Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen verotus 25% ja aktiivimalli 5%

Vierailija
13.09.2018 |

Eli liittoon kuuljva maksaa noin 30% veroa. Laskin että noin 2700 bruttotuloilla töissä ollessa saa saman kuin toimeentulotuki. Eli pienipalkkaisen ei kannata maksaa jäsenmakseja.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa oma verokorttinsa etuuksille. Ansiosidonnaisesta ei tällöin mene yhtä suuri vero kuin palkkatyöstä.

Vierailija
2/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kannattaa laskea veroprosenttinsa uudestaan, jos jää työttömäksi. Itse olen ollut 2,5 kuukautta työtön ja ansiosidonnaisen veroprosentti on 3 %. Alkuvuoden veroprosentin olin tietenkin arvioinut niin, että olen koko vuoden työssä, mutta yritykselle tuli suuria rahavaikeuksia ja sain yt:ssä kenkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa oma verokorttinsa etuuksille. Ansiosidonnaisesta ei tällöin mene yhtä suuri vero kuin palkkatyöstä.

Mikä se semmoinen verokortti on?

Minulla veroprosentti nousi kun jäin työttömäksi ja tulot tippuivat.

Ihan verotoimistossa kävin paikanpäällä uuden veroprosentin lasketuttamassa.

Vierailija
4/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vuoden tuloennuste vaikuttaa loppuvuoden ennakonpidätyksen määrään. Jos tuloista on maksettu liian pienen prosentin mukaan, loppuvuonna voi mennä vaikka etuudesta isommalla prosentilla, jotta koko vuoden ennakonpidätykset vastaisivat mahdollisimman paljon lopullisia veroja. Ansiosidonnainen lasketaan samaan tuloverotettavien tulojen luokkaan (ei se nyt mitään pääomatuloakaan ole), joten erillistä veroluokkaa etuuksille ei ole. Tosin voi saada fyysisesti eri verokortin tarvittaessa, jos tekee työtä ja saa etuuksia rinnakkain.

Vierailija
5/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentti voi olla suurempi, mutta et maksa työeläkemaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja yms. jotka korottavat työntekijän palkasta meneviä kuluja noin 8 %. Kokonaisprosentti jää siis pienemmäksi työttömällä, vaikka veroprosentti olisikin suurempi.

Vierailija
6/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä missään mainosteta. Ihan voit verotoimiston sivuilla itse tehdä sen ja tulostaa. Valitset tilaa uusi verokortti ja rastitat myöhemmässä vaiheessa kohdan "etuutta varten". Minulla tippui veroprosentti 21 loppuvuodeksi 6 prosenttiin.

Vierailija
7/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus se vaan valehtelee ettei verot ole nousseet kellään, 10 % on valtava veronkorotus!

Vierailija
8/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli liittoon kuuljva maksaa noin 30% veroa. Laskin että noin 2700 bruttotuloilla töissä ollessa saa saman kuin toimeentulotuki. Eli pienipalkkaisen ei kannata maksaa jäsenmakseja.

Minulla oli edellistä edellisessä työssä juuri tuo palkka. Työ päättyi viime loppuvuodesta eli sain ansiosidonnaista tammikuun alusta lähtien. En muista tuolloista veroprosenttia tarkkaan, mutta ei se kyllä ollut lähelläkään 25:ttä. Käteen jäi joku 1200€/kk, joka on kyllä yli tuplasti suurempi kuin toimeentulotuki.

Vierailija
9/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentti voi olla suurempi, mutta et maksa työeläkemaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja yms. jotka korottavat työntekijän palkasta meneviä kuluja noin 8 %. Kokonaisprosentti jää siis pienemmäksi työttömällä, vaikka veroprosentti olisikin suurempi.

Aivan, mutta toisaalta työttömyyskorvauksesta ei saa ansiotulovähennystä (tai eläketulovähennystä), joten työmarkkinatuen veroprosentti saattaa hyvinkin olla lähellä 20%, jonka Kela ottaa automaattisesti ennakkona ellei sinne toimita oikeanlaista verokorttia (automaattisesti kotiin lähetetty ansiotuloverokortti ei siis käy).

