Naapurissa pidetään koiraa yöt parvekkeella
Naapuriin muutti perhe muutama viikko sitten ja ovat nyt toistuvasti pitäneet koiraa öisin parvekkeella. Viime yönä oli jo melko kylmä (lyhytkarvainen rotu kyseessä) ja harkitsinkin soittavani hätäkeskukseen asiasta. Jäin kuitenkin pohtimaan onko kyseessä hätäkeskukseen kuuluva asia? Onko eläinsuojeluasioissa mitään päivystysnumeroa joka toimii ympäri vuorokauden?
Iso huoli joka tapauksessa koiran oloista, mikä tässä ois teidän mielestä oikea tapa toimia?
Kommentit (50)
Meillä koira kääntyi itse eilen kesken lenkin kotiin. Huono sää ja uhkaava myrsky saivat sen haluamaan takaisin sisälle. Eikä ole mikään lässykkä rodultaan.
Kyllä koiria pidetään ulkona paukkupakkasissakin.
Minkä rotuinen? Lyhytkarvaisellakin voi olla tiheä alusvilla ja viihtyy sen vuoksi.viileässä. Laoinkoiramme nukkuu vallan ulkona mielellään.
Minkä rotuinen? Lyhytkarvaisellakin voi olla tiheä alusvilla ja viihtyy sen vuoksi.viileässä. Laoinkoiramme nukkuu vallan ulkona mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei varmaan kannata selvittää ensin, mikä se tilanne oikeasti on, vaan heti soitella hätäkeskukseen tai eläinsuojeluun. Kuinka kylmä siellä ulkona edes on ollut? Tuskin pakkaselle mennyt - onko edes alle 10 asteen laskenut? Jos se koira vaikka nauttii viileämmässä nukkumisesta ja haluaa ihan itse olla siellä parvekkeella? Onko se parveke lasitettu? Jos siellä vaikka on infrapunalämmitin koiralle? Tai koiralle lämmin, mukava pesä? Tai jos niillä on ovi raollaan ja koira saa kulkea, miten haluaa yön aikana parvekkeen ja sisätilojen väliä? Meillä jopa kissat nukkuvat ihan mielellään viileässä parvekkeella, niin voin hyvin kuvitella, että koirakin nauttii.
Oon tilannetta seurannut jo muutaman viikon (siitä asti kun muuttivat). Koira on ollut siellä parvekkeella lähes joka yö, ihan joka yöstä en ole varma kun ei koko ajan pidä ääntä. Parvekkeen ovi on selkeästi kiinni, kurkottamalla näen ohuen peiton parvekkeen nurkassa. Viime yönä oli n. 10°c, märkää ja kova tuuli, aivan varmasti tulee lyhytkarvaisella koiralla paikallaan ollessa kylmä. Parvekelasit on mutta ei ne ihmeemmin lämmitä.
Ap
Mitä nyt ihmettä? Kyllä näillä säillä pärjää lyhytkarvainenkin rotu parvekkeella. Ja todennäköisesti se koira pääsee halutessaan sisälle, ovi voi olla raollaan tai raapimalla ovea/haukkumalla omistaja päästää sisään. OMat koirani nukkuvat myös parvekkeella mieluiten jonnekin loka-marraskuulle asti (nukkuisivat varmaan myöhempäänkin, mutta minä en ilkeä pitää niin kylmillä ovea raollaan että koirat pääsee sisään jos haluavat). Pieniä terrierejä ovat.
Jotenkin en usko että sillä koiralla on yhtäänn mitään hätää siellä parvekkeella. Kyllä se muuten vinkuisi tai haukkuisi.
Mun naapuri pitää koiriaan pihalla aitauksessa kesät talvet. Ei ole tullut mieleen soittaa mihinkään...
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt ihmettä? Kyllä näillä säillä pärjää lyhytkarvainenkin rotu parvekkeella. Ja todennäköisesti se koira pääsee halutessaan sisälle, ovi voi olla raollaan tai raapimalla ovea/haukkumalla omistaja päästää sisään. OMat koirani nukkuvat myös parvekkeella mieluiten jonnekin loka-marraskuulle asti (nukkuisivat varmaan myöhempäänkin, mutta minä en ilkeä pitää niin kylmillä ovea raollaan että koirat pääsee sisään jos haluavat). Pieniä terrierejä ovat.
Jotenkin en usko että sillä koiralla on yhtäänn mitään hätää siellä parvekkeella. Kyllä se muuten vinkuisi tai haukkuisi.
Luitko aiempia viestejä? Enhän mä tietäisi että se koira siellä on jos vaan rauhassa nukkuis... Vinkuu, haukkuu ja hyppii ovea vasten, kuulostaako siltä että on mukava olo koiralla? Ajan päästä alistuu oloonsa ja sen jälkeen on rauhallisempi. Vahtii kyllä ohikulkijoita.
Ap
Vuosia sit mielisairas pariskunta pitivät sakemannia pienessä kopissa parvekkeella. Naulasivat oven kiinni yöksi. Tein ilmon ja pariskunta oli haulikon kanssa ovemme takana. Että kyllä monenlaista löytyy....
Koitahan hoitaa tänään asia kuntoon, ei koiraa parvekkeella pidetä, sanoohan sen järkikin.
Soitat poliisille tai kuntasi/maakuntasi eläinsuojeluvalvojalle.
