Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että pienen vauvan vanhempi on keskimäärin kolmekymppinen?
Olen itsekin saanut ensimmäisen lapsen 18-vuotiaana. Siitä huolimatta tiedän, että olin poikkeuksellisen nuori äiti.
Ensisynnyttäjien keski-ikä taitaa olla 29v ja isät ovat keskimäärin 2-3v vanhempia. Lapset saadaan keskimäärin 3v ikäerolla, joten toisen vauvan kohdalla äiti on keskimäärin 32v ja isä noin 35v. Toisaalta vähintään alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet saavat lapsena vieläkin myöhemmin. 50-vuotiaiden isien osuus on nyt suurempi kuin ikinä ennen.
Mikä ongelma siis ihmisillä on tajuta tämä? Joka paikassa kuulee, että nelikymppisenähän tullaan jo mummoksi ja mun lapsi on ainakin jo 12v ja ite oon 30 ja plaaplaaplaa.
Mikä siitä tekee niin helvatan hienoa, että on saanut katraansa liki yläkouluikäisiksi, kun on itse alle kolmekymmentä?
Pointti tässä nyt ei ole millään tavalla siinä, kuka on hyvä äiti tai koska lapset pitäisi hankkia.
Kommentit (12)
Ihmisten ymmärtäminen tai lukutaito on todella heikkoa. Lisäksi monet perustaa tilastonsa täysin sille, mitä ovat itse tai mitä naapurin Pekka on. Keskimäärin on keskimäärin. Porukka ei vain kertakaikkiaan ymmärrä. Heikko kapasiteetti. Jos jossain lukee, että saksanpaimenkoira on Suomen yleisin koirarotu, niin monethan siihen reagoivat "no ei voi olla, koska en tunne ketää kellä niiq ois sakemanniii".
En tunne ketään, kuka olisi saanut esikoisensa alle 28-vuotiaana. En oikeasti siis ketään. Mun tuttavapiirissä ja sukulaisissa kaikki ovat saaneet vauvansa 28-37 vuotiaina. Silti tiedän, että esimerkiksi vuosittain syntyy paljon lapsia alaikäisille äideille. En vain tunne heitä.
En mä ainakaan kuule tuollaista joka paikassa. Enkä oikein missään, paitsi välillä täällä, mutta useammin en.
Itse olin 32 vuotias saadessani poikamme ja omasta mielestäni aivan liian vanha, siksi hän jäikin ainokaiseksi.
Mulla ei ole lapsia mutta tiedän että "nelikymppisenä eletään parasta aikaa, koska talo on maksettu, ollaan uran huipulla, lapset on teinejä tai muuttaneet jo pois kotoa", eli kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että nelikymppisenä "kaikki" odottelee jo lapsenlapsia velattomassa omakotitalossaan johtajanpallilla.
Samaa oon miettinyt. Itse oon 41, ja paljon kuulee sitä, että "lapsethan on tuossa iässä jo isoja ja velat maksettu, vapaus koittanut jne". No, mun lapset on (kohta) 8 ja 11, ja ruuhkavuodet pahimmillaan. Lapset tehty 29 ja 33-vuotiaana, eli hyvin tyypillisessä iässä mielestäni. Vapaudesta ei tietoakaan, mummo on luultavasti ja toivottavasti vasta lähempänä kuuttakymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ymmärtäminen tai lukutaito on todella heikkoa. Lisäksi monet perustaa tilastonsa täysin sille, mitä ovat itse tai mitä naapurin Pekka on. Keskimäärin on keskimäärin. Porukka ei vain kertakaikkiaan ymmärrä. Heikko kapasiteetti. Jos jossain lukee, että saksanpaimenkoira on Suomen yleisin koirarotu, niin monethan siihen reagoivat "no ei voi olla, koska en tunne ketää kellä niiq ois sakemanniii".
En tunne ketään, kuka olisi saanut esikoisensa alle 28-vuotiaana. En oikeasti siis ketään. Mun tuttavapiirissä ja sukulaisissa kaikki ovat saaneet vauvansa 28-37 vuotiaina. Silti tiedän, että esimerkiksi vuosittain syntyy paljon lapsia alaikäisille äideille. En vain tunne heitä.
Minun tuttuvapiirissä taas saatu esikoiset 22 -26 -vuotiaana 😁
Itse sain 27 -vuotiaana.
Minä olen 44v ja nuorimmaiset 10v, esikoinen jo aikuinen ollut vuosia, ja kyllä minä odotan innolla isoäidiksi pääsyä. Kyllä parinkympin kieppeillä on paras aika tehdä lapset, ehtii sitten olla lastenlasten kanssakin ennenkuin on raihnainen ja höperö vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Samaa oon miettinyt. Itse oon 41, ja paljon kuulee sitä, että "lapsethan on tuossa iässä jo isoja ja velat maksettu, vapaus koittanut jne". No, mun lapset on (kohta) 8 ja 11, ja ruuhkavuodet pahimmillaan. Lapset tehty 29 ja 33-vuotiaana, eli hyvin tyypillisessä iässä mielestäni. Vapaudesta ei tietoakaan, mummo on luultavasti ja toivottavasti vasta lähempänä kuuttakymppiä.
Ja piti vielä sanoa, että velatonkaan en ole vielä lähellekkään... Silti ihan normaalin hyvä rahatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti tunnet tai olet kyllä onnistunut hyvin pienissä piireissä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä olet niin rupsahtanut, että luulevat sinua 60v.
Mikä sun pointti oli?