Muistisairaiden hoitokodeissa/palvelutaloissa ym. työskentelevät?
Kun aina valitetaan että omaiset käyvät liian harvoin niin mikä se liian harvoin on? Onko n.3-5 kertaa kuukaudessa riittävästi omaiselta jolla itsellään pienet lapset ja perhe hoidettavanaan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta mitä te hoitajat toivoisitte meiltä omaisilta? Mitä toivoisitte meidän tekevän tai millainen on "ihanneomainen"?
Jokainen tietää henkilöstömitoituksen näissä paikoissa, joka on katastrofaalinen. Olisi mukavaa, jos omainen auttaisi vanhustaan, esim. syömisessä, wc:ssä käymisessä. Eikä vain istuisi siinä katselemassa, kun hoitaja hosuu kiireessä, 10 muun odottaessa. Jotkut omaiset ovat ihania, he syöttävät ja auttavatkin, osa vaatii heti palvelua, itse vierestä katsellen.
Moni omainen saattaa olla vain epävarma, mitä he hoitokodissa saavat tehdä. Jotkut ohjeet omaisille voisi olla hyvä asia.
Tai he saattavat olla epävarmoja siitä, miten hoitohenkilökunta suhtautuu omaisten antamaan apuun, pelätä olevansa jotenkin tiellä tai häiriöksi tai kunnioittaa liikaa/"pelätä" hoitajia jostain kumman syystä. Aivan kuin omaiset olisivat jotain tunkeilijoita ja ulkopuolisia, vaikka kyse on heidän läheisensä hoidosta! t. ex-hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta mitä te hoitajat toivoisitte meiltä omaisilta? Mitä toivoisitte meidän tekevän tai millainen on "ihanneomainen"?
Jokainen tietää henkilöstömitoituksen näissä paikoissa, joka on katastrofaalinen. Olisi mukavaa, jos omainen auttaisi vanhustaan, esim. syömisessä, wc:ssä käymisessä. Eikä vain istuisi siinä katselemassa, kun hoitaja hosuu kiireessä, 10 muun odottaessa. Jotkut omaiset ovat ihania, he syöttävät ja auttavatkin, osa vaatii heti palvelua, itse vierestä katsellen.
Moni omainen saattaa olla vain epävarma, mitä he hoitokodissa saavat tehdä. Jotkut ohjeet omaisille voisi olla hyvä asia.
Tai he saattavat olla epävarmoja siitä, miten hoitohenkilökunta suhtautuu omaisten antamaan apuun, pelätä olevansa jotenkin tiellä tai häiriöksi tai kunnioittaa liikaa/"pelätä" hoitajia jostain kumman syystä. Aivan kuin omaiset olisivat jotain tunkeilijoita ja ulkopuolisia, vaikka kyse on heidän läheisensä hoidosta! t. ex-hoitaja
Juuri näin, mutta ei tätäkään voi tietää, jos sitä ei sanota ääneen. Vaikka kyse on läheisen hoidosta, hoitoympäristö on omaiselle ihan outo maailma, jossa ei tiedä miten pitää toimia, jos ei kukaan kerro. Terv. omainen.
Itse ex-hoitajana ihmettelen, että mihin vanhustenhoito on menossa? Jatkuvasti vähennetään hoitajia, vanhukset elävät kauemmin. Kuka tulevaisuudessa hoitaa vanhukset suomessa? Palkka on surkea, työmäärä järkyttävä, henkilöstömitoitukset tippuvat jatkuvasti. Nuoret eivät enää mene vanhuspuolen opintoihin, koska maine on niin huono. Kotihoitoon ei saada työntekijöitä.Nyt hallitus suunnittelee vähentävänsä edelleen hoitajamitoitusta. Näyttää siltä, että tulevaisuudessa jokaisen on hoidettava vanhuksensa itse, ellei ole todella rikas, jolla on varaa maksaa tuhansia euroja kunnon hoivasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ex-hoitajana ihmettelen, että mihin vanhustenhoito on menossa? Jatkuvasti vähennetään hoitajia, vanhukset elävät kauemmin. Kuka tulevaisuudessa hoitaa vanhukset suomessa? Palkka on surkea, työmäärä järkyttävä, henkilöstömitoitukset tippuvat jatkuvasti. Nuoret eivät enää mene vanhuspuolen opintoihin, koska maine on niin huono. Kotihoitoon ei saada työntekijöitä.Nyt hallitus suunnittelee vähentävänsä edelleen hoitajamitoitusta. Näyttää siltä, että tulevaisuudessa jokaisen on hoidettava vanhuksensa itse, ellei ole todella rikas, jolla on varaa maksaa tuhansia euroja kunnon hoivasta.
Missä tällaista kunnon hoivaa saa edes rahalla?
Meidän kunnan vanhusten asumisyksiköt ovat ihan asiallisia ja henkilökuntaakin riittävästi perustoimiin. Mitään erikoista ei ehdi usein tehdä, joten toivoisimme että omaiset veisivät ulos, pitäisivät seuraa ja toisivat herkkuja ja mukavia käytännöllisiä sekä lämpöisiä vaatteita hoivakodissa asuvalle. Ja muistaisivat juhlapäivinä ja muinakin tärkeinä päivinä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällaista kunnon hoivaa saa edes rahalla?
