Julkisimettäjät, miksi oi miksi
Itse olen imettänyt kolmea lasta noin vuotiaaksi asti eikä ole koskaan pitänyt tehdä sitä julkisesti esimerkiksi kahvilassa, lasten leikkipuistossa, Sohvaperunat-tv-ohjelmassa tai Prisman käytävällä.
Kommentit (64)
Naiset saavat esitellä nännejään siinä missä miehetkin.
Pysyitkö kotona koko imetysajan? Vai juoksutti kelloa jatkuvasti vilkuillen tarpeen mukaan kaupassa, pyrkien siihen, ettei missään tapauksessa vaan lapselle tule nälkä? Vai menitkö aina vessaan?
En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää julkisyödä kaiken maailman kahviloissa ja ravintoloissa, jopa puiston penkillä. Ällöttävää katsella kun ylipainoiset ahtavat ruokaa naamaansa... Söisivät kotonaan!
Eikun hei, eihän se kuulu mulle pätkääkään! Niinkuin ei muiden muiden vauvojen syömiset sulle AP.
Miksi? No siksi kun ipanalla on nälkä, joskus myös julkisilla paikoilla, ja asiassa ei ole mitään outoa tai paheksuttavaa.
On se kumma että lapselle ei saisi antaa ruokaa ettei joku tiukkapipo pahoita mieltään.
Minä kyllä aina ensin syötin vauvan ennen kuin lähdettiin minnekkään.
Ai miksikö? Noh, koska minun oli pakko imetysvuosien aikana välillä käydä ruokakaupassa, vaatekaupassa, lääkärissä, virastoissa, leikkipuistoissa, pihalla, kyläilemässä, julkisissa liikennevälineissä jne jne. Olisin toki voinut pysyä ensimmäiset 6kk kotona molempien vauvojen kanssa ja tilata kaiken netistä mutta mielenterveys siinä olisi kärsinyt aika tavalla. Meillä ei ollut autoa jolla olisi voinut hurauttaa 20 min kauppateissuja joiden ajan vauvat olisivat hyvin pärjänneet ilmankin maitoa. Julkisen liikenteen armoilla tavalliseen kauppareissuunkin tuhrautui joskus 2-3h aikaa joten tietenkin vauvalla tuli nälkä joskus kesken kauppareissun. Mulla ei ollut halua huudattaa nälkäistä vauvaa kotiin asti vaan annoin maitoa kun hän sitä, oli se sitten puiston penkillä, metrossa tai kaupan kassojen ulkopuolella penkillä. Jos se jotakuta aikuista ahdisti niin voi voi, mulla oli vastuu vain omista vauvoistani, ei muiden mielenterveysongelmista.
Siksi, että se on luonnollista. Siksi, että en halunnut jäädä kotiin puoleksitoista vuodeksi. Siksi, että julkiset WC:t on saastaisia, enkä tosiaankaan olisi pientä lastani voinut viedä sellaiseen syömään kun en itsekään missään tapauksessa olisi pystynyt siellä syömään. Ja siksi, että lähes missään julkisissa paikoissa ei ole imetykseen soveltuvia hoitohuoneita.
Lisäksi, se hetki, kun se nänni on näkyvissä, ennen kuin se imetysliivien kolosta sujahtaa lapsen suuhun tuskin on nanosekuntia pidempi ja sen hetken nähdäkseen on pakko estotta tuijottaa, eikä ainakaan minun kohdallani niin tahdittomia yksilöitä osunut kohdalle. Tottakai sitä yrittää katsoa mahdollisimman rauhallisen paikan lapsen vuoksi, jolloin paheksuntaakin on vähemmän, mutta muutaman kerran on ollut pakko imettää kesken oman ruokailun, kun lapsi on nälkäisenä herännyt unilta aiemmin kuin on ajatellut.
On aika 1800-lukulaista vaatia naisia olemaan kotona imetysaikaan ja on pöyristyttävää vaatia naisia syöttämään kuvottavissa WC-tiloissa siksi, ettei joku hienohelma näkisi vilahdusta epätoivotusta nännistä.
Kolme lasta kasvattanu eikä kertaakaan tarvinnut imettää julkisesti.
Vauvan synnyttyä jatkoin normaalia aktiivista elämäntapaani, eli kävin ulkona pitkillä kävelyillä, kahviloissa, ravintoloissa, näyttelyissä, shoppailemassa jne. Olisi hirveää kaikkien kannalta huudattaa vauvaa kunnes pääsee kotiin, joten en näe ongelmaa siinä, että sujautan vauvan paidan alle ja hän saa syödä. Nänniä saatta vilahtaa ehkä parin sekunnin ajan.
