Onko marketin ja kampaamon shampoiden välillä oikeasti eroa?
Kun ei sitä ainakaan ns. normaaleissa, hyväkuntoisissa hiuksissa huomaa, käyttää sitten marketin 3e tai kampaamon 30e shampoota. Tai no, monet kampaamoshampoot ovat aiheuttaneet kutinaa, hilseilyä ja hiusten nopeaa rasvoittumista, joita ei ole ilmennyt kun on vaihtanut johonkin marketin halpikseen (sinänsä mielenkiintoista).
Ilmeisesti kulahtaneissa hiuksissa, joita on blondattu, pidennetty, suoristettu, kiharrettu, mitämilloinkin, eron huomaa vai huomaako? Onko se pelkkä imagoa, kun ostaa selektiivistä merkkiä kalliimmalla hinnalla, se on parempaa koska se on selektiivistä ja kalliimpaa?
Kommentit (36)
Vaihtelen rahatilanteen mukaan eli välillä ostan marketista ja välillä kampaamosta. Vielä on hiukset päässä pysyneet.
Kampaamotuotteet on paljon riittoisampia kuin perus-markettisampoot. Pitäisi tehdä oikeasti ihan vertailua, mikä tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi.
Minua ei tosin jaksa kiinnostaa väitellä asiasta ihmisten kanssa. Joku ostaa marketista, joku kampaamosta. Itse ostan molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee, jos löydät hyvät tuotteet, niin silloin. Itselläni on kylmän vaalea sävy hiuksissa ja perussamppoilla muuttuu kamalaksi, joten käytän hyviä hopeasamppoita. Olen huomannut eron, koska hiuksiani kehutaan ihan todella paljon ja jopa tuntematon on tullut kehumaan. Kun oikeasti löytää sen hyvän, omille hiuksilleen sopivan, tuotteen, ei ole paluuta. Haluaisin kuulla, millaisia kampaamotuotteita ihmiset ovat kokeilleet, jotka eivät toimi? Itselläni käytössä mm. Fudgea ja Morocconoilia, toki myös TreSemmen markettituote
TreSemme oli btw alkujaan ammattilaissarja, siis vain kampaamoissa käytössä ja myynnissä.
Tuossahan se tulikin, jos on vaikkapa värjätyt hiukset, todennäköisesti kampaamoshampoista löytyy paras vaihtoehto, mutta jos on normaalit hiukset, joita ei ole värjätty tai permanentattu eikä niitä alituiseen itsekään suoristele tai muuten käsittele, on jotakuinkin sama millä ne pesee, kunhan hiuspohjalle sopii. Hiuksethan ovat sitä mitä ovat, ei niitä millään tuotteella kohenneta tai muuteta kuin ulkonäöllisesti. Mikään latvasuoja ei korjaa kaksihaaraisia, se vain "liimaa" hapsottavat latvat siksi ajaksi kun sitä käyttää. Tai että jokin "proteiinishampoo" muuttaisi koppurat hiukset yhtäkkiä upeiksi. Ei muuta, mutta tarpeeksi silikonia niin koppura näyttää sileältä, mutta yhtä koppura se hius itsessään silti on. Jos hiukset ovat hyväkuntoiset, tottakai silikonit tekevät niistä lähmäiset ja likaisen oloiset. Sellaista silikoni on.
Käytin aikoinaan kun hiuksia vaalennettiin ja raidoitettiin, Redkenin ja Kerastasen shampoita (nykyäänhän Redkeniäkin saa jo halvalla netistä, saaneeko halpahalleistakin?), mutta ns. normaalihiukseen olisivat aivan liian silikonisia.
Riippuu täysin siitä, millaista hiusta pesee. Marketshampoo toimii jos hiukset pysyvät kiiltävinä, eivät takkuunnu eikä päänahka kutia ja hilseile. Mitä ihmeen järkeä olisi ostaa tyyliin 10 kertaa kalliimpaa shampoota vain siksi, että se on 10 kertaa kalliimpaa jos halvempikin toimii, saati jos kalliimpi rasvoittaa ja kutiaa. Jokainen ostaa mitä haluaa, mutta jos itsetunto on siitä kiinni, ettei siksi osta shampoota marketista kun se on halpaa niin selvä :D
Minulla on aina ollu haastava tukka: karhea ja kähärä luonnonkihara, joka sojottaa joka h*lvetin ilmansuuntaan, kun sille päälle sattuu. Teininä kokeilin läpi monenlaiset tuotteet, ja pitkään käytin kampaamosta saatavia shampoita, hoitoaineita ja hiusnaamioita, jotka oli tarkoitettu nimenomaan kiharalle tukalle, ja ne toden totta tuntuivat vähän hillitsevän tätä pehkoa.
