Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät aio hakea tai ovat olleet hakematta minnekään lukion jälkeen?

Vierailija
12.09.2018 |

Miten pärjäätte? Pystyykö tuilla elämään loppuelämänsä, onko se ihan karmeaa? Tarvin kokemuksia

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/16 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmenkympin hujakoilla sua ketuttaa armottomasti, kun et mitään opiskellut, kela kyykyttää ja te-toimisto kyykyttää myös. Ei mitään toiveita nauttia omasta elämästä pikkupikkurahoilla.

Vierailija
4/16 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä onnistui ennen ei vältämättä onnistu enää vuosine päästä. Oli aika, jolloin ylioppilas oli harvinainen näky koko kulmakunnalla ja seudulla ja edusti oppinutta nuorta, jolla oli hyvät mahdollisuudet edetä vaikka ja minne. Tänään taas ei edes maisteriksi opiskelu ole lupaus tai tae oikeastaan mistään. Mutta toki aina on ollut heitä, jota pärjäävät käymättä ja suorittamatta opintoja sen paremmin ja pärjäneet silti oikein hyvin ja mallikkaasti. Mutta paljon enempi heitä, joille elo on muodostunut verraten kuoppaiseksi ja haastavaksi kun opintojen puuttumisen lisäksi on usein saattanut puuttua vähän tai enempi muutakin, jonka turvin tai avulla pärjätä.    

Vierailija
5/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30 ja jokseenkin kyllästynyt elämään tuilla. Suunnittelen opintoja, joskin työpaikan saaminen saattaa osoittautua mahdottomaksi, sillä CV ammottaa tyhjyyttään.

Ei tämä ole karmeaa ollut. Olen oppinut tulemaan toimeen vähällä ja ilahdun suuresti pienistä asioista, kuten uudesta (edullisesta) villakangastakista. Silti kaipaan elämääni sisältöä enemmän kuin sitä rahaa, ja siksi suunnittelen opintoja.

Vierailija
7/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö tuilla elämään loppuelämänsä, onko se ihan karmeaa? Tarvin kokemuksia

On karmeaa.

Jos voisin kääntää kelloa niin olisin opiskellut itselleni ammatin ja mennyt työelämään.

Nyt tunnelin päässä näkyvä valo kuuluu junalle joka lopettaa kohta kärsimykseni.

Vierailija
8/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei mennyt mihinkään lukion jälkeen. On nykyään töissä it-firmassa ja tienaa huomattavasti enemmän kuin minä 4,5 vuoden korkeakoulututkinnollani...

Vierailija
9/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksu on hyvä esimerkki tästä. Käypä lueskelemassa hymyn näätäpalstalta, miten sillä menee.

Vierailija
10/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei mennyt mihinkään lukion jälkeen. On nykyään töissä it-firmassa ja tienaa huomattavasti enemmän kuin minä 4,5 vuoden korkeakoulututkinnollani...

Jos tämä on ihan lähiajalta, on miehelläsi käynyt mieletön tuuri, tai on huippulahjakas hommassaan. Toki, jos on perhefirma...

Vierailija
11/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on ihan lähiajalta, on miehelläsi käynyt mieletön tuuri, tai on huippulahjakas hommassaan. Toki, jos on perhefirma...

Ei ole perhefirma ja mieheni on alle 30v. Hemmetin lahjakas on kyllä, mutta on varmasti tuuriakin mukana. Työtarjouksia on tosin saanut useammastakin paikasta, ja kyllä hän sellaisia jotain sertifikaatteja on työnantajan, aiemman ja nykyisen, kustantamana suorittanut millä sen alan ihmiset ilmeisesti osoittavat osaamistaan.

Vierailija
12/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikset mennyt amiskaan?

Vierailija
13/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mun poika lähti samalle tielle. Tosin on taiteellinen ja tekee sitä mistä tykkää. Mutta elanto on tiukassa. Usein on ihan pa. Minä sitten laitan vähän rahaa. Tätä on jatkunut jo nelisen vuotta. Toivon, että poika herää todellisuuteen, ja hakeutuu jonnekin töihin tai opiskelemaan. Taiteilu käy harrastuksena, mutta ei elätä.

Vierailija
14/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mun poika lähti samalle tielle. Tosin on taiteellinen ja tekee sitä mistä tykkää. Mutta elanto on tiukassa. Usein on ihan pa. Minä sitten laitan vähän rahaa. Tätä on jatkunut jo nelisen vuotta. Toivon, että poika herää todellisuuteen, ja hakeutuu jonnekin töihin tai opiskelemaan. Taiteilu käy harrastuksena, mutta ei elätä.

Lopeta se rahan laittaminen.

Poikasi on aikuinen mies, jonka pitää tulla toimeen omillaan, eikä mamman hyysäämänä.

Vierailija
15/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin lukion jälkeen suoraan siivoojaksi, opiskelu ei enää kiinnostanut millään tavalla ja halusin vain muuttaa omaan yksiöön omalla rahalla. Hyvin olen 10 vuotta pärjännyt mutta nyt haaveilen isommasta asunnosta ja siihen ei yksinelävän siivoojan palkka oikein riitä... joten lähdin opiskelemaan, jos sitten uuden työpaikan saisi ja vähän paremman palkan. Mua ei totta puhuen ole koskaan motivoinut "elämässä eteenpäin" muu kuin asumisen miettiminen, se että on kiva koti jossa viihtyy on tärkeintä koska koti on lempipaikkani. :D Rikkaudet tai urakehitys ei sinänsä tunnu tärkeiltä. Vaatimaton, mukava elämä "jossain ok työssä" on tavoitteeni.

Vierailija
16/16 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä IT-ala on edelleen sellainen, missä voi pärjätä ilman tutkintoja, jos osaa hommansa. Riippuu työnantajasta, miten paljon arvostaa tutkintoja. Töitä voi saada vaikkapa avoimen lähdekoodin projekteissa osoitetulla osaamisella tai tuttujen kautta.