Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaiden hoitokodeissa/palvelutaloissa ym. työskentelevät?

Vierailija
15.09.2018 |

Kun aina valitetaan että omaiset käyvät liian harvoin niin mikä se liian harvoin on? Onko n.3-5 kertaa kuukaudessa riittävästi omaiselta jolla itsellään pienet lapset ja perhe hoidettavanaan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi. Joillakin ei käy kukaan ei koskaan.

Vierailija
2/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta mitä te hoitajat toivoisitte meiltä omaisilta? Mitä toivoisitte meidän tekevän tai millainen on "ihanneomainen"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mitä te hoitajat toivoisitte meiltä omaisilta? Mitä toivoisitte meidän tekevän tai millainen on "ihanneomainen"?

Jokainen tietää henkilöstömitoituksen näissä paikoissa, joka on katastrofaalinen. Olisi mukavaa, jos omainen auttaisi vanhustaan, esim. syömisessä, wc:ssä käymisessä. Eikä vain istuisi siinä katselemassa, kun hoitaja hosuu kiireessä, 10 muun odottaessa. Jotkut omaiset ovat ihania, he syöttävät ja auttavatkin, osa vaatii heti palvelua, itse vierestä katsellen.

Vierailija
4/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoa, että vanhus maksaa hoidostaan joskus aika paljonkin ja silti omaisen odotetaan paikalla ollessaan hoitavan itse läheistään.

Toki se hoidettava varmaan nauttii siitä, että läheinen häntä hoitaa, mutta toisaalta kummallista, että sitä häneltä hoitajien taholta suorastaan toivotaan. (En hauku vastaajaa. Häneltähän kysyttiin.)

Yksi mies käy syöttämässä äitiään tehostetun palvelun paikassa joka päivä. Tuosta pitäisi jo saada alennusta.

Vierailija
5/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää henkilöstömitoituksen näissä paikoissa, joka on katastrofaalinen. Olisi mukavaa, jos omainen auttaisi vanhustaan, esim. syömisessä, wc:ssä käymisessä. Eikä vain istuisi siinä katselemassa, kun hoitaja hosuu kiireessä, 10 muun odottaessa. Jotkut omaiset ovat ihania, he syöttävät ja auttavatkin, osa vaatii heti palvelua, itse vierestä katsellen.

Moni omainen saattaa olla vain epävarma, mitä he hoitokodissa saavat tehdä. Jotkut ohjeet omaisille voisi olla hyvä asia.

Vierailija
6/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo on vanhainkodissa, ja minä ja veljeni olemme enää ainoat samalla paikkakunnalla asuvat sukulaiset. Mummu ei koskaan ollut meistä kiinnostunut ollessamme lapsia, eikä läheistä suhdetta näin ollen koskaan syntynyt. Käymme mummun luona tosi harvoin, koska asia ei juuri pyöri edes mielessä. Muu suku syyllistää meitä tästä, kuinka itsekkäitä olemme. Eivät ymmärrä, että mummun luona vierailu nyt on meille sama kuin kenen tahansa random vanhuksen luona käyminen. Ei sillä, että ei olisi hyvä vaikka vierastakin mummoa/pappaa käydä morjenstaa, yksinäisiä vanhuksia on, mutta mummu nyt ei vain ole elämässämme ollut koskaan oikein mukana, ja omassa, oikeasti elämässämme olevassa perheessä ja ihmisissä, on ihan tarpeeksi.

Vierailija
7/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me lasketa, kuinka usein kenenkin omainen käy. Enkä mä ainakaan osaa sanoa mikä on liian harvoin! Jokainen käy omien voimavarojen puitteissa ja ymmärretään kyllä, että omaisilla on muutakin elämää. Monilla käy omainen n. kerran viikossa, toisilla harvemmin.

Vierailija
8/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että vanhus maksaa hoidostaan joskus aika paljonkin ja silti omaisen odotetaan paikalla ollessaan hoitavan itse läheistään.

Toki se hoidettava varmaan nauttii siitä, että läheinen häntä hoitaa, mutta toisaalta kummallista, että sitä häneltä hoitajien taholta suorastaan toivotaan. (En hauku vastaajaa. Häneltähän kysyttiin.)