No, sitten tulin jostain tietoiseksi kosmetiikan silikoneista ja tutustuin tarkemmin niiden vaikutuksiin niin hiukselle, iholle kuin ympäristöllekin. Luovuin kaikista silikonipitoisista hiustuotteista - eli juurikin noista kampaamon "ihmeaineista". Nykyään käytössä Erisanin hajusteeton shampoo sekä hoitoaine. Koskaan ei ole tukka voinut näin hyvin tai ollut näin pehmeä! Silkkisen sileää tästä pehkosta ei toki saa taikomallakaan, mutta ero entiseen on huomattava. :) Ja kivaa on myös se, kun shampoon ja hoitoaineen voi napata samalla kauppareissulla kun kaiken muunkin, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi.
Omasta kokemuksestani siis liputan mahdollisimman hellävaraisten ja silikonittomien tuotteiden puolesta!
Totta kai kampaamosta ostamani shamppoo, josta maksoin 7,5€ putilolta on parempaa kuin se samanlaisessa pakkauksessa ja valmistajan tekemä shamppoo jota ostain kaksi purkkia 10€ lähi kaupastani. - Kampaamolla kampaaja osasi lirkuttaa ummet ja lammet kysesistä shamppoosta. Lähikaupassa myyjä hymyili kauniisti ja toivotti hyvää viikonloppuna. Mutta vähän tästä kysymyksestä tulee mieleen taannoinen taannoinen tutkimus, jossa Kuluttajajärjestö tutki ja sai tuloksesksi, että Lidlin kolmen euron kasvovoide peittosi muut - kallein jäi viimeiseksi. (Tutkimuksesta löytyy vielä netin kautta luettavaksi esimerkiksi seuraava artikkeli: https://www.is.fi/mystyle/art-2000001271865.html) - Tämän testituloksennjukaisemisen aikoihin aika moni polki jalkaa ja melskasi, että miten ja kuinka se ei voi mitenkään pitää paikkansa ja olla luotettava. - Ymmärrän reaktion. Harva haluaa tuntea itsensä typeräksi ja huijatuksi. Semminkin kun tavallisella kuluttajana on aika harvoin paljoa muuta mahdollisuutta arvioida, jonkun tuotteen laadukkuutta ,kuin ottaa riski ja kokeilla tai kuvitella ja uskotella sen kalliimman olevan parempi, vaikkei näin aina olisikaan. Mutta kyllä tietysti silti haluaisi uskoa, että kalliimpi hinta kertoisi muustakin kuin yrityksestä höynäyttäa ja kokeilusta, miten idiootteina meitä kuluttajia voidaankin taas pitää; minuakin ja aina toisinaan onnistuenkin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kampaamosta ostamani shamppoo, josta maksoin 7,5€ putilolta on parempaa kuin se samanlaisessa pakkauksessa ja valmistajan tekemä shamppoo jota ostain kaksi purkkia 10€ lähi kaupastani. - Kampaamolla kampaaja osasi lirkuttaa ummet ja lammet kysesistä shamppoosta. Lähikaupassa myyjä hymyili kauniisti ja toivotti hyvää viikonloppuna. Mutta vähän tästä kysymyksestä tulee mieleen taannoinen taannoinen tutkimus, jossa Kuluttajajärjestö tutki ja sai tuloksesksi, että Lidlin kolmen euron kasvovoide peittosi muut - kallein jäi viimeiseksi. (Tutkimuksesta löytyy vielä netin kautta luettavaksi esimerkiksi seuraava artikkeli: https://www.is.fi/mystyle/art-2000001271865.html) - Tämän testituloksennjukaisemisen aikoihin aika moni polki jalkaa ja melskasi, että miten ja kuinka se ei voi mitenkään pitää paikkansa ja olla luotettava. - Ymmärrän reaktion. Harva haluaa tuntea itsensä typeräksi ja huijatuksi. Semminkin kun tavallisella kuluttajana on aika harvoin paljoa muuta mahdollisuutta arvioida, jonkun tuotteen laadukkuutta ,kuin ottaa riski ja kokeilla tai kuvitella ja uskotella sen kalliimman olevan parempi, vaikkei näin aina olisikaan. Mutta kyllä tietysti silti haluaisi uskoa, että kalliimpi hinta kertoisi muustakin kuin yrityksestä höynäyttäa ja kokeilusta, miten idiootteina meitä kuluttajia voidaankin taas pitää; minuakin ja aina toisinaan onnistuenkin.
