Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen kelan kuntoutuspsykoterapiaa mutta en tiedä millä dignoosilla saisin sitä

Vierailija
14.09.2018 |

Olen siis parikymppinen eikä mulla ole varaa maksaa itse terapiaa. Tarvitsisin terapiaa niin paljon, mutta en tiedä miten saisin tuota tukea kun se edellyttää mielenterveyden häiriön diagnoosin. En kestä enää elämää huonon itsetunnon aiheuttaman stressin kanssa. Ahistaa vaan niin paljon.

Siis kaiken alku ja juuri on tämä minun itsetunto. Se vaivaa ihan jokapäiväistä elämää. Saan päivittäin vahvoja ahdistuskohtauksia koska stressaan ihan kaikkea. Mulla on jatkuvasti semmonen kihelmöivä tunne vatsassa. Iltaisin saatan itkeä tunteja tai kärsiä hirveästä hengenahdistuksesta. Parhaimmillaan saatan valvoa koko yön stressaten jotain pikkuasiaa. Joskus on vaikea saada syödyksi kun tuntuu että on niin oksettava olo. Saan myös pahoja vatsakipuja stressistä. Stressin aiheita voi olla mm. mitä toiset ajattelee musta, tuleva sosiaalinen tilanne tai jos oon saanut päähäni jonkun negatiivisen asian itsestäni. Mietin päivittäin kuolemista, tai lähinnä sitä miten se helpottaisi elämääni. Pelkään tulevaisuutta, koska en tiedä miten tulen ikinä toimeen tässä yhteiskunnassa mun epävarmuuden kanssa. Saanko ikinä töitä, kun maailma arvostaa vain itsevarmoja ihmisiä ja kun en pysty vakuuttamaan edes itseäni että olisin missään hyvä.

Kommentit (37)

1/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo kuulostaa ahdistuneisuushäiriöltä. Se on ihan validi diagnoosi, jolla pääsee terapiaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt tuollaiseen elämääsi hukkaa. Pidä hauskaa, kun olet nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisiko joku yleinen ahdistushäiriö tms. Oman kokemukseni mukaan, diagnoosia tärkeämpää on milloin haet tukea terapiaan Kelalta. Loppuvuodesta saat todennäköisimmin hylkäävän päätöksen, jossa on jotkut vakioperustelut, kun oikesti kyse on määrärahojen loppumisesta loppuvuonna. Hae alkuvuodesta ja saat helpommin tuetun terapian.

Vierailija
4/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se usein ole ilmaista Kelan tuenkaan kanssa. Huomattavasti halvempaa kyllä.

Vierailija
5/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep kaukana ilmaisesta. Kelan tuenkin kanssa ei voi ihan pienipalkkainen olla

Vierailija
6/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin saat ihan varmasti. Ahdistuneisuushäiriö.

Vierailija
7/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun tarvitse sitä diagnoosia miettiä, menet psykiatrille ja kerrot nuo vaivasi. Myös ihan psyk polit voi auttaa sinua, sinne voit hakeutua tk- lääkärin kautta.

Vierailija
8/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia-nain-haet

Paperisotaa on mutta kerää voimat ja hae!

Älä välitä näistä jotka täällä kääntävät kaiken negatiiviseksi! Kyseessä sinun elämä ja olet vielä nuori,  kaikki edessä! Tsemppiä paljon!

Vierailija
9/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep kaukana ilmaisesta. Kelan tuenkin kanssa ei voi ihan pienipalkkainen olla

Mulla oli se omavastuuosuus neljänkympin tietämillä niin alkuun kun istuntoja kaks kertaa viikossa joutui pulittaa sen 320 €/kk eli ei mitään ihan halpaa lystiä. Ymmärrän hyvin, että monilta jää käymättä

Vierailija
10/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap minkään hoidon piirissä?

Vierailija
11/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että olet lähes umpihullu.

Ei mitään kiertelyä, että: "Olen varttihullu, tarvitsen jotain troppia, että tulee kunnon vibrat päivään".

Saat paljon isompia annoksia ja koko vuoden kuurit samoin tein.

Vierailija
12/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen yhteys ja sieltä lääkärin kautta polille. Saat sieltä sitten diagnoosin ja hoitosuosituksen/-suunnitelman.

Vierailija
13/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano suoraan, että olet lähes umpihullu.

Ei mitään kiertelyä, että: "Olen varttihullu, tarvitsen jotain troppia, että tulee kunnon vibrat päivään".

Saat paljon isompia annoksia ja koko vuoden kuurit samoin tein.

Kyllä nuo ”hulluudenasteet” selviää hyvässä psykiatrin haastattelussa. Ap kysyi Kelan terapiaan hakemisesta, ei tropeista. Ja edelleen, sen lääkkeen tarpeen suunnittelee lääkäri ei potilas. Lääkäriin ei mennä kuin kauppaan,”tarvitsen koko vuoden kuurit”.

Olet sekaisin.

Vierailija
14/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun aiemmat jo todenneet ahdistuneisuushäiriöltä kuulostaa. Linkissä ahdistuneisuustesti, joka antaa hieman osviittaa https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/GAD-7.aspx

Vierailija
15/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole :(

Tiedän ettei hoito ole ilmaista mutta sen verran halvempaa että ottaisin mielelläni hoidon vastaan.

