Saako opettaja syödä kouluruokailussa omia eväitään?
Kommentit (27)
No ei siellä ruokasalissa oppilaiden joukossa. Monet syövät omia eväitään opehuoneessa tai muussa työtilassa.
Kyllä kai. Kukas sen estää? Jossain alkuopetuksessa ne ipanat syö hyvässä lykyssä sen koko 30min ja openkin tarvis syödä ruokaa... Aika monet kyllä syö sitten kouluruokaa ja maksaa sen verotusarvon. Mielestäni verotusarvolla syöminen ei ole paha. Eniten harmittaa ohjaajien puolesta, jotka joutuu maksamaan täyden hinnan siitä ruuasta. Se on aika kohtuuton 5,50 Euroa kouluruuasta... ja vielä virkeästi lasten seurassa meluisessa ruokalassa. Kaiken huippu oli, kun oli erityislapsi, joka tarvi syömiseen tukea ja mallintamista. Tämä annettiin tehtäväksi ohjaajalle. Kunta meinasi ensin, että ohjaaja maksaa sen 5,50, sitten valituksen jälkeen alettiin suostua verotusarvoon. Minusta sekin oli liikaa ja kävin tappelemassa asiasta. Se pitää olla ilmainen, jos kerran työtehtäväksi tulee erityislapsen kanssa ruokailu ja hänelle syömistapojen opettaminen syömällä itse siinä vierellä. Miksei voi syödä siinä omia ruokia? Koska lapsi näkee, ettei toinen syö samaa. Idea oli syödä samaa ja sitä kautta auttaa lasta siinä opettelussa, miten kouluruokaa syödään ja saada lapsi rentoutumaan, jotta saa nieltyä sitä.
Kukaan ei voi määrätä mitä syöt. Paitti lekuri, mutta se ei ole valvomassa.
Kyllä saa, ruokavalio ei ole työnantajan asia.
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä ruokasalissa oppilaiden joukossa. Monet syövät omia eväitään opehuoneessa tai muussa työtilassa.
Tätä juuri tässä pähkin, kysymys siis tilanteesta jossa opettaja syö omia eväitään siinä ruokailutilanteessa.
Meillä yksi opettaja syö ruokailussa omia eväitään. Hänellä on hyvin tarkka ruokavalio johtuen lukemattomista allergioista.
Kouluruokalassa valmistetaan ruokaa ties minkälaisille erikoisruokavalioille, vakaumuksille ja allergioille. Ei ole oikeasti mitään järkevää syytä syödä oppilaiden nähden omia eväitä "kun ope ei tykkää makkarakeitosta".
Kouluruokailu on tärkeä osa kasvatusta myös yläkoulussa. Opettaja syö samaa ruokaa kuin muutkin ja valvoo siinä sivussa ruokailun sujumista.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokalassa valmistetaan ruokaa ties minkälaisille erikoisruokavalioille, vakaumuksille ja allergioille. Ei ole oikeasti mitään järkevää syytä syödä oppilaiden nähden omia eväitä "kun ope ei tykkää makkarakeitosta".
Kouluruokailu on tärkeä osa kasvatusta myös yläkoulussa. Opettaja syö samaa ruokaa kuin muutkin ja valvoo siinä sivussa ruokailun sujumista.
Opettaja ei jätä sitä makkarakeittoa syömättä siksi että ei tykkää siitä, vaan siksi että ei halua maksaa siitä.
Mä teen itse halvemmalla paremmat ruuat. En todellakaan maksa puurosta, tai makkarakeitosta. Varsinkin, kun oli mikä keitto tahansa, niin ei siellä ole muutaman ekan jälkeen jäljellä mitään muuta kuin perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailu on tärkeä osa kasvatusta myös yläkoulussa. Opettaja syö samaa ruokaa kuin muutkin ja valvoo siinä sivussa ruokailun sujumista.Opettaja ei jätä sitä makkarakeittoa syömättä siksi että ei tykkää siitä, vaan siksi että ei halua maksaa siitä.
Mä teen itse halvemmalla paremmat ruuat. En todellakaan maksa puurosta, tai makkarakeitosta. Varsinkin, kun oli mikä keitto tahansa, niin ei siellä ole muutaman ekan jälkeen jäljellä mitään muuta kuin perunaa.
Meillä ei voi valita syön tänään, mutta en huomenna. Rahat menevät joka päivältä .
Säännöllisen epäsäännöllisesti on ruokana puuroa tai kasvuskeittoa. Arvo on alle euron.
Kyllä opettajille ruoka maistuu, niin on lautaset kukkuroillaan aina. Puuron kanssa on usein kiisseliä, sämpylää ja leikkelettä. Useimmille maistuu hyvin sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailu on tärkeä osa kasvatusta myös yläkoulussa. Opettaja syö samaa ruokaa kuin muutkin ja valvoo siinä sivussa ruokailun sujumista.Opettaja ei jätä sitä makkarakeittoa syömättä siksi että ei tykkää siitä, vaan siksi että ei halua maksaa siitä.
Tietysti omat eväät ovat ok, minäkin otan usein edelliseltä päivältä yli jääneen ruoan kouluun lounaaksi. Pointti olikin se, että ruokalassa opettaja syö samaa ruokaa kuin oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi opettaja syö ruokailussa omia eväitään. Hänellä on hyvin tarkka ruokavalio johtuen lukemattomista allergioista.
Kouluruoan syöminen on opettajalla kasvatusvastuuta. Opettajan tulisi saada vapautus tästä vain lääkärintodistuksen nojalla. Äitimammanen
Saa. Opettajalla on oikeus omiin eväisiin.
Omia saa syödä, mutta maksaa joutuu joka tapauksessa koulun ruoan söi tai ei.
Meillä puuro päivä koulussa. Joutuvatko ruokailua valvovat opettajat maksamaan puurosta 6€?
Koulun oppilasravintolaan ei saa viedä omia eväitään.
Opettaja voi syödä eväitään opehuoneessa, ulkona tai luokassa.
Opettajalle ei välttämättä jää mitään varsinaista ruokataukoa. Silloin ruokailu voi olla vaikka omena ulkovalvonnassa ja leipä toisella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puuro päivä koulussa. Joutuvatko ruokailua valvovat opettajat maksamaan puurosta 6€?
Ei vaan he maksavat verotusarvon mukaan. Eli monissa kouluissa on mahdollisuus joko niin, että syö joka kerta ja se lisätään palkkaan tai sitten ilmoittaa ne kerrat kun syö ja se lisätään palkkaan. Jos syö sen yhden kerran ja se palkka olisi 3500 € kuussa . Niin ruokailun jälkeen palkka on 3506 € ja siitä maksetaan vero. Ei kai se kouluruokamössö voi maksaa 6€ kerralta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan vilkaissut kouluruokien ainesosalistaa tai ravintoarvoja? Proteiinia ei ole juuri lainkaan ja salaattitarjonta on erittäin huono. Kyllä mä lapsena kiitollisena söin sitä ilmaiseksi, mutta aikuisena en sellaisesta maksaisi. Lisäksi laitosruoka on täynnä lisäaineita, joista tulee maha kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei voi valita syön tänään, mutta en huomenna. Rahat menevät joka päivältä .
Säännöllisen epäsäännöllisesti on ruokana puuroa tai kasvuskeittoa. Arvo on alle euron.
Mutta voi varmaan valita, syökö ollenkaan vai jättääkö syömättä. Otapa selvää, onko mahdollista, että ilmoittaa itse ne kerrat, kun syö. Meillä ainakin tällainen on mahdollista.
Saa.