Just aloin eilen säälii meidän lapinkoiraa, jonka koppi lähti remonttiin, kun sillä ei nyt ole lämpöeristettyä paikkaa (isossa) tarhassaan (sadesuojaa kyllä on) ja halusin yrittää, josko tuo NYT nukkuisi viimeinkin mieluummin sisällä.. Puolitoista tuntia kuuntelin sen ulinaa ulko-oven luona, kunnes nukahdin, ja varmaan sekin lopulta.. Yhdeltä yöllä se aloitti ulvomaan kahta kauheammin ja päästin sen ulos. Arvatkaa mitä se teki ensimmäisenä? Juoksi tarhassaan sijaitsevaan uima-altaaseensa. Sen mielestä sisällä on vain liian kuuma, ja nukkuu mieluummin ulkona, vaikka kosteaa nyt onkin.
Tai sitten soitat isännöitsijälle, kyllä sen velvollisuus olisi ilmottaa viranomaisille.
Minä kyllä suosittelisin soittamaan suoraan viranomaisille.
Tai soita vaikka molemmille. Jonnekin kuitenkin soitat ja TÄNÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Ette voi olla tosissanne? :D Miten vieraantuneita te oikein olette luonnosta?
Ei kun ne nyky koirat on vieraantuneet Suomen luonnosta. Karvattomia, pieniä yms.
https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/8221-parvekkeelle-jatetyt-koirat…
Kahden koiran ja neljän kissan jättäminen tuntikausiksi kerrostaloasunnon parvekkeelle kylmään ja märkään toi sakot eläinsuojelurikkomuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei varmaan kannata selvittää ensin, mikä se tilanne oikeasti on, vaan heti soitella hätäkeskukseen tai eläinsuojeluun. Kuinka kylmä siellä ulkona edes on ollut? Tuskin pakkaselle mennyt - onko edes alle 10 asteen laskenut? Jos se koira vaikka nauttii viileämmässä nukkumisesta ja haluaa ihan itse olla siellä parvekkeella? Onko se parveke lasitettu? Jos siellä vaikka on infrapunalämmitin koiralle? Tai koiralle lämmin, mukava pesä? Tai jos niillä on ovi raollaan ja koira saa kulkea, miten haluaa yön aikana parvekkeen ja sisätilojen väliä? Meillä jopa kissat nukkuvat ihan mielellään viileässä parvekkeella, niin voin hyvin kuvitella, että koirakin nauttii.
Oon tilannetta seurannut jo muutaman viikon (siitä asti kun muuttivat). Koira on ollut siellä parvekkeella lähes joka yö, ihan joka yöstä en ole varma kun ei koko ajan pidä ääntä. Parvekkeen ovi on selkeästi kiinni, kurkottamalla näen ohuen peiton parvekkeen nurkassa. Viime yönä oli n. 10°c, märkää ja kova tuuli, aivan varmasti tulee lyhytkarvaisella koiralla paikallaan ollessa kylmä. Parvekelasit on mutta ei ne ihmeemmin lämmitä.
Ap
Lasit ei lämmitä, mutta pitää veden ja tuulen ulkona. Lisäksi todella monella on infrapunalämitin lasitetulla parvekkeella. Voi olla katossa, lattialla tai seinän vieressä eli sillä koiralla voi oikeasti olla ihan mukavat olot, vaikket sitä omalta parvekkeeltasi kuikuilemalla havaitsisi.
Koirien pito kaupungissa, paitsi palveluskoirien, on järjetöntä. Siis kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Just aloin eilen säälii meidän lapinkoiraa, jonka koppi lähti remonttiin, kun sillä ei nyt ole lämpöeristettyä paikkaa (isossa) tarhassaan (sadesuojaa kyllä on) ja halusin yrittää, josko tuo NYT nukkuisi viimeinkin mieluummin sisällä.. Puolitoista tuntia kuuntelin sen ulinaa ulko-oven luona, kunnes nukahdin, ja varmaan sekin lopulta.. Yhdeltä yöllä se aloitti ulvomaan kahta kauheammin ja päästin sen ulos. Arvatkaa mitä se teki ensimmäisenä? Juoksi tarhassaan sijaitsevaan uima-altaaseensa. Sen mielestä sisällä on vain liian kuuma, ja nukkuu mieluummin ulkona, vaikka kosteaa nyt onkin.
Näin oli meidän Karhukoirallakin. Tosi kovalla pakkasella pakotettiin yöksi sisälle, mutta aamuyöstä sen oli pakko päästä ulos. Neljä seinää ahdisti. Kyllä se kulki ulos ja sisään, mutta pitkiä aikoja se ei sisällä tykännyt olla.
Jos se koira vinkuu ja hyppii ovea vasten, niin ihan hyvä, että joku tarkastaa sen olot.
T. Tyytyväisen ulkokoiran omistaja.
Teille jotka ette ole lukeneet kaikkia viestejä.
Soitin valvontaeläinlääkärille heti 8:n jälkeen.
Eikä pitänyt ilmoitusta lainkaan turhana, päinvastoin. On se kuitenkin eriasia jos koira on kunnollisessa tarhassa, jossa todennäkösesti koppi ja tilaa liikkua, kuin parin neliön betoninen parveke. Paljas maakin on lämpimämpi kuin betonilattia parvekkeella.
Ap