Töihin 'kutsuttaessa' vai työttömäksi? Ajatuksianne lukisin!
Kaverini on itseoppinut taiteilija. Mielestäni hyväkin, mutta ei (toistaiseksi) tuntemattoman nimen kuvilla ruokaa osteta.
Hän ei ole hakeutunut säännölliseen palkkatyöhön, jotta aikaa jää omaehtoiseen taiteiluun. Eli käy vuokratyöfirman listoilla keikkatöissä, missä ei tutkintoja vaadita.
Työkeikkoja on kuitenkin tarjolla hyvin harvakseen, kesällä ei juuri mitään.
Kaverini on joutunut hakemaan Kelasta ttt:a saadakseen ruokaa ostettua ja vuokran maksettua.
Sanoin, että kannattaisi ehkä kirjautua työttömäksi eikä jatkaa nollasopimuksella vuokrafirmassa. Kaverini pelkää, että "työvoimanatsit" pakottaisivat hänet muuttamaan jopa toiselle paikkakunnalle, poikamies kun on. Eikä hän kuulemma pystyisi käymään töissä 40h/5pv/vk. On ollut masennusta ja muutakin häiriötä terveydessä.
Mitä ajattelette tästä? Miten löytäisin rakkaalle ihmisroskakaverilleni valoa tulevaisuuteen?
Kommentit (12)
Nosto. Olisiko jollakin hyviä vinkkejä tai näkökulmaa aloitukseen?
Mitä kannattaisi tehdä?
Olen itse neuvoton nyt. :(
En lähde itse ainakaan enää koskaan tarvittaessa töihin kutsuttavaksi. Itse et juuri mitään hyödy, sinua pompotellaan työpisteestä toiseen, ja työnantajalle pitäisi olla aina kyllä lähtövalmiina. Sen lisäksi vakituiset idiootit puhuvat sinusta paskaa minkä ehtivät.
Tajuaako se kaverisi hakea soviteltua päivärahaa, kun ei kerran ole kokoaikainen työsuhde?
Keikkatyö ja keskittyminen taiteeseen. Samalla oman toiminimen perustaminen? Jos pystyisi satunnaisesti myydä taidettaan, perustaa vaikka nettikaupan.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako se kaverisi hakea soviteltua päivärahaa, kun ei kerran ole kokoaikainen työsuhde?
Ai tämmöinen on? Kiitos vinkistä. :)
Kaverini haluaa pitää kaikkiviranomaiskontaktit minimissä, eli ei ole kysellyt vaihtoehtoja. Olen lainannut (lue: antanut) hänelle rahaa henkensä pitimiksi. Pitkin hampain haki lopulta itse ttt.
Oma taiteilijatuttuni opiskeli alaansa korkeakoulussa ja hankki myös opettajan pätevyyden. Kun hänen kanssaan enemmän olin tekemisissä joitain vuosia sitten, hän kertoi opettajan sijaisuuksien olevan pääasiallinen tulonlähteensä. En tiedä, saiko lisäksi jotain tukia ja kuinka paljon ansaitsee taiteellaan. Hänen teoksiaan on kyllä jatkuvasti ollut näyttelyissä niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Työttömäksi ihan jo sen takia että kaverisi saa karenssin jos 0-tuntisopimus päättyy. Vaikka hän työllistyisikin keikkalaisena niin byrokratia on hirveä ja Kelan rahoja voi joutua odottamaan kuukausikaupalla.
Töihin kutsuttaessa paikat on äärimmäisen kuluttavaa ja stressaavaa eikä kelan/kassan kanssakaan suju aina asiat niinkuin strömsössä. Puoli vuotta olin ja sitten riitti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelette tästä? Miten löytäisin rakkaalle ihmisroskakaverilleni valoa tulevaisuuteen?
Ajattelen, että kaverisi elämän järjestely omien onnellisuusnormiesi mukaiseksi ei kuulu sinulle.
Hän on löytänyt itselleen ratkaisun, joka kai hänellä toimii joten kuten. Työnantajat ovat tyytyväisiä, kun löytyy silpputyölle tekijöitä. Kaikki voittavat.
Sivumennen, tarvittaessa töihin kutsuttava ja työtön eivät välttämättä sulje toisiaan pois vaihtoehtoina. Minäkin olen vuokrafirman listoilla, mutta haluan kokoaikaduuniin, joten olen ilmoittautunut työttömäksi. Saan siis työttömyyspäivärahaa. Jos tulee työkeikkoja, ne vain vähentävät päivärahan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini haluaa pitää kaikkiviranomaiskontaktit minimissä, eli ei ole kysellyt vaihtoehtoja. Olen lainannut (lue: antanut) hänelle rahaa henkensä pitimiksi. Pitkin hampain haki lopulta itse ttt.
No "tämmöinen" tarkoittaa että kaveri ilmoittautuu työkkärissä (kokopäivätyön) työnhakijaksi, muuten ei soviteltua voi saada, ja aluksi sen saamiseen joutuu käymään vähän paperisotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini haluaa pitää kaikkiviranomaiskontaktit minimissä, eli ei ole kysellyt vaihtoehtoja. Olen lainannut (lue: antanut) hänelle rahaa henkensä pitimiksi. Pitkin hampain haki lopulta itse ttt.No "tämmöinen" tarkoittaa että kaveri ilmoittautuu työkkärissä (kokopäivätyön) työnhakijaksi, muuten ei soviteltua voi saada, ja aluksi sen saamiseen joutuu käymään vähän paperisotaa.
Sitähän se vaatii.
Aloituksesta ei käynyt ilmi aloittajan kaverin koko tilanne. Jos on nuori ja vailla ammatillista tutkintoa, voidaan pakottaa myös hakemaan ammatilliseen koulutukseen. Ja muutenkin jos on kouluttamaton, on suuri riski joutua työkkärin omille kursseille.
Työkkärin kanssa itsekin tekemisissä olevana ymmärrän hyvin, että haluaa pitää viranomaiskontaktit minimissä.
(Huom. tällä en sitten tarkoita sanoa että aloittajan kaveri tai keskimääräinen työtön olisi työtä välttelevä lusmu.)
Töihin kutsuttaessa eli työtä joko on tosi paljon tai ei yhtään. Ja yleensä aina näissä nolla sopimus, eli ei tienaa mitään. En lähtisi moiseen.