Itse en todellakaan paheksu imettämistä julkisella paikalla, mutta en itse ole "uskaltanut" imettää julkisesti juuri näiden paheksuvien takia. Kerran oltiin ravintolassa syömässä ja vauvalla tuli nälkä. Kävin imettämässä vessassa, vaikka se ei kovin mukavaa ollutkaan. Jos jotain häiritsee imetys, niin tarviitseeko sitä katsoa? Aivan turha tulla selittämään, kuinka siitä kuuluu ällöttävä ääni yms. Minun lapsien imetyksestä ei ainakaan ole kuulunut mitään ja todellakin ällöttävämpää on aikusten maiskutus, kun syövät. Eihän siinä yleensä näy edes juurikaan mitään, jos et mene viereen kyyläämään. Kun seuraavan kerran paheksuvasti katsot imettäjää tai sanot hänelle jotain, niin muista, että sinäkin voit ällöttää jotain toista, joten turha loukkaantua jos joku mainitsee asiasta. :)
Eikö kauppakeskuksiin voi rakentaa (ehkä jo onkin) tiloja imettämistä varten. Vessojen ulkopuolelle siis. Itse menisin mieluummin sellaiseen kuin imettäisin metrossa. Muuten minulle on sama missä muut imettävät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kauppakeskuksiin voi rakentaa (ehkä jo onkin) tiloja imettämistä varten. Vessojen ulkopuolelle siis. Itse menisin mieluummin sellaiseen kuin imettäisin metrossa. Muuten minulle on sama missä muut imettävät.
Tämä olisi hyvä idea. Ikeassaha on perhehuone, missä voi rauhassa käydä imettämässä. Ei kaikki välttämättä haluaisikaan imettää julkisesti, mutta minkäs teet jos vauvalle tulee nälkä, eikä ole mitään sopivaa "piilopaikkaa", jossa imettää.
Mä en voinut imettää ihmistenilmoilla, koska vauva suostui syömään rintaa tasan yhdessä asennossa (kylkimakuulla) ja sittkin huusi sydäntä/korvia/ikkunalasejasärkevästi joka kerta lopuksi ja välillä välissäkin. Samasta syystä en voinut ajatella imettäväni vessoissakaan (jos ne lattiat olisi olleet puhtaita, ei sinne kuitenkaan olisi mahtunut kylkimakuulle).
Minä siis vietin imetysajan neljän seinän sisällä. Ja voin todeta, että jos joku JOLLAIN keinolla voi tämän välttää, niin kannattaa koittaa välttää. Mielenterveyshäiriöt tulevat kalliiksi ja rikkovat perheitä.
No erillisten "imetystilojen" rakentaminen kyllä kielii siitä, ettei sitä julkista imetystä hyväksytä. Kertoisi itselleni paljon kauppakeskuksen asenteista imetystä kohtaan.
Miten ihmiset ylipäätään imettää jos se häiritsee muita? Juuri olin juhlissa missä kahta lasta imetettiin ja en edes huomannut lasten ateriointia vaikka toinen tapahtui viereisellä sohvalla. Imetysliivien kanssa tissistä ei näy kuin nänni ja se on lapsen suussa ja imetyspaita oli sen verran liehuva, että vauva sujahti sinne alle niin, ettei edes nänniä näkynyt. Muutenhan tuo näyttää samalta kuin lapsi olisi sylissä, mutta mielensäpahoittajia harmittaa varmaan tämäkin.
Jääkää kotiin jos vauvan ruokailu on noin kova ongelma. Tilatkaa itse ruokanne netistä ja sulkeutukaa kotiinne jos elämän perustoiminnot on noin vaikeaa kestää. Ongelma on teidän eikä imettävien. Yhtä sairasta kuin se, että joku mies vaatii naista poistumaan samasta tilasta vain sukupuolen vuoksi.
Ne rinnat on lapsen ruokintaa varten. Lyhyesti ja ytimekkäästi.
"Miksi, oi miksi?" Voi kulta pieni kun se ei kuulu sulle millään tavalla.
Mä imetin vain 4kk. Sinä aikana en käynyt ostarilla tai missään muualla. Ei ollut mitään syytä käydä missään. Kävin vain ruokakaupassa ja vanhempien luona. Vanhempien luona imetin makkarissa. En halunnut imettää muiden nähden.
Miksi tästä imetyksestä on tullut niin iso juttu? Olisi hauska tietää, onko asian takana enemmänkin miehet vai naiset, koska sekin sitten kertoo jo paheksunnan motiivin...
T. N24, lapseton
Miksi ei vain selvittää lyhytterapiassa, mikä siinä noin symbolisesti niin ahdistaa?