Yksi mies käy syöttämässä äitiään tehostetun palvelun paikassa joka päivä. Tuosta pitäisi jo saada alennusta.

Kuten edellä todettiin, niin ei sille rahalle nykymitoituksessa saa vastinetta kuitenkaan, joten ihan hyvä jos me omaiset autamme edes vähän, niin että vanhuksella on hyvä olla. Ei tietenkään mitään varsinaisia hoitotoimenpiteitä voi tehdä ilman koulutusta, mutta totta kai käytän äitiäni vessassa ja autan syömisessä. Ei tulisi mieleenkään juoksuttaa hoitajia sellaisessa asiassa, missä voin paikalla ollessani itse jossakin auttaa.

Vierailija
9/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten esim. nuo wc-käynnit, äidilläni joka siis hoitokodissa dementian vuoksi usein vessaan ehtiessä on housut ulosteessa ja tarvitsee pesua ja vaatteiden vaihtoa ym. Olenko siis hankala ja laiska omainen jos kutsun henkilökunnan paikalle tuossa tilanteessa auttamaan vai pitäisikö minun hoitajien mielestä hoitaa tilanne itse?

Vierailija
10/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä tarvitse käydä ollenkaan jos ei ole läheiset välit 🙂 Jotkut omaiset käyvät vain velvollisuudesta enkä tiiä onko siitä iloa kummallekaan osapuolelle, en mä ainakaan ajattele pahaa vaikka ei kävis.

Jotkut omaiset ovat sanoneet suoraan etteivät halua käydä koska se tuntuu niin pahalta ja sekin on ihan hyväksyttävä syy.

Meillä omaisia käy esim. kahdesti viikossa, kerran kuukaudessa tai kausittain joka päivä.

Vierailija
11/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa-asioissa voi tietysti pyytää henkilökunnan apua.

Vierailija
12/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutalossa asuvan omaisena huomaan joskus ajattelevani, että minua käy nykytilanteessa usein sääliksi enemmän hoitajat kuin vanhukset.

Vierailija
13/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en toivo muuta, kuin että omaisten ja hoitohenkilökunnan välit on mutkattomat. Ihan parhaita omaisia on ne, joiden kans voi höpötellä niitä näitä. Ja jotka luottavat meihin. Puolin ja toisin voidaan puhua asioista suoraan ja ystävällisesti.

Vierailija
14/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen käyköön omantunnon ja resurssien mukaan. Muistisairaan näkeminen voi olla turhattavaakin, kun se oma mummo/äiti ei enää tunnista, tai muista niitä itselle tärkeitä muistoja. Olisi hyvä kuitenkin pitää mielessä, että muistisairaatkin osaa elää tässä hetkessä ja käynneillä kannattaakin tehdä jotain mistä omainen tykkää. Esim kuunnella musiikkia, laulaa, ulkoilla, hieroa, makoilla vieressä, tanssia, mitä vaan! Vaikkei kaikkea muista niin tästä päivästä on ihanaa nauttia :) t.dementiaosaston hoitaja

Vierailija
15/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten esim. nuo wc-käynnit, äidilläni joka siis hoitokodissa dementian vuoksi usein vessaan ehtiessä on housut ulosteessa ja tarvitsee pesua ja vaatteiden vaihtoa ym. Olenko siis hankala ja laiska omainen jos kutsun henkilökunnan paikalle tuossa tilanteessa auttamaan vai pitäisikö minun hoitajien mielestä hoitaa tilanne itse?

Minä kutsuisin hoitajan.

Vierailija
16/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hoitokodeissa tosiaan ole omaisille mitään ohje- tai toivelistaa? Luulen, että moni auttaisi mielellään enemmänkin, kun tietäisi, mitä odotetaan, ja mitä ylipäänsä saa tehdä. Hoitokoti on omaiselle kuitenkin usein vieras ympäristö, jossa tuntee epävarmuutta eri lailla kuin kotiympäristössä.