Veroprosentti on kullakin erilainen, riippuu asuinkunnasta, asuntolainen koroista, vammaisuudesta, kirkkoon kuulumisesta ja ties mistä muusta. Verotoimiston laskurilla saa arvion, apua saa netistä, puhelinpalvelusta ja paikan päältä - ja jos tarvitsee toimeentulotukea, ensin täytyy lasketuttaa onko ennakkoveroprosenttti oikein, koska jos on maksanut alkuvuoden liikaa, voi uusi, alhaisempi prosentti vaikuttaa toimeentulotuen määrään alentavasti.

Vierailija
10/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta toisaalta työttömyyskorvauksesta ei saa ansiotulovähennystä (tai eläketulovähennystä), joten työmarkkinatuen veroprosentti saattaa hyvinkin olla lähellä 20%, jonka Kela ottaa automaattisesti ennakkona ellei sinne toimita oikeanlaista verokorttia (automaattisesti kotiin lähetetty ansiotuloverokortti ei siis käy).

Veroprosentti on kullakin erilainen, riippuu asuinkunnasta, asuntolainen koroista, vammaisuudesta, kirkkoon kuulumisesta ja ties mistä muusta. Verotoimiston laskurilla saa arvion, apua saa netistä, puhelinpalvelusta ja paikan päältä - ja jos tarvitsee toimeentulotukea, ensin täytyy lasketuttaa onko ennakkoveroprosenttti oikein, koska jos on maksanut alkuvuoden liikaa, voi uusi, alhaisempi prosentti vaikuttaa toimeentulotuen määrään alentavasti.

Tässä puhuttiin ansiosidonnaisesta ja 25+5% verosta. Työmarkkinatuki on eri asia, mutta ei siinäkään automaattiprosentti ole 25, vaan 20 ja omakohtaisen kokemuksen mukaan aina alle 20% jos vain viitsii laskea itselleen uuden verokortin. 

Vierailija
11/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä missään mainosteta. Ihan voit verotoimiston sivuilla itse tehdä sen ja tulostaa. Valitset tilaa uusi verokortti ja rastitat myöhemmässä vaiheessa kohdan "etuutta varten". Minulla tippui veroprosentti 21 loppuvuodeksi 6 prosenttiin.

No kyllä oman ammattiliittoni sivuilla on tuosta muistutus.

Vierailija
12/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ansiosidonnaisessa ole kiinteä 25% vero? Ei sitä verokorteilla voi muuttaa.

Vierailija
13/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ansiosidonnaisessa ole kiinteä 25% vero? Ei sitä verokorteilla voi muuttaa.

Kyllä voi muuttaa, ei ole kiinteä.

Vierailija
14/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm okei! Toivottavasti olet oikeassa, jään nimittäin lokakuussa työttömäksi. Työkavereiden mukaan se on kiinteä vero%. 

Hyvä jos näin on, voin vetää sitten nollaprosentilla ansiosidonnaista vuoden loppuun. Pari tonnia kuussa :)

Vierailija
15/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI OLE. Kaikille etuuksille voi hakea oman verokorttinsa. Minun mies on kausityöläinen ja muutaman kuukauden vuodesta työtön. Koska tulot suurinpiirtein tiedossa niin heti vuoden alussa haetaan verokortit palkalle ja ansiosidonnaiselle erikseen. Eipä ole ikinä ollut 25 % veroprosentti.

Vierailija
16/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm okei! Toivottavasti olet oikeassa, jään nimittäin lokakuussa työttömäksi. Työkavereiden mukaan se on kiinteä vero%. 

Hyvä jos näin on, voin vetää sitten nollaprosentilla ansiosidonnaista vuoden loppuun. Pari tonnia kuussa :)

On omakohtaista kokemusta, oma veroprosentti ansiosidonnaisesta tällä hetkellä 5%.

Vierailija
17/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollille saat ainoastaan siinä tapauksessa että olet maksanut huomattavasti liikaa veroja palkastasi alkuvuoden ja/tai on paljon vähennyksiä joita ei ole huomioitu edellisessä palkan verokortissa (matkakulut, kotitalousvähennys...)

Vierailija
18/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On omakohtaista kokemusta, oma veroprosentti ansiosidonnaisesta tällä hetkellä 5%.

Entäs liiton rahoille jääminen? Ei mitään eroa eihän?

-eri

Vierailija
19/19 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs liiton rahoille jääminen? Ei mitään eroa eihän?

-eri

Ansiosidonnainen = liiton raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi