Paljonko laitat joka kuukausi säästöön vähintään?
Itsellä menee lapsilisät n. 200 euroa säästötilille, jota voi helposti käyttää ja lisäksi 150 menee rahastoon, johon en koske.
Ennen kuin kukaan älähtää lapsilisistä, säästötilin rahoja käytettään mm. lasten isompiin hankintoihin, kodinkoneisiin ja matkoihin. Siis elämiseen.
Rahastosäästäminen taas on puhtaasti omaa eläketurvaani.
Kommentit (30)
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän asian nyt haluaa nähdä. Itse asiassa joka kuukausi menee kolmesataa miinukselle. Mutta maksanhan minä asuntolainaa 450€ ja sijoituslainoja 1450€/kk. Jos tämä lasketaan säästämiseksi, niin säästän 1900€/kk.
Millä katat sen 300 euron vajeen?
Tilillä on melkein 40.000€ ja oma asuntolaina loppuu vuoden päästä, joten tilanne kääntyy jälleen plussalle.
Miksi et maksa asuntolainaa pois säästöillä? Ok, korot on nyt matalat, mutta eikö silti tulisi halvemmaksi maksaa laina pois?
Vierailija kirjoitti:
800 euroa. Olen työtön.
Asutko miehen kanssa, joka on kirjoilla poste restantessa ja sinulla on lapsia?
Ei suoranaisesti, mutta maksan (4k) useaa sijoitusasuntoa samaan aikaan, niin kai sen voi sitten laskea samaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän asian nyt haluaa nähdä. Itse asiassa joka kuukausi menee kolmesataa miinukselle. Mutta maksanhan minä asuntolainaa 450€ ja sijoituslainoja 1450€/kk. Jos tämä lasketaan säästämiseksi, niin säästän 1900€/kk.
Millä katat sen 300 euron vajeen?
Tilillä on melkein 40.000€ ja oma asuntolaina loppuu vuoden päästä, joten tilanne kääntyy jälleen plussalle.
Miksi et maksa asuntolainaa pois säästöillä? Ok, korot on nyt matalat, mutta eikö silti tulisi halvemmaksi maksaa laina pois?
Olen minä sitä miettinyt. Korot ovat tosiaan niin matalat, ettei asialla juuri ole väliä. Lisäksi minua nukuttaa paremmpin kun on rahaa tilillä.
Ollaan nuori vastavalmistunut pari (molemmat amk) ja laitetaan 600-800€ kuussa säästöön.
Tällä hetkellä emme saa rahaa juuri ollenkaan säästöön kuukaudessa. Tulomme ovat todella pienet kun olen itse opiskelija ja puolison työsuhde päättyi joitain viikkoja sitten eikä uusia töitä ole tiedossa. Toivon että tilanne helpottaa sitten kun valmistun pian alalle, jossa on työvoimapulaa. Olen kaavaillut että jos pääsen työelämään valmistumisen jälkeen, niin olisi mahdollista laittaa säästöön jotain 1000e kuukaudessa. Häät siis tulossa, joten sen takia pitäisi alkaa säästämään aika kovaa vauhtia. Onneksi ollaan totuttu elämään vähällä rahalla, niin pystyy ehkä sitten laittamaan säästöönkin enemmän.
Nettotulot 1400€
Säästöön menee joka kuukausi 200€ - 300€
Laskuista riippuen joskus enemmän ja joskus otetaan säästötililtä sitten takaisin päin.