Ei ainakaan mistään ns."hoivapaikoista". Jos on varallisuutta, paras vaihtoehto on palkata kotiin hoitaja/hoitajat, kunnon palkalla ja työehdoilla. Silloin voi saada hyvää ja luotettavaa hoitoa. Suomi on menossa järkyttävään suuntaan vanhustenhoidossa. Rikkaat voivat palkata omat hoitajansa, köyhät makaavat kotona, kouluttamattomien, kielitaidottomien ns. "hoitajien" armoilla. Kotihoitoon otetaan jo nykyään kadulta kaikki, jotka hakevat. Ei kotihoitoon hae hyvät, ammattitaitoiset hoitajat.
Vanhus saa paskempaa hoitoa kaikilla tasoilla vuodeosastosta palvelutaloon, jos omainen ei ole katsomassa perään ja pitämässä puoliaan. Teholla ollaan ehkä tasa-arvoisemmin isoilla resirsseilla lähellä kuolemaa.
Yksittäistapauksissa tilanne voi olla toisin, mutta laajemmalla otannalla on usein ihan paikallaan vaatia parempaa hoitoa. Ihan sama, jos tämä jotain ärsyttää, koska myös hoitohenkilökunta leipääntyy ja taantuu ns. riittäviin rutiineihin siinä missä kaikki muutkin työntekijät.
Suomen kotihoito on pelkkä vitsi. Laitoshoito ajettiin alas, kotona hoidetaan monisairaita, dementikkoja, jotka eivät edes tunnista nimeään. Eivät ole käyneet ulkona vuosiin. Jatkuvasti vaihtuvat, ns. hoitajat, kiireessä hosuvat 5-15 minuuttia, lähtevät seuraavan hoidettavan luokse. Hoitajiksi otetaan kuka vaan kadulta. Suurin osa ns. hoitajista on kielitaidottomia, kouluttamattomia. Ei kukaan ammattilainen mene kotihoitoon.
itse yksityisellä työssä palvelutalossa. Meillä pari omaista jotka käyvät päivittäin. Heille kerrottu että ei todellakaan ole heidän työnsä vaihtaa vaippoja ym, että me teemme kyllä. Mutta toki saavat tehdä mitä haluavat koska kyse läheisistään, ja hoitajat kyllä kiitollisia kaikesta mitä omaiset tekevät :) meillä myös omaisia muistetaan esim jouluisin pienillä lahjoilla:).
Omaisilta toivotaan että ymmärtävät realiteetit ja sen että hoitajamitoitus on mitä on. Usein päivät pyörii vajaalla tai sijaisilla. Näissä tapauksissa paras on ottaa yhteys johtoon sillä hoitajat eivät työmäärille ja mitoituksille voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten esim. nuo wc-käynnit, äidilläni joka siis hoitokodissa dementian vuoksi usein vessaan ehtiessä on housut ulosteessa ja tarvitsee pesua ja vaatteiden vaihtoa ym. Olenko siis hankala ja laiska omainen jos kutsun henkilökunnan paikalle tuossa tilanteessa auttamaan vai pitäisikö minun hoitajien mielestä hoitaa tilanne itse?
Et tietenkään ole laiska etkä hankala. Aion olla rehellinen ja kertoa, miten minun työpaikassani toimitaan. Olen töissä yksityisessä, voittoa tavoittelevassa hoivapaikassa. Henkilöstömitoitus on alle minimin, työvuorolistoihin merkitään olemattomia henkilöitä, jotta listat saadaan näyttämään oikeilta. Meillä ei ole erikseen siistijöitä, eikä keittiöhenkilöstöä. Me siivoamme, lämmitämme ruoat, teemme aamu-ja iltapalat itse. Me pesemme asukkaiden pyykit. Jos ja kun, omainen tulee vierailulle ja pyytää esim. vaihtamaan vaipan tms. se ärsyttää, koska kesken jonkun muun tehtävän on juostava tekemään tämä ylimääräinen työ. Älkää syyttäkö meitä, jos emme aina ehdi, tai olemme kiireisiä, syyttäkää omistajia, jotka kohtelevat meitä kuin orjia. Itse en tämän määrä-aikaisuuden jälkeen aio jatkaa alalla. En kestä tätä touhua enää. Pidän vanhuksista, mutta en voi hoitaa heitä kunnolla.
Yhtään vähättelemättä työmäärääsi niin minusta vaipanvaihto ei todellakaan ole mikään ylimääräinen työ vaan perushoitoa joka kuuluu hoitajan tehtäviin eikä siitä ole ok ärsyyntyä. Jos hoitajamitoitus on alimoitettu ja työtä liikaa se EI ole asukkaiden eikä omaistensa vika, ja heihin asiasta ärsyyntymisen purkaminen ei ole oikein eikä ammatillista.