Miten otan asian lääkärin kanssa puheeksi? Kuulostaa nyt tosi tyhmältä mutta en tiiä mistä pitäis alottaa. Pitääkö mun kerto mun kokemuksista lyhyesti vai pitkän kaavan kautta? Mitä jos saan ihan hysteerisen itkukohtausen mitä todennäköisesti saan? Ahistaa pelkkä ajatuskin lääkäriin menemisestä kun mulla niin monta kokemusta autistilääkäreistä jolle on tosi vaikea puhua tai joiden kanssa se ei oikein solju eteenpäin se juttu. Voin vaan kuvitella sen tilanteen kun alan selittämään mun ongelmia ja ratkean vaan hysteeriseen itkuun ja lääkäri vaan tuijottaa tylsistyneenä mua ja kysyy vaan että "niin?". Tai vastaavasti kysyy törkeästi että mitä sä haluut ja ku vastaan niin vastaus on tyyliin "jaahas.."

-ap

Vierailija
16/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ettei hoito ole ilmaista mutta sen verran halvempaa että ottaisin mielelläni hoidon vastaan.

Miten otan asian lääkärin kanssa puheeksi? Kuulostaa nyt tosi tyhmältä mutta en tiiä mistä pitäis alottaa. Pitääkö mun kerto mun kokemuksista lyhyesti vai pitkän kaavan kautta? Mitä jos saan ihan hysteerisen itkukohtausen mitä todennäköisesti saan? Ahistaa pelkkä ajatuskin lääkäriin menemisestä kun mulla niin monta kokemusta autistilääkäreistä jolle on tosi vaikea puhua tai joiden kanssa se ei oikein solju eteenpäin se juttu. Voin vaan kuvitella sen tilanteen kun alan selittämään mun ongelmia ja ratkean vaan hysteeriseen itkuun ja lääkäri vaan tuijottaa tylsistyneenä mua ja kysyy vaan että "niin?". Tai vastaavasti kysyy törkeästi että mitä sä haluut ja ku vastaan niin vastaus on tyyliin "jaahas.."

-ap

Varaat sen lääkäriajan ja usein voit joutua jo siinä vaiheessa kertomaan, että tarvitset ahdistuneisuushäiriöstä diagnoosin. Kerrot siitä asiasta samalla tavalla kun oli vaiva mikä tahansa esim "Luulen että mulla on ahdistuneisuushäiriö. Tarvitsisin diagnoosin". Lääkäri kysyy sitten täydentäviä kysymyksiä ja pistää ehkä joihinkin testeihin. Saattaa olla myös, että jos otat yhteyden terveyskeskukseen, ne ohjaa sut ekana psykiatriselle sairaanhoitajalle ja siitä alkaa homma etenee. Niitä itkukohtauksia ei kannata pelätä. Ovat tottuneet näkemään.

Vierailija
17/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulostat vaikka tämän kirjoituksesi, mainitset masennuksennasta jotain ja  pyydät lääkärinlausuntoa, jossa mainitaan kuntoutustarpeesi.

Aikoinaan Kela korvasi jotain, mutta tosiaan varaudu siiheen että ihan ilmaistahan se ei ole. Koulutuksesta riippuen 80-150e neljästä viiteen kertaa kuussa. Kela korvasi aikoinaan neljäkymppiä+.

Kirjoituksestasi päätellen suosittelen kuitenkin jotain hoitomuotoa.

Vierailija
18/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jos yhtään helpottaa niin mieti et joudut käymään vaan kerran hakee sen diagnoosin. Kirjotat vaikka lapulle tueksi mitä haluat sanoa tai ottaa jonkun tutun mukaan vastaanotolle

Vierailija
19/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta voi saada Kelan kuntoutuspsykoterapiaa, pitää olla jokin vaiva tai sairaus, jota voi hoitaa terapian keinoin. Siis vaikka se ahdistus, diagnoosi ei ole sinun ongelmasi, vaan se selviää prosessin aikana. Lisäksi pitää kyetä käsittelemään asioita terapian keinoin ja sitoutua terapiaan, se on kuitenkin. 2-3 vuoden prosessi. Tämän vuoksi Kela edellyttää 3 kuukauden hoitoa ennen kuin voi hakea kuntoutuspsykoterapiaa. Lisäksi lausunnon Kelalle tekee psykiatri, jonka pitää tavata potilas kaksi kertaa.

Ap: ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro tarvitsevasi apua ahdistukseesi. Monissa paikoissa on psykiatrisia sairaanhoitajia tai psykologeja ensilinjan hoitoa varten, ja nämä ihmiset riittävät Kelan vaatimaan 3 kk hoitoon. Nämä työntekijät myös ohjaavat sinua kuntoutuspsykoterapian hakemisen kanssa,

Vierailija
20/37 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

No kyllähän tuo kuulostaa ahdistuneisuushäiriöltä. Se on ihan validi diagnoosi, jolla pääsee terapiaan.

Höperö antaa palstalla nykyään diagnoosejakin.