Vierailija
17/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään ole laiska etkä hankala. Aion olla rehellinen ja kertoa, miten minun työpaikassani toimitaan. Olen töissä yksityisessä, voittoa tavoittelevassa hoivapaikassa. Henkilöstömitoitus on alle minimin, työvuorolistoihin merkitään olemattomia henkilöitä, jotta listat saadaan näyttämään oikeilta. Meillä ei ole erikseen siistijöitä, eikä keittiöhenkilöstöä. Me siivoamme, lämmitämme ruoat, teemme aamu-ja iltapalat itse. Me pesemme asukkaiden pyykit. Jos ja kun, omainen tulee vierailulle ja pyytää esim. vaihtamaan vaipan tms. se ärsyttää, koska kesken jonkun muun tehtävän on juostava tekemään tämä ylimääräinen työ. Älkää syyttäkö meitä, jos emme aina ehdi, tai olemme kiireisiä, syyttäkää omistajia, jotka kohtelevat meitä kuin orjia. Itse en tämän määrä-aikaisuuden jälkeen aio jatkaa alalla. En kestä tätä touhua enää. Pidän vanhuksista, mutta en voi hoitaa heitä kunnolla.

Vierailija
18/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa vaativat omaiset ovat raskaita hoitajille. Tarkoitan sellaisia jotka vaativat erityispalveluja omalle vanhukselleen tai että se oma hoidettava saa aina ensimmäisenä palveluja. Yleensä nämä omaiset soittelevatkin vielä pitkiä puheluita ja hoitajien työaikaa itse hoitotyöltä menee näiden omaisten "hoitamiseen" niiden hoitoa tarvitsevien vanhusten sijaan.

Vinkkejä omaisille:

Kunnioita vierailuaikoja. Älä soita turhaan. Älä opeta hoitotyötä alan ammattilaisille.. Me osaamme. Sinun ei tarvitse istua osastolla aamusta iltaan. Voit halutessasi auttaa perus toimissa. Ole ystävällinen hoitajille. Ole realistinen toiveittesi ja vaatimustesi kanssa. Anna myös hyvää palautetta ainaisen valittamisen sijaan. Yritä myös aidosti ja itsellesi rehellisesti ymmärtää vanhuksesi terveydentila. Älä kuvittele liikoja, terveet vanhukset eivät ole hoitolaitoksissa...

Vierailija
19/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään ole laiska etkä hankala. Aion olla rehellinen ja kertoa, miten minun työpaikassani toimitaan. Olen töissä yksityisessä, voittoa tavoittelevassa hoivapaikassa. Henkilöstömitoitus on alle minimin, työvuorolistoihin merkitään olemattomia henkilöitä, jotta listat saadaan näyttämään oikeilta. Meillä ei ole erikseen siistijöitä, eikä keittiöhenkilöstöä. Me siivoamme, lämmitämme ruoat, teemme aamu-ja iltapalat itse. Me pesemme asukkaiden pyykit. Jos ja kun, omainen tulee vierailulle ja pyytää esim. vaihtamaan vaipan tms. se ärsyttää, koska kesken jonkun muun tehtävän on juostava tekemään tämä ylimääräinen työ. Älkää syyttäkö meitä, jos emme aina ehdi, tai olemme kiireisiä, syyttäkää omistajia, jotka kohtelevat meitä kuin orjia. Itse en tämän määrä-aikaisuuden jälkeen aio jatkaa alalla. En kestä tätä touhua enää. Pidän vanhuksista, mutta en voi hoitaa heitä kunnolla.

Hmm, ensin sanot että vessaan apua pyytävä omainen ei ole laiska eikä hankala, mutta sitten kuitenkin kerrot kuinka ärsyttää jos omainen pyytää esim. vaihtamaan vaippaa vanhukselle..

Vierailija
20/31 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei hoitokodeissa tosiaan ole omaisille mitään ohje- tai toivelistaa? Luulen, että moni auttaisi mielellään enemmänkin, kun tietäisi, mitä odotetaan, ja mitä ylipäänsä saa tehdä. Hoitokoti on omaiselle kuitenkin usein vieras ympäristö, jossa tuntee epävarmuutta eri lailla kuin kotiympäristössä.

Tässä on mielestäni ideaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan