymin. Ensi vuoteen ehtii vähän säästääkin, ettei lainaa tarvitse nostaa kuin puolet. Kaksi tarjousta on kysytty, niissä iso heitto keskenään, mutta ehkä parempi kysellä niitä lähempänä oikeaa ajankohtaa.
Pihaa ei ole tuossa kustannuksissa ollenkaan, eikä terassilautaa yms, mutta ne muutenkin menee ns. käyttörahoista. Vain etupihalle tulee (siirto)nurmi, takapiha on terassin jälkeen luonnontilassa, minne ajan kanssa sitten katsoo ja miettii, miten sitä aluetta haluaa tai pystyy käyttämään. Jos olisin viherpeukalo, saisin varmaan uppoamaan pihaan tuhansia ja taas tuhansia. Mutta pidän siitä millainen se nyt on :) Muutamaan ruukkuun muutama punainen pelargonia, ja ruukku kannon päälle niin on kuin mummolassa taas olisi.
No, ehkä sen 130m2 saatte 300 000 Eurolla pystyyn, mutta ette kyllä 180m2, ellei löydy perheestä ammattilaisia, jotka haalii tarvikkeita puoli-ilmaiseksi ja talkoilla tehdään ammattitöitäkin.
Alle 2000 euroa ei rakenna mitään neliötä ja siinä on laskettava mukaan varastot ja kaikki. 130m2 tarkoittaisi käytännössä 100m2 asuinpinta-alaa eli aika pientä taloa. Kokeile rakentaja.fi:n kustannuslaskuria. 130m2 esim. Hyvinkäälle, täysin suorakaide, suora sähkölämmitys pattereilla, puurunko ja -verhous, erittäin helpot perustusolosuhteet ja yhden auton katos eli kaikin tavoin minimeistä minimein. Itse aputöistä puolet. Aputöissäkin on muuten hommaa. Arvio ilman tonttia 269 000 Euroa. Jos lisätään vaikka vain maalämpöpumppu ja lattilämpö, niin hinta on jo 291 000...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takkaa, yksi kamina.
Portaat on puiset.
Jaa, eihän se talo sitten vielä ollutkaan edes valmis, eikä hinta lopullinen.
Todella haastavaa arvioida. Sisustukseen saa uppoamaan rahaa ja melkolailla tässä ne erot budjetteihin tulee. Meillä juuri valmistui 1krs. 180n. 200 kokonaispinta-alalta. Olisiko ollut päälle 300k ilman tonttia. Talo siis ulkoa valmis, elementeistä tehty jetta-talo.
Paljon tehty itse ja otettu vain parhaimpia materiaaleja. Suhteita käytetty ihan pirusti ja tällä jo säästetty n. 30k.
Jo maatöitä tehdessä tuli yli 20k ylimääräistä. Kaikkien arvioiden mukaan piti räjäyttää 200kuutiota kalliota, no lopulta räjäytettiin 600kuutiota. Budjetti heitti siis jo ennenkuin talo tuli tontille. Pitää varautua kaikkiin yllätyksiin. Meillä oli onneksi tilanne, että pystyttiin laittamaan omia säästöjä lainan päälle.
Kannattaa budjettiin eritellä realistisesti huonekohtaisesti mitä kukin huone tulee maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takkaa, yksi kamina.
Portaat on puiset.
Ihan uteliaisuutta pakko kysyä, että miksi laitoitte sekä maalämmön, että ilmalämpöpumpun? :)
Nostan kyllä hattua tuolle teidän kokonaiskustannukselle. Se on kyllä tosi pieni. Teittekö kaikki iv, maatyöt jne itse?
Onko summassa mukana kaikki kulut, myös ne mitä olette maksaneet ”käyttörahalla”?
T. Se joka teki puutalon 130m2 320.000
Ap täällä.
Kiitos kaikille vastauksista. Tuo 300000€ EI siis sisällä tonttia, toisin kuin jotkut ovat sen ajatelleet.
Eli 300000€ taloon ja tontin valmisteluihin, itse tontti siihen päälle. Sijainnilla ei siis pitäisi olla niin merkittävää hintaeroa.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Kiitos kaikille vastauksista. Tuo 300000€ EI siis sisällä tonttia, toisin kuin jotkut ovat sen ajatelleet.
Eli 300000€ taloon ja tontin valmisteluihin, itse tontti siihen päälle. Sijainnilla ei siis pitäisi olla niin merkittävää hintaeroa.
Kyllä sillä sijainnilla on merkitystä, jos ette tee itse. Eri toimijoiden hinnat vaihtelee asuinpaikasta riippuen ja erot saattaa olla huimat syrjäseudun ja kaupunkien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Kyllä sillä sijainnilla on merkitystä, jos ette tee itse. Eri toimijoiden hinnat vaihtelee asuinpaikasta riippuen ja erot saattaa olla huimat syrjäseudun ja kaupunkien välillä.
Myös ajankohta voi vaikuttaa hintoihin. Kesällä kovimpaan kiireaikaan hinnat saattaa olla suurempia.