Oletko lopettanut Facebookin käytön? Mikä muuttui, koheniko mielialasi tms.?
Itse olen harkinnut Facebookin käytön lopettamista. En roiku somessa kaiken aikaa, käyn selaamassa uutisvirtani kerran päivässä. Mutta melkein joka päivä tulee joku päivitys, joka saa minut vertailemaan itseäni muihin ja katkeroitumaan. Tietysti on typerää että aikuinen ihminen kokee noin mutta niin se vain menee. Lisäksi vähäinen kaverimääräni (100) ja sen myötä vähäiset tykkäykset (ehkä 4 per päivitys) masentaa, kun näkee miten paljon kaikki muut saavat tykkäyksiä.
Mietin että olisiko pienimmän riesan tie vaan lakata käyttämästä Facebookkia? Mietin tuoko se elämääni mitään lisäarvoa, paitsi että on uuden tuttavuuden kohdalla helppo ensin pyytää se fb-kaveriksi ja sitten miettiä, yrittää oikeasti saada siitä kaverin vai ei. Aika usein on käynyt niin että ihmisen aikajanan perusteella päätän että en pyydäkään puhelinnumeroa tai ehdota tapaamisia. Ja toisaalta se mahdollistaa sen että jonkinlainen yhteys säilyy ihmisiin joiden kanssa ei juuri nyt jaksa tai ehdi enempää vuorovaikuttaa mutta tulevaisuudessa kumminkin ehkä haluaa.
Kellään kokemusta, mielipidettä?
Kommentit (24)
Lopetin facen muutama vuosi sitten. Liian utelias systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan edes ollut Naamakirjassa. Profiilin avaaminen ei ole koskaan kiinnostanut, eikä kaiken maailman "mun elämä"-päivitykset ole mun juttu. Hyvin pärjää ilman some-profiilejakin. Netti on aikarosvo, en anna sen hallita itseäni ja ajankäyttöäni.
Tunnetko taas itsesi ylpeäksi ja hyväksi ihmiseksi kun taas pääsit kertomaan kuinka et edes ole ollut "naamakirjassa",saatko jotain ihme kiksejä päästessäsi kertomaan tuon?,
lue muuten otsikko uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan usein syvällisempääkin pohdintaa päivityksiini, mutta nykyään kukaan ei enää lue sellaisia -alkuaikoina jopa facessa oli joskus ihan hyvää keskustelua. Tuntuu tosi kurjalta kun on avannut ajatuksiaan ja sitten käy ilmi että "ystäviäsi" ei pätkääkään kiinnosta, ei edes sen tykkäyksen vertaa.
Minulla on yksi kaveri joka tekee tuota, ne ovat ihan parhaita postauksia mitä Facebookista löytyy. Hänen sivunsa käyn toisinaan tsekkaamassa läpi, onko mitään uutta sellaista tullut. Usein ovat herättäneet kunnolla keskustelua.
Paremmin kyllä tuontapaiselle asiakeskustelulle sopii keskustelufoorumit. Joku sellainen alusta, jolla on helppo palata vanhoihin viesteihin ja jossa on kunnollinen hakutoiminto. Facebook sopii lähinnä pintapuolisten kuulumisten vaihtamiseen, ei muuhun.
Olen lopettanut Facebookin käytön yli vuosi sitten. Mikään ongelma se ei minulle ollut, pidin vain max 100 kaveria kerrallaan, harva muutenkin päivitteli paljon joten uutisvirta oli lähinnä vaan niitä ryhmiä ja kirjaimellisesti uutisia mitä nyt tuli seurattua, päivitin itse 10 vuoden aikana ehkä 5 kertaa sinne jotain. Hermot meni siinä kohtaa kun tili hakkeroitiin ja oli aika syvältä lähteä ottamaan yhteyttä että sain sen tilin takaisin haltuuni, tämän jälkeen poistin sen vain, en ole katunut. Jos haluat lukea ihmisten erimielisyyksistä ja seurata riitoja niin täältä löytyy ihan tarpeeksi viihdettä.