Potkulauta jo 3-vuotiaalle?
Hei,
Minkä ikäisille lapsille olette hankkineet potkulaudan? Meidän ihan kohta 3-vuotias on pitkän aikaa sellaista himoinnut, mutta itse epäilen ettei motoriikka vielä riitä sen käyttöön, kokeilemaan emme missään ole päässeet. Polkupyörällä polkee sujuvasti apupyörillä.
Jos teillä jo kolme-vuotialla on potkulauta ollut niin minkälainen?
Kommentit (8)
Ihan vain kommentoin tuohon, että "ei halua potkulautaa kun voi kaatua", että lapset tosiaan ovat tosi ennakkoluuloisia! Kaikkea uutta herkästi vastustetaan. Meillä poika sai 4v lahjaksi potkulaudan ja monta viikkoa ei halunnut edes kokeilla! Ei siis pienintäkään kokeilua! Siis todella uusi asia kammotti ja pelkäsi kaatuvansa. Ja kun kokeili vihdoin (asia vaati kypsyttelyä) niin ihastui koko touhuun HETI ja potkutteli kuin vanha tekijä. Eli tämä vain esimerkkinä siitä, että lapsia voi olla hyväkin kannustaa ja rohkaista uusiin asioihin. Muuten moni hauska juttu jää kokematta. Meilläkin poika kulkee nyt joka paikkaan potkulaudalla...
Oikeassa olet!
Meillä odotetaan nyt kuitenkin suosiolla 4-vuotispäivää (ensi vuonna alkukeväästä) ennen uutta yritystä, kun tosiaan tuota lautaa on kokeiltu jo joitain kertoja ja homma ei ole vielä saanut tuon suurempaa suosiota.
...niin lienee valmis ainakin opettelemaan. Meillä on manguttu sellaista useamman vuoden, ja tänä kesänä otettiin käyttöön ja hyvin sillä heti meni niin 5 v esikoinen, 3 v seuraava ja 2 v 2 kk pikkuinenkin. Riippuu siis hyvin paljon lapsesta.
isoveikan potkulaudalla. Sellainen ihan normi kaksipyöräinen. Ihan hyvin menee, vauhtia onneksi ei osaa kovin vielä potkia.. =)
Kesän alussa meinasin ostaa sellaisen kolmipyöräisen, mutta onneksi jäi hankkimatta!
Meidän pikku ikiliikkuja aloitti potkulautailun karvaa vaille 2v. iässä leikkipuiston kolhoilla potkulaudoilla isompien perässä. Yritin aluksi toppuutella, mutta lapsi oppi todella nopeasti miten laudan päällä pysytään. 2,5v ajeli jo ihan samaa tahtia nelivuotiaiden kanssa.
Mutta ymmärtääkseni kyky oppia vaikkapa potkulautailemaan riippuu ikävuosia enemmän motorisista valmiuksista, jotka kehittyy jokaisella omaan tahtiinsa. Paras mittari on lapsi itse. Voisiko lapsenne kokeilla tai lainata kaverin lautaa? :D
Eli itse ostaisin mielummin nyt, kun niitä saa hyvin alennuksesta (eivätkä hirveitä maksa). Pääsisi lapsi kokeilemaan ja jossei niin innostuisikaan, niin ensi keväänä olisi odottamassa. Yleensä jo 4v kuin 4v potkittelee niillä sujuvasti. Ja moni 3v:skin pystyy hyvin potkimaan, mutta matkasta ja vauhdista en tiedä. Meillä esim. 3v potkittelee kyllä pihapiirissä ihan hyvin, mutta en usko että kovin pitkää matkaa jaksaisi.
Ppojat saivat keväällä potkulaudat, ihan sellaiset kaksipyöräiset (Euromarketin poistoerä, 5€, kuitenkin tukevan oloiset, säädettävä korkeus). Ja kun isoveli potki laudallaan, meni pienempikin perässä. todella nopeasti oppi ja nyt potkuttelee vaivatta. Oppi myös ajamaan ilman apupyöriä kesällä, kiipeilee taitavasti yms. eli tasapaino ja motoriset taidot hyvin hallussa. Meillä potkutellaan pyöräilykypärät päässä.
Itse ajattelen niin, että jos lapsi sellaista haluaa niin mieluummin opastan käyttämään ja kannustan, eihän sitä muuten voi koskaan oppiakaan.
Riippuu lapsesta. Itse olen miettinyt samaa. Meidän pian 3,5-vuotiaan tarhakavereilla on joillain kolmipyörisiä potkulautoja, joilla näyttävät menevän ihan hyvin; meidänkin poika kokeili sellaista kaupassa ja pääsi mukavasti eteenpäin (kunnes alkoi jänistää).
Itse olen kuitenkin halunnut rajoittaa meille kertyvän tavaran määrää, eli jos meille potkulauta jossain vaiheessa hankitaan, niin haluan kaksipyöräisen, joka käy sitten pitempään.
Leikkipuistossa eräällä pojan ikätoverilla on kaksipyöräinen potkulauta, jolla tämä menee todella sujuvasti. Kun vähän juttelin muiden äitien kanssa, niin ainakin yhdellä toisella kolmivuotiaalla on myös samanlainen, ja tämäkin osaa ajaa sillä. Nelivuotiailla tuntuu noita kaksipyöräisiä olevan monillakin.
Pojan kanssa olemme vähän lainanneet tuota puistokaverin potkulautaa ja testanneet myös kaupassa. Vähän kerrasta riippuen poika on tykännyt tai pelännyt. Tasapaino hänellä ei vielä ihan riitä, mutta sekin tietenkin harjoittelemalla kehittyy. Poika itse on kuitenkin sitä mieltä, ettei hän vielä halua potkulautaa, "koska sillä voi kaatua". Ensi kesänä katsomme sitten tilannetta uudestaan. Lelukaupassa katsoin kuitenkin yhden kaksipyöräisen potkulaudan ikäsuositusta, joka oli yllätyksekseni vasta kuudesta vuodesta ylöspäin.