Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko vaihtaa täysin alaa?

Vierailija
18.07.2008 |

Olen 35v, 2 lasta, aviomies, auto- ja asuntolainaa ja täysin kyllästynyt ajatukseen, että hoitovapaan jälkeen lähtisin takaisin toimistotöihin, jossa palkka- ja urakehitys tuntuu pysähtyneen. (palkka noin 2100e/kk ja olen ihan rivityöntekijä) Olenkin miettinyt, että jospa lähtisinkin lukemaan teknistä alaa amk:aan insinööriksi. Kun valmistuisin, olisin 40v. Onko kenelläkään kokemusta/tietoa noiden amk-insinöörien palkoista? Onkohan sitten niin, että kun hakisin töihin, niin aloittaisin palkkataulukoissa ihan alusta, työkokemukseni (15v) kun on todellakin sieltä toimistohommista.. Zempatkaa, uskallanko tehdä päätöksen, että lähtisin kouluun???

*Merja*

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kyllä sinäkin uskallat ;-)

Välillä hirvittää vieläkin, lähinnä taloudellinen tilanne vaikka koko ajan on hyvin mennyt. Opiskelu 4 lapsen kanssa ottaa välillä tiukille mutta en kadu että läksin.

Ota selvää mm. aikuiskoulutusrahaston aikuiskoulutustuesta sekä siihen tarvittavasta opintovapaasta....

Vierailija
2/4 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun valmistun, täytän 40 v samalle vuodelle :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olin 37 kun tein uuden opiskelupäätöksen. takana oli jo yksi insinööritutkinto, mutta ei niin kivalta alalta. Lähdin uudelle alueelle. Meitä oli aika monta muutakin, osalla oli työpaikka osalla ei. Mutta suomessa ollaan hieman raadollisia, 40 on naisilla jo ikä, joka katsotaan työelämässä vanhaksi, joten ei ole niin varmaa että työllistyt tekniselle alalle, koska sieltä valmistuu yhtä vihreitä insinöörejä mutta 15 vuotta nuorempana. Tosin kaikki työkokemus on plussaa vaikka ei samalta alalta olisikaan.

Älä opiskele siksi että saisit hyvän palkan, vaan siksi että ala sinua kiinnostaa.

Insinöörien palkkahaitari on todella laaja. Entisistä opiskelukavereistani osa on töissä joissa tienaa vain n. 2500 e, toiset enemmän. Itsellä onnisti ja pystyin yhdistämään pitkän työhistoriani hyvin palkatulla alalla ja uuden joka olisi selvästi heikommin palkattua, mutta olen hommassa missä juuri molempien osaaminen on tärkeätä ja palkka sitten sen mukainen, eli reippaasti yli 4000 e.

Riippuu tosiaan linjasta mitä ajattelit opiskella, esim. LVI puolella on tällä hetkellä kysyntää ja palkka varmaan hyvä. Ei ole olemassa selkeitä palkkataulukoita, ainakin meillä palkka riippuu vain ja ainoastaan työn vaativuudesta. Mutta tuskin kovin vaativaa asiantuntijatehtävää voit heti valmistuttuasi ottaa vastaan.

4 vuotta opiskelua pienentää eläkettäsi, toimistohommista ehdit tienata aika paljon, ja sen kiriminen 20-25 vuoden aikana pikkasen paremmalla palkalla ei ehkä onnistu, joten raha ei tosiaan mielestäni voi olla ainoa motiivi.

Rahallisesti varmaan pääset parempaan tulokseen, jos pystyt jatkamaan opintoja nykyisen osaamisen jatkeeksi ja vaikka perustaa tilitoimiston tms. Yrittäjänä voit sitten päästä uran huipulle ja parempiin ansioihin jos olet ahkera ja saat nimeä.

Vierailija
4/4 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyk. työpaikkani on matkatoimisto, joten lisäkouluttautuminen tarkoittaisi jotain liikkeenjohdollista linjaa eikä sittenkään olisi varmuutta siitä, pääseekö kiinnostavampiin töihin, sillä ainakin tällä alalla mielestäni johtotason työpaikat jaetaan pärstän mukaan ja varsinkin lapsettomat ovat kovaa valuuttaa... Toisaalta olen ollut aina kiinnostunut myös "miesten töistä" ja jotenkin vaan on alkanut tuntua, että jotain täysin uutta kaipaan elämääni. Sitten vielä se, että jotenkin minulle on tullut ajatus, että miesvaltaisella alalla työntekijän arvostus on erilaista kuin naisvaltaisella alalla. Miehet kun puhuvat suoraan asiat eikä sellaista selän takana supattelua ja työntekijöiden pikkumaista kyykytystä ole juurikaan. En tiedä, voin olla väärässäkin, mutta näin luulen asioiden olevan. Hyvä pointti muuten tuo eläkejuttu, mutta vaikeuttaa muuten entisestään päätöksen tekoa..heh. Nro 4- mikä insinööri olit ennen ja mitä työhösi kuuluu nyt? Olen ajatellut hakeutua rakennustekniikan linjalle ja siellä sitten yhdyskuntatekniikan puolelle. Nelonen, kun tunnet tilannetta, mitä luulet, onko tulevaisuudessa töitä?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän