Lääkärintodistus, apua!!
Sain tiistaille asti sairauslomaa lääkärintodistuksella A. Kuitenkin todistuksen tarkoitus - kohdassa on rasti ruudussa, jossa lukee [x] sairauspäiväraha. Tarkoittaako tämä sitä, että minulle ei tältä sairauslomalta makseta ollenkaan palkkaa vaan saan jotain kelan sairauspäivärahaa koko ajalta? Syy miksi olen saikulla, on kuitenkin ihan oikea sairaus eikä mikään itse aiheutettu. Apuja!
Kommentit (6)
Jos olet ollut pitemmän aikaa jo samassa paikassa, saat ainakin palkkaasi vastaavan summan.
Jos sunnuntaina olisi työvuoro, se ei tule tuplana.
Puoli vuotta ollut töissä samassa paikassa vasta. T. Aloittaja
Melko varmasti saat palkan, vaikken alaasi tiedä. Muttaesimiehelle ilmoittaminen on tärkeää heti, kun sairasloman saat.
Lääkärin tapa on ruksata se kohta, ei se sitä tarkoita, etteikö työsuhteessa oleva saisi palkkaa.
Sairausajan korvaus ei ole palkkalaskelmassa sitten, vaan siitä tulee erillinen laskelma.
Ettet sitten ihmettele.
Kaikille lääkärintodistusten kanssa painiskelijoille sanoisin: lukekaa tarkkaan, siis ihan oikolukuna, jokainen kirjain, etenkin henkilötiedot, tutkikaa tarkkaan, että ovat oikein.
Katselin eilen vanhoja lääkärintodistuksiani: yhdessä on etunimi väärin, toisessa sukupuoli. Henkilötunnus onneksi sentään oikein. Kuinkahan paljon niissä muuten on väärin, nyt minulle on määrätty lääkettä, jonka käytössä kehotetaan erityiseen varovaisuuteen, jos potilaalla on samanaikaisesti vaiva xx. Tämä määrätty lääke on vaivaan yy, joka minulla on samanaikaisesti. Pitää ottaa yhteyttä tk:hon, jossa ko lääkäri on töissä. Tämän arveluttavan lääkkeen käyttö on tarkoitus korvata eräs toinen rohto, jota käytän. Siinä ei tietojeni mukaan ole saa riskiä vaiva xx yhteydessä.
Jokaisen lääkkeen, ainakin reseptilääkkeen, mukana tulee pakkausseloste: Tietoa potilaalle, Bipacksedel: Information till patienten. Se lehtinen on hyvä lukea tarkkaan. Samat tiedot löytyvät myös netistä
Riippuu siitä, minkälainen työsopimuksesi on. Yleensä eli melkein aina lyhyistä sairaslomista maksetaan palkka.
Kerro, millä alalla olet. Ja olet toki ilmoittanut asian jo esimiehellesi?