Niinhän se Lidlin parin euron ripsarikin voitti ripsaritestin jokin aikaa sitten.
Mulla vaalennetut hyväkuntoiset pitkät hiukset ja pesen nykyään markettishampoolla
Onhan niissä eroja, mutta ei mitenkään kampaamotuotteiden hyväksi.
Tigit on ihan kamalia, karsea haju ja ne vasta lähmää. Redkenillä on yksi tosi hyvä, sellainen sininen, jos on hiukset koppuroituneet esim. vaalennuksen tai kesän jälkeen. Kerastase on näistä kampaamosarjoista ollut tasaisen hyvä. Ja hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä on se kotimainenkampaamo sarja, jonka pakkauksissa on kirjoituksia, KC vai oliko se nyt valmistaja. Marketista taas varmaan parasta on XZ eikä se tosihalpis Suomalainenkaan pinkissä pullossa huonoa ollut.
Kokemusta on monesta. Värjätyt hiukset ilman muita erikosuuksia. Mulla toimii parhaiten Dermosilin vaalenpunainen shampoo ja hoitoaine. Toiseksi paras on Lorealin Botanicals -sarja, ja vasta viimeisenä tulee kampaamosta ostettu sarja, jossa ei ole kuitenkaan hirveästi silikonia. Pakkohan se on käyttää loppuun kun isolla rahalla ostin, vaikka ei nyt niin hyvää olekaan.
Käytän Utkramin Aloe shampoota jota saa marketeista.
Pää ei kutise enää. Kampaamon shampoilla oli jatkuva kutina.
Kalliita kampaamojen tuotteita myydään ulkomailla niiden tavarataloissa j.a marketeissa. Oli vedätetty olo kun targetissa tuli vastaan käyttämäni kallis merkki hintaan 4e puteli. 🤗
Shampoissa en ole huomannut eroja. Käytän XZ:n herneshampoota. Se on parasta mun hiuksille. Tosin marketshampoot eivät ole yhtä riittosia, kuin kampaamoshampoot. Eli pitää laittaa suurempi määrä.
Marketin muotoilutuotteet sitten on kyllä täyttä kurapaskaa, joilla en tee yhtään mitään. Sama kuin laittaisi tyhjyyttä hiuksiin. Eli muotoilutuotteet ostan kampaamosta, paitsi hiuslakkaa onneksi saa jo marketeista eli Tigin Masterpiece-lakka. Se on maailman paras lakka ja ostan vain sitä, vaikka sitä myytäis vain navetassa.
Mulle ylipäätään on yhdentekevää mistä esim kosmetiikan ostan ja paljonko se maksaa. Toimivuus on se pointti. Valitettavasti halpojen hintojen kosmetiikka ei mun kasvoilla toimi. Toki niissäkin on onneksi muutamia poikkeuksia, en ole hyvätuloinen, niin on ihanaa kun voi ostaa halpaakin.
Käytin ennen vuosia kampaamoiden shampoita ja hoitoaineita. Eri merkkisiä. Oikein mikään ei ollut hyvä, osa todella huonoja hiuksilleni. Kerran sitten mökille lähtiessä olin unohtanut shampoon kotia ja kaupasta kävin ostamassa nopeasti Erittäin hieno suomalainen mustikkashampoota. Ikinä ei hiukset ole olleet niin sileät ja hyvän tuntuiset!
En myöskään värjää hiuksia, en koskaan käytä hiustenkuivainta, en mitään kihartimia yms. En mitään muotoilutuotteita. (en käytä nyt, enkä ole ikinä käyttänytkään). Ostin myös luonnonharjaksisen harjan ja heitin tangle teezerin mäkeen.
Lopetin 2kk sitten hoitoaineiden käytönkin. Huomasin, että mun hiukset on paremmat, kuin silloin, kun käytin hoitoaineita. Pehmeämmät ja sileämmät. Ainoastaan latvahoitoainetta käytän latvoihin.
Aikaisemmin oli jo käynyt mielessä, että mitä jos kokeilisin olla ilman hoitoaineita, mutta olin ihan varma että hiuksista tulee kauhea hamppukasa. Ei todellakaan tullut. Olin tosi yllättynyt.
Minä uskon siihen, että hiukset voi kaikista parhaiten, kun niitä ei käsittele mitenkään. Koskaan. Ja käyttää korkeintaan shampoota ja latvoille vähän jotain.
Minulla hiukset on takapuoleen asti. Todella hyväkuntoiset ja paksut.
En tiedä, miksi kirjoitin sampPoo...