Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helppoja leipä ja sämpyläohjeita kaipailen pikaisesti.

04.05.2006 |

Myös leivonnaisiin joita saa aikaan suht vähistä aineista haluaisin ohjeita.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin kirjastossa selailemassa leipäkirjoja mutta kaikki näytti niin monimutkaiselta..

Vierailija
2/6 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti teki näin ja minä tietysti perässä...

5dl lämmintä vettä

n.60g hiivaa (murenna veteen, että sekoittuu kunnolla)

2,5-3tl suolaa

1 rkl sokeria, hunajaa tai siirappia, lisää veteen ja sekoita

vehnäjauhoja niin paljon, että tulee kunnon taikina, että ei ihan liimaudu käsiin (vaivaa siis taikinaksi)

50g sulatettua margariinia tai pari rkl öljyä (vaivaa taikinan sekaan)

Anna kohota 20min. Tee sämpylöitä (mulla tulee yleensä kaksi pellillistä), kohota hetki, pistä haarukalla reikiä ja paista 225 asteessa kunnes hyvän värisiä...

Jauhoja voi vaihdella maun mukaan, välillä laitan kupillisen kaurahiutaleita, puuron tai perunamuussin loppujämät, ruisjauhoa desin, graham-jauhoja tms. mukaan. Jos haluaa niin ennen paistoa voi vielä kostuttaa vedellä ja laittaa siemeniä päälle... itse taikinaankin voi sekottaa pähkinöitä tai siemeniä, mutta sitten vähemmän jauhoja. Näppituntuma paras, kunnon jauhomäärä löytyy vain kokeilemalla... meillä syödään näitä mielellään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen heti huomenna sämpylöitä. Taidan laittaa sekaan neljänviljanhiutaleita kun ne ei puurona tee kauppaansa.=)

Vierailija
4/6 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhoja laitan niin paljon, kuin kone jaksaa sekoittaa. Taikinasta tulee löysä, jonka kohonneena sekoitan lusikalla ja kahdella ruokalusikalla heitän pellille keoiksi. Siten sämpylöistä tulee aina kuohkeita ja tosi hyviä ja ovat hyviä vielä pari päivääkin. Eivät siis kovetukaan nopeasti.

perusohjeena mulla on:

5dl vettä

1pss kuivahiivaa

2rkl siirappia

1tl suolaa

0,5dl öljyä

sitten puurohiutaleita desin verran ja erilaisia jauhoja; hiivaleipä-, graham-, sämpylä-, vehnäjuhoja... Joskus laitan auringonkukan siemeniä. Pellillä ripottelen sämpylöiden päälle jauhoja, niin eivät tartu kohotessaan liinaan kiinni.

Vierailija
5/6 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmitä ½l vettä,liuota siihen 50 gr hiivaa, lisää 1 rkl siirappia ja reilu 2 tl suolaa sitten noin 2 dl neljän viljan hiutaleita, ja noin ½ dl rasvaa ja noin 8 dl vehnäjauhoja, lisää rasva loppuvaiheessa, alustaja anna kohota suurinpiirtein kaksinkertaiseksi,pyörittele sämpylöitä ja anna taas kohota,paista 225 noin vartti

Vierailija
6/6 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on vielä nopeampi ja helpompi ohje, ei tartte pyöritellä sämpylöitä... oli elovena-paketin kyljessä. olen laittanut usein neljän viljan hiutaleita sekaan ja vähän enemmän suolaa kuin ohjeessa. sekaan voi lisätä myös rouheita ym. maun mukaan. tosi hyvä ohje, jos esim. viikonlopun jälkeen huomaa, että leipä on lopussa eikä pääse heti kauppaan...

5 dl vettä

4 dl kaurahiutaleita

1 ps sunnuntai-kuivahiivaa

n. 1 tl suolaa

1 rkl sokeria

1/2 dl öljyä

6 dl vehnäjauhoja

voiteluun: munaa

pinnalle esim. kaurahiutaleita

sekoita reilusti lämpimään veteen (+42c) kaurahiutaleet, joiden joukkoon on kuivahiiva sekoitettu. lisää suola, sokeri, öljy ja jauhot. sekoita taikina tasaiseksi ja kaada se reunalliselle uunipannulle leivinpaperin päälle. ripottele taikinan päälle vähän jauhoja ja taputtele taikina tasaiseksi levyksi (n. 30*35 cm). anna taikinalevyn kohota noin 30 min. voitele pinta munalla ja ripottele päälle kaurahiutaleita.

leikkaa levy taikinapyörällä neliöiksi.

paista 225 asteessa uunin keskitasossa 15-20 min.